05
december
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Resultaten die de positie van Mercedes-Benz in België versterken

Behoorlijke resultaten voor op een teruglopende Belgische markt

Rekening houdend met de terugval in 2002 op de Belgische en Europese markten, is DCBeLux zeer tevreden over de resultaten die Mercedes-Benz laat optekenen, zowel in de sector van de personenauto's (ca 23.000 of een marktaandeel van 5,1%!) als in die van de bedrijfsvoertuigen (ca 14.900 of een marktaandeel van 18%).

In de afdelingen Transporters en Zware vrachtauto's liep het aantal inschrijvingen met respectievelijk 28 % en 18% terug ten opzichte van het vorige jaar. In het licht van de evolutie op de Belgische markt, -15% voor het segment van Vito, Sprinter en Vario en –20% voor de concurrenten van de Atego, Econic, Axor en Actros, is het gemiddelde van deze resultaten positief. De leeftijd van de Vito (bijna 7 jaar) en de almaar sterkere concurrentie zijn de belangrijkste oorzaken van de achteruitgang. Na een trage start in het begin van het jaar, kwam de verkoop van de zware vrachtauto's op kruissnelheid met de komst van de Axor (bijna 130 verkochte exemplaren) en de vernieuwing van de Actros bij de fleet-klanten. De categorie van meer dan 16 ton zou haar hoogtepunt moeten bereiken met de lancering van de nieuwe Actros, tijdens de komende lente.

De afdeling personenwagens mag tevreden zijn De E-Klasse, die op het salon van Brussel 2002 in wereldpremière werd voorgesteld, is het vlaggenschip van het gamma. Eind oktober 2002 waren meer dan 5.000 exemplaren ingeschreven (dat is bijna evenveel als voor de C-Klasse berline). De A-Klasse bevindt zich in zoete waters (3.550), de M-Klasse is nog even gegeerd (meer dan 1.700 exemplaren!) en de S-Klasse blijft haar segment aanvoeren met een aandeel van 49%. De Vaneo kende een rustige maar positieve start (380 eenheden verkocht aan de eindklanten).
Het percentage diesel in het hele gamma (behalve SL, SLK) bedraagt gemiddeld 80%.