08
augustus
2001
|
02:00
Europe/Brussels

S 63 AMG en CL 63 AMG

  • Soevereine V12-motor garandeert uitzonderlijk rijplezier

  • Cilinderinhoud van 6,3 liter, vermogen van 326 kW / 444 pk, koppel van 620 Nm

  • Onderstel met actieve ABC-ophanging verzoent veiligheid, comfort en dynamiek

  • Uitrusting naar eigen smaak

Met de S 63 AMG en de CL 63 AMG stelt Mercedes-AMG twee prestigemodellen met een uitzonderlijk dynamische en krachtige twaalfcilindermotor voor. Voor die superieure kwaliteit zorgt de gloednieuwe motor van 6.258 cc met twaalf cilinders in V, die alleen al op papier indruk maakt met zijn vermogen en koppel: het hoogtechnologische pareltje van AMG ontwikkelt een vermogen van 326 kW / 444 pk en een maximumkoppel van 620 Newtonmeter.

Stuk voor stuk fascinerende cijfers die garant staan voor al even indrukwekkende prestaties: de Mercedes-Benz CL 63 AMG sprint in amper 5,5 seconden van 0 tot 100 km/h, de S 63 AMG in 5,7 seconden. De topsnelheid van beide modellen is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Behalve de piekwaarde van 620 Newtonmeter bij 4.400 o/m valt vooral de souplesse van de nieuwe V12-motoren van AMG op: meer dan 530 Nm, of 85 procent van het maximumkoppel, is permanent beschikbaar tussen 2.500 en 5.800 o/m. De Mercedes-Benz S 63 AMG en CL 63 AMG komen in het najaar van 2001 op de markt.

Belangrijke wijzigingen aan het hart van de motor

De twaalfcilindermotor van AMG is een evolutie van de krachtige en verfijnde V12-motor van 5,8 liter die nu de Mercedes S 600 en CL 600 aandrijft. Gebruik makend van de ervaring die gedurende meerdere decennia werd opgedaan in de autosport, hebben de ingenieurs van Mercedes-AMG voor innovatie gezorgd in de volgende onderdelen:
- carter met verbeterde koeling
- uit de massa gefreesde krukas van een bijzonder duurzaam en licht materiaal - lichtere zuigers
- nokkenassen met een grotere lifthoogte - inlaatspruitstuk met bredere kanalen

De experts van Mercedes-AMG hebben ook het dubbele uitlaatsysteem van de twaalfcilindermotor verbeterd. Om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen op hun traject zo weinig mogelijk weerstand ondervinden, is de diameter van de leidingen achter de twee katalysators in de bodemplaat verbreed. De twee uitlaatpijpen hebben de typische AMG-look: ze zijn verchroomd en ovaal van vorm. De fascinerende klank van de twaalfcilindermotor die ze laten horen, lijkt wel muziek.

De overbrenging verloopt bij de S 63 AMG en de CL 63 AMG via een vijftrapsautomaat met tipschakeling, die perfect bij het dynamische karakter van de auto's past. Door de stijging van het vermogen en het koppel - en de bijbehorende sterkere prestaties - moesten de schakelpunten aangepast worden. De verstevigde transmissieassen op de achteras kunnen tot slot rekenen op een onafhankelijke, meerarmige wielophanging.

Nieuwe mijlpaal: de actieve ophanging Active Body Control

De ingenieurs van Mercedes-AMG hebben bewust niets veranderd aan het remsysteem en het onderstel van de S 63 AMG en CL 63 AMG. Het remsysteem van de S 600 en de CL 600 met vier geventileerde en vooraan geperforeerde schijven met een grote diameter volstaat om de auto's in alle omstandigheden adequaat af te remmen. Het onderstel is voorzien van de actieve ophanging Active Body Control en presteert uitzonderlijk op het vlak van veiligheid, dynamiek en rijcomfort.

Op verzoek: lichtmetalen velgen en AMG-design

De krachtige AMG-varianten van de S- en de CL-Klasse zijn standaard uitgerust met lichtmetalen velgen van maat 7,5 J x 17 en banden van maat 225/55 R 17. Om de sportieve look van de auto's te benadrukken, zijn sets van achttien en negentien duim verkrijgbaar. De meerdelige lichtmetalen AMG-velgen van 8,5 J x 19 (vooraan) en 9,5 J x 19 (achteraan) met gemengde banden van maat 245/40 R 19 en 275/35 R 19 zijn dynamisch en visueel gezien een voltreffer. Dankzij de sublieme vorm van de lichtmetalen AMG-velgen is de ventilatie van de remschijven efficiënter dan ooit.

De royale standaarduitrusting van beide modellen bevat onder meer een dashboard en instrumentenpaneel van AMG met een snelheidsmeter tot 320 km/h, het bedienings- en informatiesysteem COMAND, inlegstukken in edele houtsoorten, een interieur van nappaleder, een automatische klimaatregeling, een parametrisch stuur, een glazen schuif- en kanteldak en xenonlampen (S 63 AMG) of bixenonlampen (CL 63 AMG)