27
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Plezier met acht, zuinig met vier: Nieuwe V8-motor – "made by AMG"

Mercedes-AMG heeft een nieuwe 5,5 liter V8-motor ontwikkeld die de power en de prestaties van een achtcilinder paart aan het opmerkelijk zuinige brandstofverbruik van een viercilinder. Dankzij het nieuwe, door Mercedes-AMG ontwikkelde AMG Cylinder Management cilinderafsluitsysteem wordt een ongeëvenaarde efficiëntie bereikt. De inspiratie voor deze nieuwe, exclusief door AMG ontwikkelde technologie komt uit de Formule 1. Ook in de achtcilinder-racemotoren, die zo'n 750 pk ontwikkelen, wordt de cilinderafsluiting in de eerste plaats gebruikt om brandstof te besparen.

Met een brandstofbesparing van zo'n 30 % in vergelijking met de bestaande AMG 5,5 liter V8-motor, demonstreert de "high-revving" achtcilinder met natuurlijke aanzuiging het indrukwekkende innoverende vermogen van AMG. Maar tegelijkertijd toont AMG hiermee aan dat er nog heel wat ontwikkelingsmogelijkheden zitten in de achtcilindermotor met natuurlijke aanzuiging.

Deze opvallende AMG 5,5 liter V8-motor met AMG Cylinder Management en rechtstreekse benzine-inspuiting zal exclusief gebruikt worden in de nieuwe SLK 55 AMG, die in september in wereldpremière te zien zal zijn op het Internationale Autosalon (IAA - Internationale Automobil-Ausstellung) in Frankfurt am Main. Dit betekent dat de jongste versie van de SLK 55 AMG de enige roadster in zijn segment zal blijven met een achtcilindermotor.

En ook al werd het maximumvermogen met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk) en het koppel van 510 tot 540 Nm, het brandstofverbruik van 8,5 liter per 100 kilometer (NEDC, gecombineerd - voorlopig cijfer) ligt 3,5 liter lager dan dat van het vorige model – een echte reuzensprong van zo'n 30 %, een prestatie waarmee de nieuwe SLK 55 AMG in zijn segment tot de top behoort. Ook de CO2-uitstoot is aanzienlijk gereduceerd, zoals blijkt uit de waarde van 199 gram per kilometer (NEDC, gecombineerd - voorlopig cijfer).

De nieuwe achtcilinder met natuurlijke aanzuiging is nauw verwant met de V8-biturbo

In lijn met zijn "AMG Performance 2015"-strategie komt Mercedes-AMG met de nieuwe V8-unit zijn belofte na om te blijven zoeken naar manieren om zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van zijn modellen in de komende jaren te verlagen – en daarbij toch steeds opnieuw topprestaties te blijven leveren, volgens het centrale motto van het merk – "Driving Performance". Bovendien toont het prestatiemerk van Mercedes-Benz met de M152 ook zijn sociaal engagement.

De nieuwe M152 is gebaseerd op de AMG M157 5,5-liter V8-biturbomotor die werd voorgesteld in 2010 en die de E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG en CL 63 AMG aandrijft. Een hele reeks onderdelen en systemen zijn praktisch identiek, zoals de cilinderinhoud, boring/slag, de afstand tussen de cilinders, de stop-startfunctie en de rechtstreekse benzine-injectietechnologie. De elementen die hem van de M157 onderscheiden zijn onder meer de nieuwe luchtinlaat, nieuwe cilinderkoppen, de gewijzigde kleppensturing, een aangepast olie-aanvoersysteem en een verbeterd carter.

"Deze motor levert topprestaties qua brandstofzuinigheid en maximumvermogen: met de nieuwe AMG 5,5-liter V8-motor van 310 kW (422 pk) hebben wij opnieuw een meesterwerk afgeleverd. De M152 is een uitzonderlijk voorbeeld van efficiëntie waarbij onze ingenieurs hun creativiteit en expertise hebben kunnen laten zien. Ze hebben hun inspiratie bij het ontwikkelen van het cilinderafsluitsysteem trouwens uit de Formule 1 gehaald. Dit alles maakt deze nieuwe achtcilinder met natuurlijke aanzuiging tot de perfecte aandrijfunit voor de nieuwe SLK 55 AMG, die in het najaar in première zal worden voorgesteld op het Internationale Autosalon van Frankfurt am Main," aldus Ola Källenius, Voorzitter van Mercedes-AMG GmbH.

"Dankzij het innovatieve AMG Cylinder Management systeem en andere hightechonderdelen haalt onze nieuw ontwikkelde AMG M152 achtcilindermotor met natuurlijke aanzuiging de brandstofzuinigheid van een viercilinder, maar met de spierkracht en het gevoelvolle geluid van een V8. Het is een sportwagen met technologie uit de Formule 1 – ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe SLK 55 AMG de hoge verwachtingen van alle sportwagenfanaten volledig zal inlossen," zegt Friedrich Eichler, hoofd van de aandrijflijnontwikkeling bij Mercedes-AMG GmbH.

Belangrijkste gegevens* in een oogopslag:

AMG M152 5,5-liter V8-motor V8 engine

Cilinderinhoud

5461 cc

Boring x slag

98,0 x 90,5 mm

Compressieverhouding

12,6 : 1

Vermogen

310 kW (422 pk) bij 6800 tpm

Max. koppel

540 Nm bij 4500 tpm

Motorgewicht (droog)

187 kg

Vermogen/gewicht-verhouding

0,44 kg/pk

*voorlopige cijfers

Exclusieve combinatie van geavanceerde technologieën

Het M152 hightech-powerpack is niet alleen fascinerend vanwege zijn buitengewone vermogen en koppel, maar ook dankzij de combinatie van geavanceerde technologieën die nergens anders ter wereld te vinden is. Geen enkele andere benzinemotor heeft een rechtstreekse inspuiting bij een druk van 200 bar, "spray-guided" verbranding en piëzo-injecteurs in combinatie met een computergestuurde cilinderafsluiting, een volledig aluminium "als een bril" geslepen carter, vierkleppentechnologie met continue nokkenastiming, een hoge compressieverhouding van 12,6 : 1, een stop-startsysteem en generatormanagement – met een maximumtoerental van meer dan 7000 tpm. Het geheel van deze designkenmerken zorgt voor een grote thermodynamische efficiëntie, die op haar beurt een voorwaarde is voor een hoge brandstofefficiëntie en lage uitstootwaarden. Door te kiezen voor een achtcilinder met natuurlijke aanzuiging met een grote cilinderinhoud met cilinderafsluiting wordt het belangenconflict tussen een hoog vermogen/koppel en opmerkelijk lage verbruikswaarden opgelost.

AMG Cylinder Management

Het is vooral het AMG Cylinder Management cilinderafsluitsysteem, dat volledig nieuw werd ontwikkeld door Mercedes-AMG, dat de efficiëntie aanzienlijk verbetert: cilinders twee, drie, vijf en acht worden bij gedeeltelijke belasting afgesloten en dit doet het brandstofverbruik aanzienlijk dalen. Deze technologie wordt in een gelijkaardige vorm ook gebruikt in de V8-motoren van ongeveer 750 pk in de Formule 1. Aangezien efficiëntie ook op topniveau in de autosport een bepalende rol speelt worden twee of vier van de acht cilinders afgesloten, bijvoorbeeld in bochten bij lage snelheid, in de Safety Car-fase of bij pitstops. Met zijn brandstofverbruik van 8,5 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 199 gram per kilometer (NEDC, gecombineerd - voorlopige cijfers), staat de AMG V8-motor met natuurlijke aanzuiging op of onder het niveau van zijn concurrenten, die echter noch het vermogen noch het koppel van de SLK 55 AMG halen – en die bovendien geen gebruik maken van achtcilindermotoren met een grote cilinderinhoud.

De cilinderafsluitfunctie werkt binnen een ruim toerentalbereik, van 800 tot 3600 tpm als de bestuurder de transmissiemode "C" - Controlled Efficiency - kiest. Het AMG-hoofdmenu op het dashboard vertelt de bestuurder wanneer de cilinderafsluitfunctie actief is en of de motor in vier- of in achtcilinderstand loopt. Zelfs in de viercilinderstand is nog een koppel van 230 Nm beschikbaar – voldoende vermogen om in de meeste rijsituaties forse acceleraties te verzekeren. Zodra de bestuurder echter meer vermogen nodig heeft en de gedeeltelijke belasting verlaat, worden de cilinders twee, drie, vijf en acht geactiveerd. De overgang van vier- naar achtcilindergebruik gebeurt onmiddellijk en onmerkbaar, zonder dat de inzittenden ook maar het geringste comfortverlies ondervinden. Bij een toerental van 3600 tpm duurt dit proces niet langer dan 30 milliseconden.

Kleppen gesloten, brandstoftoevoer en ontsteking uitgeschakeld

Dit is mogelijk door de intelligente interactie tussen het superefficiënte motormanagementsysteem, met 16 hydraulisch compenserende elementen en een complex olietoevoersysteem in de cilinderkop. De selecteerbare compenserende elementen zitten geïntegreerd in de cilinderkoppen en houden de inlaat- en uitlaatkleppen van cilinders twee, drie, vijf en acht gesloten. Tegelijkertijd wordt hun brandstoftoevoer en ontsteking uitgeschakeld. Daardoor wordt niet alleen het laadwisselverlies van de vier uitgeschakelde cilinders verminderd, dit verhoogt ook de efficiëntie van de vier overblijvende cilinders, omdat het werkingspunt wordt verplaatst naar een hoger laadbereik. De compenserende elementen zijn compact en licht, waardoor een strakke kleppentreinwerking mogelijk is en een toerental tot 7200 tpm.

Volledig aluminium carter met Silitec cilinderbussen

Het carter van de nieuwe AMG 5,5-liter V8-motor is volledig vervaardigd uit gegoten aluminium. Het lage (droog-) gewicht van de motor, nauwelijks 187 kilogram, is het resultaat van compromisloze lichtgewicht-constructiemethodes. De lagerdeksels voor de hoofdkrukaslagers zijn vervaardigd uit grijs gietijzer en met bouten aan het carter vastgemaakt, ook aan de zijkanten, voor een optimale stijfheid.

De zuigerringen zijn voorzien van een koolstofcoating om de interne wrijving tot een minimum te beperken en de slijtage-eigenschappen te optimaliseren. De ingegoten Silitec cilinderbussen zorgen voor een lage wrijving van de acht zuigers. Ook het zogenoemde "brilslijpen" is een methode om de frictie en dus het brandstofverbruik te verminderen: bij dit gesofistikeerde, complexe proces wordt het oppervlak van de cilinderbussen mechanisch behandeld wanneer ze reeds op hun plaats bevestigd zijn. Aangezien het slijpen niet meer mogelijk zou zijn met de cilinderkop gemonteerd, wordt een mal die op een bril lijkt met bouten op het carter bevestigd. De cilinderbussen vervormen alsof de cilinderkop op zijn plaats zat en dan pas wordt het oppervlak ervan mechanisch behandeld. Op die manier kan elke statische vervorming van de cilinderbussen die veroorzaakt wordt door het vastdraaien van de cilinderkopbouten volledig geëlimineerd worden.

Andere methodes om de efficiëntie te optimaliseren:

· zo licht mogelijke, gegoten aluminium zuigers met speciale coating voor de zuigerwand

· speciale ventilatiegaten in het carter

· oliepomp met elektrisch gecontroleerd drukniveau

· aparte oliepomp voor de cilinderafsluiting als een controleerbare celpomp met lage wrijving

· motorkoeling volgens het bijzonder efficiënte crossflow-principe

· elektronisch gestuurde brandstofdruk, volledig variabel en vraaggestuurd tussen 100 en 200 bar

De krukas, gesmeed uit een hoogwaardige 38MnS6BY staallegering, draait in vijf hoofdlagers, heeft acht tegengewichten en is geoptimaliseerd op het vlak van torsiestijfheid, inertie, een lage roterende massa en een lange levensduur. Een dubbele viskeuze schokdemper, vooraan geïnstalleerd, vangt op een betrouwbare manier trillingen op. Elke zuigerstangtap op de krukas draagt twee gesmede, gebroken zuigerstangen.

Vierkleppentechnologie met variabele nokkenastiming

De perfecte voeding van de verbrandingskamers wordt verzekerd door grote inlaat- en uitlaatkleppen, waarvan er vier per cilinder zijn. De uitlaatkleppen, die blootstaan aan hoge thermische belasting, zijn hol en natrium-gekoeld. Vier bovenliggende nokkenassen doen de 32 kleppen werken via nokvolgers die weinig onderhoud vragen en een lage wrijving hebben. De onbeperkt variabele nokkenastiming binnen een bereik van 40 graden aan de inlaat- en de uitlaatkant hangt af van de motorbelasting en het toerental, en dit leidt tot uitstekende vermogen- en koppelwaarden. Dit resulteert ook in stabiel neutraal draaien bij lage snelheid. Afhankelijk van het toerental kan de kleppenoverlap gevarieerd worden voor de best mogelijke brandstof/lucht-aanvoer naar de verbrandingskamer en de efficiënte afvoer van de uitlaatgassen. De variabele nokkenastiming wordt hydraulisch uitgevoerd, via vier draaiende actuators. Deze worden elektromagnetisch aangestuurd en gecontroleerd door de motorcontrole-unit. De nokkenassen worden aangedreven door drie highperformance-tandkettingen, die qua geluidsniveau aanzienlijke voordelen hebben in vergelijking met cilinderrolkettingen.

Controlled Efficiency stop-startfunctie standaard

Ook de Controlled Efficiency stop-startfunctie draagt bij aan het lage brandstofverbruik. Dit systeem behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe SLK 55 AMG en werkt permanent in de brandstofzuinige transmissiemode "C". Als de bestuurder stopt, bijvoorbeeld aan een rood verkeerslicht, wordt de V8-motor automatisch uitgeschakeld. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten of het versnellingspedaal wordt ingedrukt wordt de motor onmiddellijk opnieuw gestart en kan de wagen snel vertrekken. Intelligente technologie zorgt voor een comfortabele en onmiddellijke startprocedure: een krukassensor die de draairichting herkent registreert de rustpositie van alle acht zuigers. Om de motor automatisch te starten krijgt de cilinder met de best geplaatste zuiger een brandstofinspuiting in zijn verbrandingskamer. De nauwkeurige piëzo-elektrische injecteurs spelen een zeer belangrijke rol in dit proces, aangezien zij een bijzonder snelle start mogelijk maken. De M152 start altijd in achtcilinderstand.

Het motormanagement zorgt ervoor dat de motor enkel wordt uitgeschakeld als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. De startbatterij moet bijvoorbeeld voldoende geladen zijn en de motor moet de vereiste bedrijfstemperatuur hebben voor een efficiënte uitstootcontrole. Hetzelfde geldt voor de binnentemperatuur die door de bestuurder wordt geselecteerd: als deze nog niet bereikt is wordt de motor niet stilgelegd als de wagen stopt. Het ingebouwde netwerkmanagementsysteem zorgt ervoor dat de actieve audio-, telefoon- of videofuncties niet onderbroken worden door de stop-startfunctie en dat de airconditioning blijft werken.

Het ingekaderde "ECO"-symbool in het AMG-hoofdmenu informeert de bestuurder dat de Controlled Efficiency stop-startfunctie actief is. Als de cilinderafsluiting actief is wordt de bestuurder hierover geïnformeerd door het symbool "ECO4", terwijl "ECO8" voor de achtcilinderfunctie staat. Indien een van de bovenvermelde criteria het activeren van het systeem verhindert toont de centrale display de melding "Stop/start inactive" en het "ECO"-symbool zonder kader. In de twee meer prestatiegerichte rijstanden "S" (Sport) en "M" (Manual) is de stop-startfunctie altijd uitgeschakeld. Indien nodig kan de bestuurder ze ook uitschakelen in de "C"-mode. In dit geval verschijnt noch het "stop-start"- noch het "ECO"-symbool.

Generatormanagement helpt brandstof te besparen

Ook het generatormanagementsysteem draagt bij aan het besparen van brandstof: als de V8-motor vrijloopt of bij het remmen wordt de kinetische energie gebruikt om de batterij te laden, in plaats van verloren te gaan in de vorm van hitte zoals gebruikelijk.
In elke andere situatie zorgt de combinatie van het ingebouwde netwerk en het generatormanagement ervoor dat deze op een lage spanning wordt gehouden. Dit vermindert de belasting van de motor en levert een brandstofbesparing op van ongeveer 0,15 liter per 100 kilometer volgens de NEDC-normen en tot 0,2 liter per 100 kilometer in stadsverkeer met zijn vele uitloop- en remfases.

Superefficiënte motorelektronica voor elke functie

Alle motorfuncties worden uitgevoerd en gecontroleerd door de bijzonder efficiënte Bosch MED 17.7.3. controle-unit. Deze hypermoderne motorcomputer controleert niet alleen de rechtstreekse benzine-inspuiting, de cilinderafsluiting en de variabele olietoevoer, maar communiceert ook met alle andere ingebouwde controle-units. De microprocessor heeft in zijn geheugen meer dan 30.000 verschillende parameters en functies en kan tot 260 miljoen individuele bewerkingen per seconde uitvoeren. Om de belasting van de motorcontrole-unit te verminderen hebben de acht individuele ontstekingsspoelen op elke cilinder een integrale elektronische module die bekendstaat als ontstekingsversterker. Deze zorgen voor een sterke ontstekingsvonk bij elk toerental en onder alle belastingsomstandigheden. Acht hoogspannings-powerstages zorgen voor het uiterst precies aansturen van de piëzo-elektrische injecteurs.

Nieuw AMG-sportuitlaatsysteem met geïntegreerde uitlaatkleppen

Voor het eerst gebruikt AMG een sportuitlaatsysteem dat aan elke kant voorzien is van een uitlaatklep. Deze technologie lost het belangenconflict op tussen een gevoelvolle sound als je sportief rijdt en een discretere motortoon bij gedeeltelijke belasting. Bij het sounddesign lag het accent vooral op het bereiken van een perfecte synthese tussen waarneembaar dynamisme en het langeafstandscomfort dat het handelsmerk van Mercedes is.

Beide uitlaten zijn uitgerust met een klep die variabel geactiveerd wordt op computergestuurde basis, in functie van het vermogen dat de bestuurder vraagt en het toerental. Bij lage belasting en toerentallen beneden 2000 tpm blijven de kleppen gesloten. Daardoor moeten de uitlaatgassen meer afstand afleggen en door een bijkomend dempingselement vloeien, waardoor het motorgeluid op een aangename manier getemperd wordt en irriterende frequenties efficiënt onderdrukt worden – waardoor je een harmonieuze geluidsimpressie bekomt, vooral in viercilinderstand wanneer de cilinderafsluiting actief is. Als de bestuurder accelereert openen de kleppen zich onder een hoek van 15 en daarna van 30 tot 50 graden zodat sommige uitlaatgassen een langere, akoestisch temperende afstand afleggen en sommige de kortere. Dit levert een volle motortoon op. Bij volledige belasting bij hogere toerentallen, in de achtcilinderfunctie die meer op prestaties gericht is, worden beide kleppen volledig geopend zodat de inzittenden kunnen genieten van een opmerkelijke, gespierde sound die zo typisch is voor de AMG V8. Zij zullen alleszins niet twijfelen aan het prestatiepotentieel van de 310 kW (422 pk) AMG-achtcilindermotor met natuurlijke aanzuiging.

Het AMG dubbelpijps-sportuitlaatsysteem, met twee verchroomde twin-uitlaten aan beide kanten, heeft een pijpdiameter van 65 millimeter van aan de spruitstukken tot aan de voorknaldemper. De diameter verkleint tot 60 millimeter van aan de voorknaldemper tot aan de achterknaldempers.

Efficiënte emissietechnologie met nieuwe katalysatorboxen

Een lage uitstoot, beantwoorden aan de land-specifieke normen en een karakteristiek motorgeluid – de eisen waaraan het uitlaatsysteem van de nieuwe AMG 5,5-liter V8-motor met natuurlijke aanzuiging moest voldoen waren talrijk en complex. De SLK 55 AMG beantwoordt aan de huidige Euro-5 emissienorm, en ook aan de vereisten van de VS-markt (LEV-III standard, On-Board Diagnosis II).

Spruitstukken met luchtkussenisolatie verzekeren een snelle respons van de katalysator. Om de efficiëntie te bevorderen en om ruimte te besparen heeft dit concept een dubbele katalysatorbehuizing aan beide kanten van de wagen: naast het brandschot zijn twee dunwandige keramische lagen in elke behuizing aangebracht. Deze oplossing maakt de vorige, bijkomende katalysatoren onder de carrosserie overbodig. De twee keramische lagen zijn verschillend, om een snelle en efficiënte emissiecontrole mogelijk te maken: de voorste is bekleed met palladium en de achterste heeft een coating uit twee metalen, palladium en rodium. Per cilinderrij is een lambda-sensor geplaatst voor elke katalysatorbehuizing, en er bevindt zich een lambdadiagnosesensor tussen elk van de twee dunwandige lagen.

De lambdasensoren zijn noodzakelijk voor de lambdacontrole in functie van de vraag. Onder alle omstandigheden kunnen de bestanddelen van het inlaatmengsel precies gecontroleerd worden om beschadiging van de katalysatoren te vermijden. Dit komt ook het brandstofverbruik bij volle belasting ten goede, aangezien het mengsel armer kan zijn dan in motoren zonder dit controlesysteem.

De ontwikkeling van de M152 begon in 2008

De ontwikkeling van de nieuwe, AMG M152 5,5-liter V8-motor met natuurlijke aanzuiging begon in 2008. Op basis van de M157 achtcilinder-biturbo-unit werden de eerste ontwerpstudies berekend, getekend en door simulatie geverifieerd. Na verschillende modellen- en onderdelentests kwamen talrijke testreeksen tot stand voordat een conceptmotor gebouwd werd. De focus lag op de grootst mogelijke systeembeschikbaarheid van de cilinderafsluitfunctie, met de bedoeling om zoveel mogelijk brandstof te besparen. De "spray-guided" rechtstreekse benzine-inspuiting, exclusief ontwikkeld door Mercedes-Benz Cars en ook gebruikt in deze nieuwe AMG V8-motor, leverde een kostbare bijdrage.

In de conceptfase van de M152 hielden de AMG-motorspecialisten zich bezig met fundamentele inbouwtests, vooral wat betreft de plaats van de selecteerbare compenserende elementen voor de cilinderafsluitfunctie. Het design van de inlaat- en uitlaatkanalen werd in grote mate beïnvloed door de compenserende elementen, aangezien het de bedoeling was de installatieruimte in de cilinderkoppen zo goed mogelijk te gebruiken om het maximale vermogen en koppel te verkrijgen. Ook de configuratie van de nokkenassecties was een cruciale overweging. De uitdaging was niet enkel het gewenste vermogen en koppel te bereiken, maar ook een duurzame, dynamische kleppenaandrijving te realiseren met de selecteerbare compenserende elementen, ondanks de hoge motortoerentallen tot 7200 tpm.

Naast de uitgebreide simulaties van het kleppenaandrijfsysteem werden ook tests uitgevoerd op de cilinderkoptestbank om de dynamische eigenschappen van de kleppenaandrijving te evalueren voordat ze zou worden gebruikt in een afgewerkte inwendige verbrandingsmotor.

Perspex cilinderkop voor research-doeleinden

Andere onderdelentests voor het AMG Cylinder Management systeem werden uitgevoerd met gebruik van een perspex cilinderkop. De AMG-ontwikkelaars gebruikten dit om een complex systeem van olietoevoerleidingen en selecteerbare compenserende elementen te analyseren in een brede waaier van gebruiksomstandigheden, bijvoorbeeld bij het starten of bij hoge motortoerentallen. Hierdoor was het mogelijk externe invloeden zoals luchtbelletjes in het oliecircuit gemakkelijk te detecteren en kon het systeem geoptimaliseerd worden. Pas na de componententests werd het cilinderafsluitsysteem getest en geverifieerd in een complete motor op testbanken voor dynamische simulaties.

De M152 vormde nog een uitdaging – de prestaties nagaan van een motor die strikt genomen een combinatie van twee motoren is: een vier- en een achtcilinder. Tijdens het ontwikkelingsproces moest een groot aantal parameters onderzocht worden, zoals inspuithoeveelheden, inspuittijden en de nokkenastiming in vier- en achtcilinderstand. De overgang tussen de twee werkingsinstellingen mag enkel gebeuren wanneer de nokkenassen niet "bijten" en het selecteerbare compenserende element niet onder belasting staat. Ook het gedrag van de uitgeschakelde cilinders werd continu geanalyseerd.

Hightechtestbanken voor motoren van meer dan 470 kW

De Mercedes-AMG testbankenvestiging telt negen hightechtestbanken die dynamische tests kunnen uitvoeren op motoren met een vermogen van meer dan 470 kW en een koppel van meer dan 1000 Nm. Deze testinstallaties kunnen alle weg- en weersomstandigheden nabootsen om elke denkbare situatie te reproduceren. Koude of hete starts, bergpassen, stop-and-go-verkeer of een snelle ronde op de noordelijke lus van de Nürburgring – de motoren worden tot het uiterste gedreven. Zelfs de luchtinlaattemperatuur en -densiteit kunnen door de computer gevarieerd worden en de motoren kunnen afwisselend gevuld worden met hete en koude koelvloeistof. Ook brandstoffen van verschillende kwaliteit zijn beschikbaar.

Werking en uithouding op de testbank voor de hoogste kwaliteit

Het doel van de gedetailleerde tests was de prestaties nagaan van alle motoronderdelen en de units eromheen. Alle meetresultaten van de onderzochte motoren werden systematisch vergeleken en geëvalueerd, met gebruik van reproduceerbare testmethodes. Naast de werkingstests werden ook uithoudingstests uitgevoerd: om ervoor te zorgen dat de allerhoogste kwaliteitsnormen gedurende hun volledige levensduur gehaald worden, werden de nieuwe AMG V8-motoren onderworpen aan uithoudingstests van 8000 uren.

Doorgedreven getest in elke klimaatzone op aarde

Tegelijkertijd moesten de eerste testmotoren hun waarde bewijzen in praktische tests. De AMG-ingenieurs onderzochten nauwgezet de cilinderafsluitfunctie, het stop-startsysteem en de uitlaatkleppen. Om te kunnen garanderen dat alle functies op een hoog kwaliteitsniveau werken werden ze getest in zeer uiteenlopende omstandigheden. In het ijskoude noorden van Zweden, in de genadeloze hitte van Death Valley (USA), op de supersnelle racecircuits van Nardo (Italië) en Papenburg of in stop-and-go-verkeer – het standaardtestprogramma van Mercedes-AMG omvat alle klimaatzones en alle soorten wegdek. Maar ook aan het dagelijkse gebruik, de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de nieuwe motor/transmissiecombinatie worden de hoogste eisen gesteld.

De SLK 55 AMG testwagens werden onderworpen aan uitgebreide stop-and-go-ritten in een aantal grote steden, waardoor de interactie tussen de verschillende motor- en transmissiecontrole-units nauwkeurig kon worden bestudeerd, net als de invloed van de omgevingstemperatuur op de werking van de nieuwe V8-motor. Veel aandacht ging ook uit naar de vitale verdere ontwikkeling van de controlesoftware en de continu noodzakelijke toepassing ervan op de verschillende onboardsystemen en op het gebied van de milieu-eisen.

De motorenproductie – een traditie van uitmuntend handwerk

Net als alle andere AMG-motoren wordt de nieuwe achtcilinder met natuurlijke aanzuiging met de hand geassembleerd in de AMG-motorenfabriek, die in 2002 in gebruik werd genomen. Hooggekwalificeerde technici assembleren er de M152 volgens het principe "één man, één motor", waarbij de strengste kwaliteitsnormen worden toegepast.
De signatuur op het karakteristieke AMG-motorplaatje is het bewijs van deze ver doorgedreven zorg.

Een lange traditie van krachtige AMG V8-motoren

De achtcilindermotoren zijn onlosmakelijk verbonden met de bedrijfsgeschiedenis van AMG. Toen het bedrijf werd opgericht, in 1967, veroorzaakte het onmiddellijk opschudding met de 300 SEL 6,8 AMG die erin slaagde de tweede plaats te behalen op de 24 Uren van Spa-Francorchamps (België) in 1971. Dit AMG-racesalon was technisch gebaseerd op de Mercedes-Benz 300 SEL 6,3 met M100 V8-motor. Met een vermogen van 184 kW (250 pk) bij 4000 tpm en een topsnelheid van 220 km/u was dit V8-luxesalon met M100 V8-motor op dat ogenblik de snelste gewone productiewagen in Duitsland. Door de wagen klassiek te tunen en de cilinderinhoud te vergroten van 6330 tot 6835 cc werd het vermogen opgevoerd tot 315 kW (428 pk) bij 5500 tpm en het koppel van 500 tot 608 Nm.

Nog zo'n belangrijke motor in het AMG-verhaal was de M 117, de eerste AMG-achtcilinder met vierkleppentechnologie. Met een cilinderinhoud van 5,6 liter, 265 kW (360 pk) en een koppel van 510 Nm joeg deze V8 de 300 CE 5,6 AMG in 1987 naar een topsnelheid van 303 km/u. Daarmee was deze coupé de snelste Duitse seriewagen; de Amerikaanse fans doopten hem trouwens vol respect "The Hammer".

Ook de AMG 5,5-liter V8 met supercharger uit 2001 is een mijlpaal in de geschiedenis van de AMG-motorenontwikkeling: de M113 K was goed voor 428 kW (582 pk) en een koppel van 800 Nm. De AMG 5,5-liter V8 met supercharger van de SLR McLaren uit 2003 was zelfs nog krachtiger – de M155 genereerde tot 478 kW (650 pk) en 820 Nm.

In 2005 zag de high-revving AMG 6,3-liter V8-motor met natuurlijke aanzuiging die bekendstaat als de M156, het daglicht. Hij leverde tot 386 kW (525 pk) en 630 Nm. In de nieuwe C 63 AMG Coupé leverde deze achtcilinder in combinatie met het Performance Package 358 kW (487 pk). Sinds 2005 en tot op vandaag werden meer dan 68.000 M156-motoren geproduceerd – een record in de geschiedenis van AMG. De M159, die exclusief voor de SLS AMG bestemd is, heeft eveneens een cilinderinhoud van 6,3 liter en levert een maximumvermogen van 420 kW (571 pk), met een maximumkoppel van 650 Nm.

De AMG 5,5-liter V8-biturbomotor is nauw verwant met de nieuwe M152 en hij levert tussen 386 kW (525 pk) en 420 kW (571 pk) volgens het model, en een maximumkoppel tussen 700 en 900 Nm. De M157 wordt beschouwd als de efficiëntste motor in zijn vermogen- en cilinderinhoudklasse. Het gecombineerde NEDC-brandstofverbruik van de E 63 AMG bedraagt maar 9,8 liter per 100 kilometer. De AMG 5,5-liter V8 met supercharger, de AMG 6,3-liter V8 en de AMG 6,0-liter V12-biturbo werden allemaal verscheidene malen winnaar in de categorie "Best Performance Engine" op de "International Engine of the Year Awards".