12
juli
2005
|
02:00
Europe/Brussels

Remorquer en toute sécuritéLe Trailer Stability Assist de Mercedes-Benz combat le phénomène redouté du tangage

De zomer is de traditionele vakantieperiode. Het verkeer op de grote verkeersaders neemt dan sterk toe, terwijl er ook nog eens veel meer auto’s met een aanhangwagen op de weg zijn.

 

 

De Trailer Stability Assist van Mercedes-Benz maakt rijden met een aanhangwagen vanaf nu echter een stuk veiliger. Die extra veiligheidsfunctie die haar wortels in het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® heeft, merkt het gevreesde slingeren van de aanhangwagen snel op en voert onmiddellijk correcties uit.

Een aanhangwagen die van links naar rechts slingert, kan heel snel de combinatie auto/aanhangwagen uit evenwicht brengen. Die slingerende beweging rond de verticale as van de auto kan, afhankelijk van de omstandigheden, een kritiek peil overschrijden waarbij de auto en de aanhangwagen niet meer onder controle gebracht kunnen worden – het geheel begint dan te slippen en kan een ernstig ongeval veroorzaken.

Daarom is het des te belangrijker om die slingerbeweging zo snel mogelijk op te merken en te elimineren. Vanaf nu verhoogt TSA de stabiliteit wanneer u met een model van Mercedes-Benz een aanhangwagen trekt. Het nieuwe systeem elimineert snel en doeltreffend elke slingerbeweging.

TSA is een extra functie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® en maakt gebruik van de sensors van dat laatste systeem. Met de gierhoeksensor merkt TSA elke beweging rond de verticale as van de auto op zodat gepaste tegenmaatregelen genomen kunnen worden: de slingerbeweging wordt actief onderdrukt door de remmen op de voorwielen afzonderlijk en alternerend te bedienen.
In de meeste gevallen is dat voldoende om de slingerbeweging en dus ook het gevaar volledig te elimineren. Als de slingerbeweging bijzonder groot is, wordt ook het motorkoppel beperkt terwijl de vier remmen van de auto bediend worden om de snelheid zo snel mogelijk onder het kritieke niveau te brengen.

Gevoelige correcties in twee stappen

De Trailer Stability Assist van Mercedes-Benz merkt al heel snel een slingerbeweging op en reageert daar in twee stappen op. Dat biedt een dubbel voordeel. TSA gaat al tijdens de beginfase tegen de slingerbeweging in, voor ze gevaarlijk kan worden. Vaak brengt het systeem die beweging onder controle door uitsluitend de remmen op de voorwielen zachtjes te bedienen. TSA past de snelheid van de auto enkel aan wanneer extra remkracht onmisbaar is om de auto en de aanhangwagen te stabiliseren. Het resultaat is altijd een hoger comfortniveau voor zowel de bestuurder als de passagiers.

Het ESP® verklikkerlampje in het instrumentenbord gaat branden om de bestuurder te signaleren dat TSA een corrigerende ingreep uitvoert. ESP® blijft echter voorrang hebben op TSA – dat betekent dat de corrigerende reminstructies van TSA op elk moment voor die van ESP® kunnen wijken. ESP® moet uiteraard ingeschakeld zijn opdat TSA zou kunnen werken.

TSA maakt zijn debuut in de W 221-serie van de Mercedes-Benz S-Klasse. Vanaf eind augustus wordt TSA ook opgenomen in de uitrustingslijst van de M-Klasse. Nadien komt het systeem achtereenvolgens voor de andere modellen beschikbaar.

Mercedes-Benz – ingebouwde veiligheid voor auto’s die aanhangwagens trekken

De meeste modellen van Mercedes-Benz kunnen zonder enig probleem een aanhangwagen trekken. De ingenieurs houden tijdens de ontwerpfase van de auto immers al rekening met alle aspecten die daarbij horen. In het ruime modelaanbod van Mercedes-Benz vindt u auto’s die aanhangwagens voor elke toepassing kunnen trekken, zelfs met een maximaal gewicht van 3,5 ton voor wie een bijzonder zware caravan of een grote boot mee op reis wil nemen. Klanten die een trekhaak bestellen die in de fabriek gemonteerd wordt, kunnen meteen rekenen op een hele reeks van technische maatregelen die nadien bijzonder moeilijk of helemaal niet ingebouwd kunnen worden.

De meeste modellen in het aanbod van Mercedes-Benz zijn beschikbaar met een handige en wegneembare trekhaak. Voor veel modellen is er als optie ook de bijzonder handige, wegscharnierende trekhaak. Zowel de trekhaak zelf als de bouw van de hele auto voldoen aan bijzonder strenge gebruiksvereisten. De M-Klasse is een mooi voorbeeld van de manier waarop een Mercedes-Benz met die vereisten omgaat: onlangs bewees dit moderne voertuig met vierwielaandrijving op de luchthaven van Stuttgart dat hij met gemak een Airbus A319 van ongeveer 60 ton kan trekken.