06
november
2003
|
01:00
Europe/Brussels

PRE-SAFE, le système anticipatif de protection des occupants, déjà opérationnel sur environ 75.000 Classe S.

PRE-SAFE, het anticiperende veiligheidssysteem, is precies een jaar geleden op de markt gebracht en is ondertussen al in ongeveer 75.000 exemplaren van de S-Klasse ingebouwd. Die innovatieve technologie die deel uitmaakt van de standaarduitrusting voor de S-Klasse, is ontworpen om op voorhand mogelijke ongevalscenario’s te detecteren zodat preventieve maatregelen genomen kunnen worden om de inzittenden en de auto op een mogelijke impact voor te bereiden.

Het anticiperende veiligheidssysteem voor de inzittenden spant net voor een mogelijke botsing de veiligheidsriemen in een fractie van een seconde aan. Daarbij nemen de bestuurder en de voorpassagier de zithouding aan waarin zij bij een botsing een maximale bescherming van de airbags krijgen. Indien nodig wijzigt PRE-SAFE ook de instelling van de passagiersstoel en de elektrisch verstelbare, individuele zitplaatsen achterin. Het systeem sluit ook automatisch het zonnedak zodra de auto begint te slippen.

Mercedes-Benz baseerde de ontwikkeling van PRE-SAFE op de bevindingen van het onderzoek naar ongevallen. Daaruit bleek dat twee derde van alle verkeersongevallen voorafgegaan wordt door kritieke situaties – slippartij, noodstop of plotseling uitwijkmanoeuvre – waarbij een botsing dreigt. Tot nu toe werden de kostbare ogenblikken voor de botsing, vaak zelfs enkele seconden, niet benut om de passieve veiligheid van de inzittenden te verhogen. De beschermingssystemen zoals wij die altijd al gekend hebben – de veiligheidsriemen, airbags en gordelspanners – treden immers pas op het moment van de impact zelf in werking.

PRE-SAFE daarentegen detecteert op voorhand situaties die in een botsing kunnen resulteren en benut de tijd voor het eventuele ongeval om preventieve veiligheidsmaatregelen te activeren. Met andere woorden, dankzij het systeem PRE-SAFE beschikt de auto voor het eerst over “reflexen”. De nieuwe veiligheidstechnologie in de S-klasse activeert zo snel mogelijk alle relevante systemen om de kans op letsels voor de inzittenden te beperken. In die zin reageert het systeem als elk levend wezen: dat heeft immers ook een reflexreactie als er plots gevaar dreigt, en zoekt uit voorzorg bescherming.

Om op voorhand eventuele ongevallen te detecteren, maakt PRE-SAFE gebruik van de sensors voor het Elektronische Stabiliteitsprogramma (ESP®) en voor de Brake Assist die kritieke situaties herkennen. De onderdelen van het systeem zijn reversibel: als het ongeval op het laatste ogenblik vermeden wordt, wordt de spanning in de veiligheidsriemen automatisch verminderd en kunnen de inzittenden hun stoel en het zonnedak terug in de oorspronkelijke stand zetten. Bovendien is PRE-SAFE onmiddellijk weer bedrijfsklaar.

Het systeem is het resultaat van zes jaar intensief ontwikkelingswerk door de ingenieurs van Mercedes. Bij de tests en de afstelling van het baanbrekende systeem werden honderden bestuurders betrokken. Zij probeerden PRE-SAFE uit op testpistes en op de rijsimulator van het onderzoekscentrum van DaimlerChrysler in Berlijn.