12
mei
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Preventieve controle van het SBC-systeem: Mercedes-Benz vraagt de eigenaars van de E- en SL-Klasse om hun garage te bezoeken

Sinds Mercedes-Benz in oktober 2001 de SBC-remmen (Sensotronic Brake Control) invoerde, krijgt de autobouwer zowel in de media als van de klanten erg positieve reacties over de werking en het comfort van dat systeem. Toch formuleerde een bijzonder klein aantal gebruikers echter ook klachten. Die werden met de grootste zorg onderzocht en indien nodig verholpen.


In elk van die gevallen kon de bestuurder, via de bijkomende hydraulische bedrijfsmodus van het SBC-systeem, blijven rekenen op remprestaties die ruimschoots aan de heersende wettelijke normen voldeden. In die modus waarschuwen optische en akoestische signalen de bestuurder, die dan de auto met een langere pedaalweg en een grotere pedaalkracht tot stilstand kan brengen.

Uit de analyse kwam naar voren dat de klachten hoofdzakelijk voorkwamen bij voertuigen die erg veel gebruikt worden en waarvan de remmen erg vaak bediend worden (bijvoorbeeld bij taxi’s in stedelijke regio’s). Het merendeel van de eigenaars van taxi’s van dit type in Europa (die als taxi door de constructeur konden worden geïdentificeerd) hebben al een gratis controle van het SBC-systeem aangeboden gekregen waarbij eventuele klachten verholpen werden. Als een verdere maatregel werd bij alle voertuigen met SBC een controleprocedure in het normale onderhoudspakket opgenomen.

Mercedes-Benz zal alle eigenaars van een E-Klasse (de Berline vanaf het bouwjaar 3/2002 en het Break-model vanaf het bouwjaar 3/2003) en van een SL-Klasse (vanaf het bouwjaar 10/2001) contacteren teneinde ze uit te nodigen voor een gratis controle in hun garage, en dat onafhankelijk van het gebruik en de onderhoudsstatus van de auto in kwestie.

In België zijn zo’n 15.000 voertuigen betrokken bij deze preventieve actie.