02
december
2014
|
01:00
Europe/Brussels

Première in Hymer ML-T

Een hoog veiligheidsniveau is een van de kernwaarden van het merk met de driepuntsster. Mercedes-Benz is 's werelds eerste bestelwagenconstructeur die de innovatieve zijwindassistent (Crosswind Assist) van de Mercedes-Benz Sprinter aanbiedt in kampeerwagens op basis van de populaire bestelwagen. Kampeerwagenspecialist Hymer, reeds 43 jaar een hoog aangeschreven partner, rust zijn semigeïntegreerde Hymer ML-T uit met het systeem. Zo wordt de ML-T als eerste kampeerwagen standaard geleverd met de zijwindassistent.

De Fehmarnbeltbrug op de weg naar Scandinavië, de brug over de Rhônevallei met de typische Zuid-Franse mistral ... De meeste kampeerwagenbestuurders hebben de onaangename invloed van zijwind reeds aan den lijve ondervonden. Met hun hoge, verticale zijwanden zijn deze populaire vrijetijdsvoertuigen uiteraard meer onderhevig aan zijwind dan gewone personenwagens. Het zijoppervlak van een gemiddelde kampeerwagen van ongeveer zeven meter lang is bijna 20 vierkante meter groot, dat van een normale Mercedes-berline nog geen derde daarvan.

Reden genoeg voor Mercedes-Benz om de meeste versies van de huidige Sprinter-generatie standaard uit te rusten met Crosswind Assist, ook de kampeerwagenversies dus.

Een nieuwe dimensie in veiligheidstechnologie

Samen met de rijstrookassistent, de dodehoekassistent, de grootlichtassistent en COLLISION PREVENTION ASSIST is de zijwindassistent één van de vijf nieuwe rijhulpsystemen waarmee de Sprinter vorig jaar een volledig nieuwe veiligheidsdimensie creëerde in het bestelwagensegment.De zijwindassistent elimineert – binnen de wetten van de fysica – nagenoeg alle effecten van zijwind op het voertuig. Bij plotse zijwind moet de bestuurder gevoelig minder tegensturen, waardoor hij ook minder onderhevig is aan stress.

Specifieke reminterventies om de gevolgen van zijwind te neutraliseren

Crosswind Assist wordt automatisch geactiveerd vanaf 80 km/u en gebruikt de sensoren van de standaard gemonteerde elektronische stabiliteitsregeling ESP®. Een sensor meet de kracht waaraan het voertuig onderhevig is bij plotse zijwind of windvlagen en remt de wielen aan de windkant individueel af. Het remkoppel creëert een gierbeweging die de invloed van zijwind compenseert. Daardoor wijkt het voertuig gevoelig minder af van zijn traject. Het systeem vermindert de stress voor de bestuurder en reduceert zo de kans op een ongepaste reactie van zijn kant. Een indicator in het instrumentenbord meldt tussenkomsten van het systeem aan de bestuurder.


Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.