24
maart
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Ruim en dynamisch: de nieuwe R-Klasse van Mercedes-Benz

Voor de tweede keer op een maand tijd steelt Mercedes-Benz de show: de R-Klasse wordt aan het publiek voorgesteld op het Internationale Autosalon van New York.

Met het volledig vernieuwende concept van dit model werpt het merk met de ster zich nog maar eens op als pionier. De R-Klasse of Grand Sports Tourer, die een nieuw, bijzonder veelbelovend segment in het leven roept, combineert vele troeven van andere autocategorieën. Hij is tegelijk een station wagon, een vrijetijdsauto (SUV), een berline en een eenvolumer, en laat zijn karakter van voorloper op verschillende manieren zien. Design, ruimte, dynamisme: alles is van de partij. De nieuwe R-Klasse zal dit jaar zijn carrière in Amerika aanvatten vanaf de herfst 2005 en vanaf begin 2006 zal hij beschikbaar zijn voor de Europese klanten.

Het nieuwe concept van de Grand Sports Tourer weerspiegelt de verwachtingen van moderne mensen op zoek naar een polyvalente en tegelijk performante wagen. Zo onderscheidt de nieuwe R-Klasse zich door een zee aan interieurruimte, een voorbeeldig veiligheidsniveau en een uitzonderlijk comfort voor zes personen. Bovendien fascineert hij iedereen met de pure esthetiek van zijn lijn, zijn aparte karakter en het rijplezier dat hij te bieden heeft.

In 2002 stelde Mercedes dit gloednieuwe autoconcept voor het eerst aan het publiek voor. Drie jaar later is de concept-car een productierijpe wagen geworden.

Met zijn totale lengte van 5.157 millimeter kan de R-Klasse uitpakken met de buitenafmetingen van een prestigeberline. Binnenin doet het nieuwe model met de ster er nog een schepje bovenop dankzij een modern autoconcept en een tot in de kleinste details doordachte constructie: bijna 64 % van de totale lengte staat ten dienste van de inzittenden.

Afmetingen: tot 990 millimeter vrije ruimte tussen de zetels

Ruimte en comfort zijn dan ook de grootste troeven van dit luxueuze interieur. Zo bedraagt de afstand tussen de zetels van de eerste en de tweede rij 920 millimeter. Tussen de tweede en derde zetelrij zijn eveneens maar liefst 840 millimeter beschikbaar. Bovendien kunnen de zetels van de tweede rij afzonderlijk naar voren geschoven worden zodat er tot 990 millimeter ruimte is tussen de zetelrijen. De maximale afstand tussen de tweede en derde zetelrij kan afhankelijk van de positie van de zetels oplopen tot 920 millimeter.

De hoofdruimte (tot 1.027 millimeter achteraan) en schouderbreedte (1.530 millimeter voorin en 1.514 millimeter achterin) geven de R-Klasse van Mercedes-Benz een nieuwe dimensie aan ruimte en comfort.

De zes inzittenden van de R-Klasse zullen het comfort van de individuele zetels, die op de tweede rij voorzien zijn van armsteunen, op prijs stellen. De als optie verkrijgbare middenconsole op die tweede rij biedt overigens een extra opbergvak en is voorzien van grote bekerhouders waarin de inzittenden zonder risico glazen en flessen kunnen plaatsen. Dankzij de afzonderlijke cd/dvd-speler voor de achterste inzittenden (optie) kunnen de passagiers hun eigen ontspanningsprogramma kiezen. De kleurenschermen zijn net als de aansluitingen van de hoofdtelefoons geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen.

Ook de prestaties van de airconditioning dragen in grote mate bij tot het hoogstaande comfort dat de nieuwe R-Klasse op lange trajecten biedt. Naast de standaard airconditioning THERMATIC met twee zones en een afzonderlijke regeling voor de achterste passagiers biedt Mercedes-Benz ook een gloednieuwe airconditioning THERMOTRONIC met meerdere zones aan. Ruim tien sensoren en een ventilator van het ‘booster’ type waken erover dat de temperaturen die de bestuurder, de voorpassagier en de achterpassagiers instellen, constant blijven. De R-Klasse kan bovendien optioneel worden uitgerust met een afzonderlijke airconditioning voor de derde zetelrij.

Om de inzittenden een unieke indruk van ruimte, licht en vrijheid te geven, neemt het gloednieuwe panoramische dak bijna de hele oppervlakte van het dak in beslag.

De nieuwe R-Klasse wil tegemoetkomen aan de verwachtingen van gezinnen die houden van ontspannende en sportieve uitstapjes en laat zich dan ook naar hartelust omvormen om aan de meest uiteenlopende transportbehoeften te voldoen, en dat in de zuiverste Mercedes-stijl: enkele eenvoudige handelingen volstaan om de vier achterzetels individueel neer te klappen en het koffervolume uit te breiden tot maximaal 2.057 liter (volgens de VDA-methode), heel wat ruimer dus dan een klassieke break. De vlakke laadvloer van ruim 2,20 meter lang en de grote, afstandsbediende EASY-Pack achterklep (optie) vergemakkelijken het in- en uitladen.

Design: een soeverein silhouet

Het design van de nieuwe R-Klasse weerspiegelt van bij de eerste aanblik zijn dynamische en soevereine karakter. De voorpartij wordt gedomineerd door een krachtig gelijnd radiatorrooster waarvan de horizontale spijltjes symbool staan voor kracht en karakter. De al even uitgesproken koplampen lopen door tot op de flanken en versterken zo de indruk van breedte van het koetswerk.

Een ander kenmerkend stijlelement van het nieuwe model is de gebogen daklijn die de A-stijl met de D-stijl verbindt en die de R-Klasse een gestrekt silhouet verleent dat doet denken aan dat van een coupé.
Het resoluut wigvormige design en de gespierde flanken van het koetswerk drukken het dynamisme van de R-Klasse uit.

Dynamiek: V6- en V8-motoren met een koppel tot 510 Nm

De motoren van de nieuwe R-Klasse ontwikkelen 165 kW (224 pk) tot 225 kW (306 pk) en laten daarmee geen enkele twijfel bestaan over hun interpretatie van dynamisme en rijplezier. Met de krachtige V8-motor onder de kap sprint de R 500 in amper 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u (voorlopige gegevens).

Het motorgamma omvat eveneens de nieuwe V6 dieselmotor met directe common-rail injectie van de derde generatie. Hij ontwikkelt vanaf 1.600 t/min. een koppel van 510 Nm, goed voor mooie prestaties in deze motorklasse. Het verbruik van de R 320 CDI is al even voorbeeldig, met slechts 8,9 liter per 100 km voor de gemengde cyclus.

De R 350, die wordt aangedreven door de nieuwe V6-benzinemotor (200 kW/272 pk), snelt van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8,3 seconden en haalt een topsnelheid van 230 km/u.

Alle motoren die de R-Klasse aandrijven, worden gekoppeld aan de 7G-TRONIC automaat met zeven verhoudingen. Deze standaard gemonteerde versnellingsbak biedt met DIRECT SELECT een bijkomende troef. Dankzij deze elektronische bediening zijn de ingenieurs van Mercedes-Benz er in geslaagd om de klassieke versnellingspook op het dashboard achterwege te laten en te vervangen door een hendel op de stuurkolom, die steeds binnen handbereik staat voor de bestuurder. Met de bijkomende bedieningsknoppen op het stuur kan de bestuurder manueel schakelen. Zo kan hij het potentieel van de zes- en achtcilinders optimaal benutten, ongeacht de rijomstandigheden.

De permanente vierwielaandrijving, de elektronische trekkrachtcontrole 4-ETS en de dynamische stabiliteitsregeling (ESP®) garanderen een maximaal veiligheidsniveau en houden de R-Klasse op het goede spoor, zelfs als het wegdek in een slechte staat verkeert. Al deze systemen maken deel uit van de standaarduitrusting, net zoals de pneumatische ophanging achteraan.
Mercedes-klanten kunnen als optie ook kiezen voor de volledig pneumatische ophanging ‘AIRMATIC’, gekoppeld aan de adaptieve schokdemping (ADS), die het mogelijk maakt om de bodemvrijheid met één druk op knop te vergroten (tot 50 millimeter) om moeilijk terrein het hoofd te bieden. Zodra de snelheid boven de 120 km/u gaat, verlaagt het AIRMATIC-systeem automatisch de rijhoogte met 20 millimeter om zo de luchtweerstand te beperken.

De jongste innovaties van Mercedes verschaffen de Grand Sports Tourer niet alleen een uitzonderlijk comfortniveau, maar ook een zeer grote veiligheid: het al talrijke keren bekroonde preventieve beschermingssysteem PRE-SAFE® (optie) detecteert kritieke situaties en onderneemt onmiddellijk actie om de inzittenden en de wagen voor te bereiden op een eventuele aanrijding: het systeem spant de gordels van de bestuurder en de voorste passagier preventief op, plaatst de zetel van die laatste in de veiligste positie om de impact te doorstaan en sluit automatisch het open dak. Dankzij die preventieve beschermingsmaatregelen zitten de passagiers voor een eventuele schok in de positie die de efficiëntie van de gordels en airbags maximaliseert.

De nieuwe R-Klasse beschikt standaard over adaptieve frontale airbags, laterale airbags vooraan en gordijnairbags. Bovendien is er op elke plaats een gordelspanner en een spankrachtbegrenzer. Een andere innovatie van Mercedes-Benz die de veiligheid van de inzittenden ten goede komt, is het optionele ‘NECK-PRO’-systeem bestaande uit veiligheidshoofdsteunen die zich bij achterwaartse aanrijdingen in een oogwenk 44 millimeter naar voor en 30 millimeter naar boven verplaatsen. Zo beschermen ze het hoofd van de bestuurder en dat van de voorpassagier en beperken ze het risico op een whiplash.

De uitrustingspacks die Mercedes-Benz voor de nieuwe R-Klasse aanbiedt, geven de klant een nagenoeg eindeloze waaier mogelijkheden om hun wagen te personaliseren of op te waarderen. Naast het pack ‘AIRMATIC’ kan de Grand Sports Tourer ook beschikken over een pack ‘Chroom’ voor het koetswerk, een pack ‘Sport’ met speciale instrumenten, sportpedalen, sportvelgen van 19 duim en elektrisch verstelbare sportzetels in Alcantara en ARTICO-imitatieleder. En tot slot is er nog het pack interieuruitrusting dat een lederen bekleding, volledig elektrisch verstelbare voorzetels en houtinleg omvat.

In een oogopslag:
De technische bijzonderheden van de nieuwe R-Klasse*


Adaptieve airbags op de voorste plaatsen: de voorste airbags worden volgens twee activeringsdrempels opengevouwen, afhankelijk van de ernst van de impact.
Standaard
Zijdelingse airbags: zijdelingse airbags verkleinen het risico op verwondingen bij een aanrijding langs opzij.
Standaard op de voorste plaatsen
Gordijnairbags: deze grote airbag wordt bij een aanrijding langs opzij als een gordijn opengevouwen tussen de A- en de D-stijlen (over de drie zetelrijen) en vermindert zo het risico op verwondingen aan het hoofd.
Standaard
AIRMATIC: de pneumatische ophanging vergroot het wegcomfort en verlaagt automatisch de koetswerkhoogte vanaf 120 km/h. Het pack omvat eveneens het adaptieve dempingsysteem.
Als optie
Automatische activering van de koplampen: een sensor op de voorruit detecteert de lichtintensiteit en activeert automatisch de verlichting.
Standaard
7-trapsautomaat 7G-TRONIC: als exclusieve wereldprimeur is de eerste 7-trapsautomaat voor personenwagens compatibel met alle motoren van de nieuwe R-Klasse.
Standaard
Sensoren vooraan (“Up Front”): dankzij botssensoren in de snuit van de auto kunnen de beschermingssystemen op een gepaste manier geactiveerd worden.
Standaard
Automatische airco THERMATIC: de airco regelt continu de snelheid van de ventilator – afhankelijk van de individueel ingestelde temperatuur – en past automatisch de hoeveelheid gerecycleerde lucht aan de buitentemperatuur aan om het interieur zo snel mogelijk af te koelen.
Standaard
COMAND APS: dit systeem combineert de bediening van de autoradio, de navigatie met DVD en de telefoon.
Als optie

Elektronische trekkrachtcontrole 4-ETS: de wielen die geneigd zijn door te slippen, worden afgeremd, om het koppel op de wielen die een goede grip hebben, te verbeteren.
Standaard
“Crash boxes”: absorberende elementen in de voorpartij, makkelijk te vervangen na een lichte aanrijding Standaard
Kinderzitdetectie: een sensor detecteert automatisch de aanwezigheid van een kinderzeteltje op de passagierszetel en schakelt de airbag uit.
Standaard
DIRECT SELECT: de automatische versnellingsbak kan bediend worden door middel van een bedieningshendel op de stuurkolom.
Standaard
Parametrisch stuur: de stuurbekrachtiging is afhankelijk van de snelheid.
Standaard

Actieve verlichting in de bochten: de koplampen volgen de bewegingen van het stuur.

Als optie, in combinatie met bi-xenonlampen
Adaptieve verlichting: een verhoogde veiligheid op kruispunten en in scherpe bochten. Als optie, in combinatie met bi-xenonlampen
ESP® : het systeem verkleint het risico op slippen en waarschuwt de bestuurder wanneer de druk in een van de banden vermindert.
Standaard
Tunnelsluiting: door de luchthercirculatietoets langere tijd in de duwen worden alle geopende zijruiten en het open dak gesloten wanneer de auto een tunnel of een ondergrondse garage binnenrijdt.
Standaard
Partikelfilter: dit door Mercedes-Benz ontwikkelde systeem werkt zonder additief en vermindert de uitstoot van partikels nog eens aanzienlijk. Als optie
Achterklep EASY-PACK: een hydraulisch systeem, bediend door een knop, vergemakkelijkt het openen en sluiten van de achterklep.
Als optie
KEYLESS-GO: de deuren en de kofferklep kunnen zonder sleutel geopend worden.
Als optie

Spankrachtbegrenzers: met deze technologie kan de kracht van de veiligheidsgordels op de inzittenden bij een aanrijding verminderd worden. De voorste plaatsen zijn uitgerust met adaptieve spankrachtbegrenzers.
Standaard op alle zetels
NECK-PRO: bij een aanrijding langs achteren worden de door sensoren bediende voorste hoofdsteunen ongeveer 40 mm naar voren gebracht.
Als optie
Lak: Dankzij de toepassing van nanotechnologie is de lak krasbestendiger en glanzender.
Standaard
PRE-SAFE® : voor een nakend ongeval worden preventieve maatregelen genomen om de inzittenden te beschermen.
Als optie
Bi-xenonkoplampen: lampen met gasontlading voor de dim- en de grootlichten verhogen de veiligheid tijdens het rijden ‘s nachts.
Als optie
Gordelspanners: bij een aanrijding worden de gordels in een fractie van een seconde gespannen. Op de voorste plaatsen bevindt het systeem zich op de gordels. Op de achterste plaatsen op het oprolmechanisme. Standaard op alle zetels

Multicontourzetels: door het opblazen van luchtkussentjes past de zetel zich aan het lichaam van de inzittende aan.
Als optie

Geluidsinstallatie: een nieuw systeem met meerdere kanalen biedt een Surround sound op alle plaatsen.
Als optie
Multimediasyteem achterin: dit systeem omvat een bijkomende cd/dvd-speler en kleurenschermen achter in de voorste hoofdsteunen.
Als optie
Multi-zone THERMOTRONIC: met dit nieuwe systeem kunnen de temperatuur en de ventilatie individueel geregeld worden voor de bestuurder, de voorste passagier en de achterpassagiers. Voor de derde zetelrij is een airco achterin als optie verkrijgbaar.
Als optie
Multifunctioneel stuur: de autoradio, de telefoon, het navigatiesysteem en tal van andere uitrustingselementen kunnen bediend worden van op het stuur.
Standaard
* Onvolledige lijst

Modellen en uitrusting:
treed binnen in een nieuwe dimensie


Een uniek autoconcept dat rekening houdt met de wensen van de klanten
Een zee aan interieurruimte
Een complete uitrusting met airconditioning, autoradio en 7G-TRONIC versnellingsbak
Specifieke uitrustingspacks die aan alle wensen voldoen

Onze wereld heeft geen gebrek aan ideeën. Maar slechts enkele daarvan worden werkelijkheid en doorstaan bovendien de tand des tijds. Vaak beantwoorden ze niet echt aan de verwachtingen van de klanten en verliezen ze al snel hun pluimen als het nieuwe er af is.

Bij Mercedes-Benz laten we de klanten aan het woord voor we nieuwe autoconcepten ontwikkelen. Ontwerpers, designers en ingenieurs raadplegen de automobilisten, vragen hun mening en proberen te achterhalen wat ze echt van hun wagen verwachten. Dankzij die permanente dialoog kunnen ze de evolutie van de interesses, levensgewoonten en mobiliteitsverwachtingen van de klanten in kaart brengen. Kortom: een studie die duidelijk maakt wat klanten echt van hun wagen verwachten.

Het innovatieve concept van de Sports Tourer is het resultaat van dat overleg in alle uithoeken van de wereld. Het weerspiegelt de wensen van de klanten op het vlak van ruimte, comfort en prestaties en stelt alles in het werk om elk van die uitdagingen tot een goed einde te brengen met spitstechnologie en een fascinerend design.

Mercedes-Benz blijft zijn toekomstbeloften trouw en ontwikkelde twee uitzonderlijke wagens: de B-Klasse (Compact Sports Tourer) en de R-Klasse (Grand Sports Tourer), die zijn wereldpremière viert op het autosalon van New York.

De meest fascinerende troef van dit nieuwe autoconcept is ongetwijfeld zijn polyvalent karakter. Hij koppelt het dynamisme van een sportberline aan het plaatsaanbod van een eenvolumer, de veelzijdigheid van een break en het soevereine karakter van een terreinwagen. De combinatie van die diverse ideeën resulteerde in de geboorte van een niet te classificeren en unieke wagen: de R-Klasse of Grand Sports Tourer, getekend Mercedes-Benz.

Alleen al de drie termen die het nieuwe model van het merk met de ster beschrijven geven zijn uitzonderlijke kwaliteiten weer:

Grand typeert het gulle, ruime en functionele karakter van de wagen. Met zijn lengte van 5.157 millimeter biedt de R-Klasse heel wat meer ruimte dan bepaalde berlines van een hogere klasse. Binnenin ontdekken de inzittenden leefruimte zonder compromissen.

Sports symboliseert het dynamisme, de kracht en het rijplezier dat de R-Klasse biedt: met twee krachtige zescilindermotoren en een V8-versie, varieert het vermogen van het nieuwe model tussen 165 kW (224 pk) en 225 kW (306 pk). Bovendien maken de zeventrapsautomaat, de permanente vierwielaandrijving, de elektronische koppelverdeling 4-ETS en de elektronische stabiliteitsregeling ESP® deel uit van de standaarduitrusting.

Tourer benadrukt de comforttroeven van deze wagen die een gloednieuw segment creëert: een vernieuwende wieltrein, een standaard pneumatische ophanging achteraan, individuele zetels en een automatische airconditioning zijn maar enkele van zijn troeven die zelfs tijdens lange ritten een onvergelijkbaar comfortniveau garanderen.

Met die eigenschappen past de Grand Sports Tourer perfect in onze tijd en drukt hij een ‘art de vivre’ uit die jonge en minder jonge mensen in hun wagen wensen terug te vinden: vrijheid en het vermogen om alle uitdagingen tot een goed einde te brengen en elke wens spontaan te realiseren. Zoals op het laatste minuutje beslissen om er een weekendje op uit te trekken met vrienden of het gezin en vanaf de eerste minuut te genieten van de reis.

Een hoogtechnologische standaarduitrusting die comfort en veiligheid garandeert

Rijden en met volle teugen genieten van de beleefde sensaties – een wens die werkelijkheid wordt in het nieuwe concept dat gestalte krijgt door de R-Klasse van Mercedes-Benz dankzij een complete standaarduitrusting, waarvan hieronder een overzicht:


• Armsteun tussen de voorzetels met in twee vakken onderverdeelde opbergruimte
• Adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorste passagier
• Zijdelingse airbags vooraan
• Gordijnairbags
• Automatische lichten
• Antiblokkeerremsysteem (ABS)
• Autoradio AUDIO 20 CD met 8 luidsprekers
• 7G-TRONIC 7-trapsautomaat
• Verwarmde ruitensproeierbuizen
• Automatische airco
THERMATIC
• In hoogte en diepte verstelbare stuurkolom
• Directe versnellingsbakbediening DIRECT SELECT
• Toerenteller
• Trekkrachtcontrole 4-ETS
• Regensensor
• Parametrisch stuur
• Verschillende antennes
• Hoffelijkheidsverlichting in de buitenspiegels
• Drempelverlichting in de vier deuren
• ESP® met bandendrukcontrole
• Vierarmige achteras met pneumatische ophanging
• Achterruitwisser
• Zetels met armsteunen achterin
• ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes
• Noodremhulp
• Zetelbekleding in stof en imitatieleder ARTICO
• Indicator buitentemperatuur
• Sierinlegstukken in aluminium
• Aluminium velgen
• Bandenherstelkit TIREFIT
• Elektrisch bediende zijruiten (x 4)
• Spankrachtbegrenzers op alle plaatsen
• Brede banden 235/65 R 17
• Bekerhouders (twee per zetelrij)
• Vooruitrusting gsm met dakantenne
• Verstralers
• Antispinregeling (ASR)
• Gordelspanners op alle plaatsen
• Elektrisch verwarmde buitenspiegels
• Semi-elektrisch bediende voorzetels
• TEMPOMAT en SPEEDTRONIC
• Permanente vierwielaandrijving
• Centrale vergrendeling met afstandsbediening
• Centraal display in het instrumentenpaneel
• Athermische ruiten
• Multifunctioneel en met leder bekleed stuurwiel


*onvolledige lijst

Het topmodel, de R 500, aangedreven door een V8-motor, bezit bovendien de volgende standaarduitrusting:


• Sierinlegstukken in Fineline-esdoornhout
• Aluminium velgen
• Pack Chrome buitenkant
• Brede banden 255/55 R 18
• Achteruitkijkspiegel en buitenspiegels met automatische dag/nacht-functie
• Zetelbekleding in leder en imitatieleder
• Verwarmde voorzetels
• Fluwelen vloermatten voor alle zetelrijen

De jongste, als optie beschikbare innovaties van Mercedes-Benz inzake veiligheid, comfort en dynamisch weggedrag komen de uitrusting van de R-Klasse nog meer verrijken. Hi
eronder vindt u een overzicht*:



• Parkeerhulp PARKTRONIC
• Zijdelingse airbags op de achterste plaatsen
• Antidiefstal- en anti-inbraakalarm
• Hoofdsteun NECK-PRO voorin
• Autoradio AUDIO 50 APS
• Verwarmde ruitensproeierbuizen
• Bagagescherm EASY-PACK
• Wisselaar voor 6 cd’s
• Airco achterin (in combinatie met THERMOTRONIC)
• Multi-zone airco THERMOTRONIC
• Elektrisch verstelbare stuurkolom
• COMAND APS
• Middenconsole achterin
• Bandendrukcontrole
• Geheugenfunctie voor de voorzetels, de buitenspiegels en het stuur
• Achterklep EASY-PACK
• Sierinlegstukken in Fineline-esdoornhout (standaard op de R 500)
• Aluminium velgen 18 duim met brede banden 255/55 R 18
• Aluminium velgen AMG 19 duim met brede banden
255/50 R 19
• KEYLESS-GO
• Koetswerkkit AMG
• ruitensproeiers
• PRE-SAFE®
• Bi-xenonlampen met actieve verlichting in de bochten, adaptieve verlichting en koplampsproeiers
• Achteruitkijkspiegel en buitenspiegels met automatische dag/nacht-functie (standaard op de R 500)
• Zetelbekleding in leder en imitatieleder
(standaard op de R 500)
• Bekleding in Nappa-leder
• Elektrische voorzetels met geheugenfunctie
• Dieselpartikelfilter
• Sportzetels vooraan, elektrisch verstelbaar, bekleed met Alcantara en imitatieleder ARTICO
• Multicontours vooraan
• Pneumatische ophanging AIRMATIC met adaptieve demping ADS
• Surround geluidssyteem met 11 luidsprekers
• Multimediasysteem achterin
• Panoramisch open dak
• Infraroodrefelecterende ruiten
• Elektrische klapraampjes voor de 3de zetelrij
• Donkergetinte achterste zijruiten en achterruit
• Multifunctioneel stuur in leder en hout


*Onvolledige lijst

Uitrustingspacks: bijna onbegrensde personaliseringsmogelijkheden

De standaard of als optie aangeboden mogelijkheden worden nog uitgebreid met andere technologische en originele uitrustingen: dankzij de verschillende uitrustingspacks van Mercedes-Benz kan iedere klant zijn eigen persoonlijkheid onthullen:

• Het pack interieurverlichting Prestige omvat meer bepaald de verlichting van de volgende elementen: de holte van de deurgrepen, de verstelknoppen van de ventilatiemonden, bekerhouders voorin, bekerhouders van de achterste middenconsole (optie), de opbergbakjes van de bekleding van de transmissietunnel, leeslampjes voor de derde zetelrij. Bovendien is de achterklep voorzien van een hoffelijkheidsverlichting en een waarschuwingslampje.

• Het pack interieuruitrusting omvat een lederen bekleding, volledig elektrische zetels met geheugenfunctie, decoratieve inlegstukken in hout en de elementen van het pack interieurverlichting Prestige.

• Het pack Chrome buitenkant (standaard op de R 500) bestaat uit verchroomde sierstukken op de radiatorrooster, de zijdelingse beschermingsstrips en de deurgrepen, en uit ovalen verchroomde sieruitlaten.

• Het pack Sport omvat met name bepaalde elementen van het pack Chrome en lichtmetalen velgen van 19 duim, een zilver/chroomkleurig radiatorrooster en blauwgetinte ruiten rondom. Binnenin bestaat deze uitrusting onder andere uit een speciaal instrumentenpaneel, sportpedalen, elektrisch verstelbare sportzetels bekleed met Alcantara en imitatieleder ARTICO.

• Het pack AIRMATIC bestaat uit de pneumatische ophanging AIRMATIC en het adaptief dempingssyteem ADS.