14
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

Pink Panther. Een virtueel spoor naar Parijs

Online spel, in Nederlandstalige versie, met ontknoping onder Eiffeltoren en een fortwo als hoofdprijs

Nog voor de remake van de ‘Pink Panther’ in de Belgische filmzalen te zien is, kunnen internetgebruikers al kennis maken met het verhaal en kunnen ze op zoek gaan naar de gestolen diamant. Op www.smart.com/pinkpanther biedt smart van 13 februari tot 17 maart 2006 spelers de kans om het mysterie zelf op te lossen. Wie tijdens het online spel blijk geeft van de nodige vaardigheden, maakt zelfs kans om in het echt deel te nemen aan een sensationeel avontuur. Begin april reizen tien finalisten met een vriend(in) naar Parijs om er met een smart fortwo op zoek te gaan naar het juweel. Het slimste duo wordt beloond met de eerste prijs, een heuse smart fortwo.

“Mensen die openstaan voor de waarden die smart vertegenwoordigt, zullen de nieuwe Pink Panther-film beslist weten te smaken.
De film paart creativiteit met een stevige dosis humor aan charme, net als smart,” aldus Oliver Hoffman, Head of Marketing Communications bij smart. “Onze klanten kunnen met internet overweg en daarom zal dit online evenement bij hen in de smaak vallen,” voegt hij nog toe. In de huidige remake van de klassieker uit 1963 speelt de smart fortwo een hoofdrol als de politiewagen van de legendarische Inspector Clouseau.

Internetgebruikers kunnen meer te weten komen over de geheime ster van de film en kunnen zich in het plot inleven. In de buitensporige online special kunnen ze genieten van een mix van fotorealisme en 3D-illustraties. Zodra de gebruiker inlogt, wordt hij ‘persoonlijk’ begroet door Inspector Clouseau. De spelers worden ongeveer tien minuten lang door interactieve binnen- en buitenscènes van de film geleid om aanwijzingen en sporen te vinden. Zodra ze de diamant vinden, worden ze door Inspector Clouseau gefeliciteerd omdat ze zich met succes hebben gekwalificeerd voor de prijstrekking. Met een beetje geluk en de juiste score kunnen de internetgebruikers ook in het echte leven in de voetsporen van de Pink Panther treden tijdens een opwindende rally door Parijs.

De website geeft bezoekers de kans om deel te nemen aan het spel en biedt bovendien enkele extraatjes zoals informatie over de film en een screensaver. Surfers kunnen ook de technische gegevens van de smart fortwo raadplegen en kunnen indien gewenst zelfs rechtstreeks een proefrit aanvragen.

De activiteiten waarmee smart de deelname van de fortwo aan de film ‘The Pink Panther’ ondersteunt, maken deel uit van de nieuwe marketingstrategie. Binnen het kader van gerichte marketing (Focussed Marketing, FoMa) concentreert smart zich nog meer dan voorheen op de combinatie van advertenties waarmee men de klanten en potentiële klanten nog rechtstreekser kan benaderen.

“Door de onverbiddelijke wijzigingen in het medialandschap met duizenden televisieadvertenties per dag, hebben we ons op het einde van 2004 voorgenomen om onze publiciteit grondig om te gooien en gerichter te werken. Dit is de enige manier om directe contacten te cultiveren en op te bouwen met klanten en potentiële klanten.” Dat is volgens Anders Sundt Jensen, lid van het directieteam en verantwoordelijke voor Marketing en Sales, de hoofdreden van de nieuwe marketingstrategie.

Met de gerichte marketingbenadering die vanuit die visie werd ontwikkeld, wil smart gemiste klanten door een onvoldoende selectieve reclamecampagne voorkomen. De constructeur wil zijn doelgroep gerichter informeren en in heel Europa een geïntegreerde presentatie bereiken, via het verkooppunt en plaatselijke activiteiten en door het marketingbudget verder te optimaliseren.

Klassieke advertenties zullen minder zwaar doorwegen in de marketingmix. In de toekomst zullen we ons vooral concentreren op BTL-aspecten (below-the-line) zoals promoties, ‘productplaatsing’ en sponsoring. Daarnaast vertaalt de nieuwe benadering zich in een meer regionaal en lokaal getinte selectie van maatregelen, de verdere professionalisering van het dealernetwerk en meer promoties en deelname aan lokale marketingactiviteiten.
Door die aspecten te combineren zullen we heel wat efficiënter uit de hoek kunnen komen.