12
februari
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Rijtests starten voor de eerste Citaro bus aangedreven door brandstofcellen

DaimlerChrysler start met de praktische tests met de eerste rijklare prototypes van de Mercedes-Benz Citaro bussen waarvoor in het voorjaar van vorig jaar het contract werd getekend.


Deze gelimiteerde serie van 30 stadsbussen werden in maart 2001 verkocht aan tien Europese transportbedrijven die deelnemen aan een Europees brandstofcellenproject en zullen worden ingezet in de volgende steden : Amsterdam, Barcelona, Madrid, Hamburg, Londen, Luxemburg, Porto, Stokholm, Stuttgart en Reykjavik.
De door brandstofcellen aangedreven bussen zijn milieuvriendelijk en duurzaam. De bussen stoten geen uitlaatgassen uit en hun brandstof kan op lange termijn worden geproduceerd met hernieuwbare energiebronnen. De Mercedes-Benz Citaro stadsbus uitgerust met brandstofcellensysteem is de technologische opvolger van de Nebus (New Electric Bus), de eerste bus met brandstofcellentechnologie aan boord die op de weg werd getest.

De twaalf meter lange Citaro met lage bodem heeft een autonomie van 200 kilometer en biedt plaats aan meer dan 60 passagiers. De brandstofceleenheid, met een vermogen van meer dan 200 kW, alsook de cilinders voor het opslaan van de waterstof, zijn in het dak van de bus gemonteerd. De maximum snelheid bedraagt 80km/u.