28
augustus
2000
|
02:00
Europe/Brussels

Première op het autosalon van Parijs: de G-Klasse 400 CDI

Een nieuw dieselmodel met een krachtige CDI-achtcilinder
Een nieuw getekend instrumentenbord en een nieuwe deurbekleding
Een cockpit met een centraal scherm en een multifunctioneel stuurwiel
COMAND standaard in de V8-modellen

De G-Klasse van Mercedes-Benz stapt vanaf december 2000 de toekomst in met een nieuw interieur, met veel technische innovaties en met een nog vollediger standaarduitrusting. De G-modellen (G : Gelände – terreinwagen) van het bouwjaar 2001 beleven op 28 september van dit jaar hun wereldpremière op het Autosalon van Parijs.

Onder de motorkap van de even exclusieve als robuuste G-Klasse, die al meer dan 20 jaar deel uitmaakt van het aanbod van Mercedes-Benz en waarvan al meer dan 145.000 exemplaren gebouwd zijn, komt ook de moderne V8-dieselmotor uit de S-Klasse. Met een vermogen van 184 kW/250 pk en een koppel van 560 Nm vanaf 1700 t/min is deze motor de krachtigste dieselmotor voor personenauto’s van de wereld.

De ontwerpers en ingenieurs van Mercedes-Benz hebben het interieur van de G-Klasse onder handen genomen en zowel esthetische als technische verbeteringen aangebracht.

Het gecombineerde instrumentenbord onderscheidt zich door een groot centraal scherm waarop de bestuurder ook afzonderlijke instellingen kan programmeren. De bestuurder bedient het scherm via verlichte toetsen op het multifunctionele stuurwiel, dat ook op de autoradio en de autotelefoon aangesloten is. Het comfort aan boord van de G-Klasse neemt nog toe dankzij de nieuw ontwikkelde automatische airconditioner. Die is uitgerust met sensorsturing, met gescheiden temperatuurregeling voor de bestuurder en de passagier, met verstelbare verluchtingsmonden achteraan en met een doeltreffende stof- en pollenfilter.

Nieuwe voorstoelen

Ook de nieuwe voorstoelen die in de lengte en de hoogte verstelbaar zijn, bieden meer comfort, net zoals de elektrisch regelbare stuurkolom. Zodra de bestuurder de elektronische contactsleutel wegneemt, gaat het stuurwiel automatisch naar boven om hem het uitstappen gemakkelijker te maken. Het stuurwiel blijft in die positie tot de bestuurder weer ingestapt is.

In de G-Klasse van het bouwjaar 2001 sturen sensors de ruitenwisser, de lampen en de binnenspiegel. Die twee sensors maken even goed deel uit van de standaarduitrusting als de binnenspiegel met automatische antiverblindingsfunctie.

Telefoon en radio optioneel met stembediening

Het innovatieve bedienings- en weergavesysteem COMAND dat de autoradio, de cd-speler, het navigatiesysteem, de tv-ontvanger en andere voorzieningen in één toestel bundelt, is vanaf december 2000 ook in de G-Klasse leverbaar. Bij de V8-modellen G 400 CDI en G 500 maakt het multifunctionele systeem deel uit van de standaarduitrusting. Bovendien kunnen de eigenaars van een G-Klasse ook een beroep doen op de modernste telematicadiensten, zoals een dynamische wegbegeleiding op basis van de recentste verkeersinformatie, het automatische systeem voor noodoproepen TELEAID of de dienst TELEDIAGNOSE. In combinatie met TELEAID rust Mercedes-Benz de G-Klasse indien gewenst voor het eerst uit met de innovatieve stembediening LINGUATRONIC voor de autotelefoon en de geluidsinstallatie.

Krachtige V8-dieselmotor en het biturbosysteem

De terreinwagens van Mercedes kunnen met drie krachtbronnen geleverd worden: een V6-motor (158 kW/215 pk) voor de G 320, een V8-benzinemotor (218 kW/296 pk) voor de G 500 en een dieselmotor (184 kW/250 pk) voor de nieuwe G 400 CDI. Die laatste motor, een direct ingespoten V8-dieselmotor met common-railtechnologie, is uitgerust met een intercooler en twee turboladers. Met die CDI-motor haalt de G-Klasse een top van 180 km/h en verbruikt hij gemiddeld 12,8 l/100 km.

Een nieuw elektro-hydraulisch systeem voor de reductiebak

Alle uitvoeringen van de G-Klasse zijn standaard uitgerust met de vijftrapsautomaat. Nieuw is het systeem waarmee u de verschillende ”D”-versnellingen kunt inschakelen door gewoon de versnellingspook naar links of rechts te bewegen. De ingenieurs van Mercedes hebben de bediening van de volledig gesynchroniseerde reductiebak, die op ruw terrein of bij het slepen van een aanhangwagen voor nog meer trekkracht zorgt, met een elektrisch systeem geperfectioneerd.
De reductiebak wordt nu heel eenvoudig via een knop op de middenconsole ingeschakeld.