12
maart
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Ontwikkeling van de Dieselmotor: in 1932 verscheen de eerste lichte bedrijfswagen met als basisuitrusting een Dieselmotor - de Lo 2000

Niettegenstaande de zeer moeilijke tijden nam Daimler-Benz AG het risico haar bedrijfswagensgamma buiten de gebruikelijke normen uit te breiden. Voor het eerst werd ee, “snelle” bedrijfswagen standaard uitgerust met een dieselmotor. Vanaf 1932 heeft de lichte bedrijfswagen Lo 2000 met zijn nieuwe 3.8 liter OM 59 dieselmotor voorzien met voorkamers, een grote invloed gehad op de wijde verspreiding van de zelfontstekingsmotor.

 

 

Productie herneemt met de Lo 2000

De nooit geziene modernisering en diversificatie dat het bedrijfswagengamma van Daimler-Benz AG onderging gebeurde pas na een periode van inflatie, wereldeconomische crisis en politiek onevenwicht. Het aantal klanten voor bedrijfswagens was zeer gering geworden en Daimler-Benz werd niet gespaard van deze crisis. De productie van bedrijfswagens in Gaggenau daalde van 4.692 eenheden in 1928, tot 1.595 eenheden in 1932. Gaggenau kreeg na de fusie van Benz amp; Cie met de Daimler-Motoren-Gesellschaft in 1926 de verantwoordelijkheid over de bedrijfswagensproductie van Daimler-Benz AG.

Meer dan 13.000 geproduceerde eenheden

Bij de voorstelling van de nieuwe « 2 ton », de Lo 2000 (de benaming duidde het belastbare gewicht aan) van Daimler-Benz op het Salon van Genève in 1932, had niemand dit denderend succes kunnen voorspellen: er werden in totaal 13.000 eenheden van geproduceerd. Het succes van de Lo 2000 is grotendeels te wijten aan de nieuwe OM 59 dieselmotor, die bijdroeg tot de roem van deze zuinige en efficiënte lichte vrachtwagen.

Tot die dag, en dit betreft ook de zware vrachtwagens, zag men geen zekere toekomst voor de dieselmotorentechniek. Nochtans, en niettegenstaande benzinemotoren tot in de zestiger jaren in de Verenigde Staten het meest werden gebruikt, kenden de Europeanen na de economische wereldcrisis reeds de voordelen van de dieselmotor en gebruikten ze hem meer en meer.