11
juni
2010
|
02:00
Europe/Brussels

S 63 AMG ‘Thirty-Five’ ontmoet 300 SEL 6.8 AMG: Een vergelijking tussen bijzondere generaties

Breed, spectaculair en uitgerust met een authentieke racewagenoutfit: twee heel bijzondere S-Klasses uit de AMG-stal. De ene is een racewagen uit 1971, de 300 SEL 6.8 AMG, en de andere is de S 63 AMG show-car. Met identieke sponsoring en het memorabele startnummer '35’ verwijst het nieuwe, hyperperformante model naar een historisch succes: op 25 juli 1971 haalde de felrode vierdeursberline als tweede de finish in de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Die triomf in de allereerste race maakte AMG op slag wereldberoemd.

De uitermate ervaren Hans Heyer en Clemens Schickentanz namen afwisselend het stuur van de AMG-toerwagen. AMG was allesbehalve een favoriet voor deze Belgische uithoudingsklassieker: hij moest optornen tegen de machtige Ford Capri RS, BMW 2800 CS, Chevrolet Camaro, Opel Commodore en Alfa Romeo GTA.
Niemand had ooit verwacht dat de grote luxeberline uit Affalterback uit de provincie Schwaben de gevestigde waarden zou kunnen bijhouden.

5e plaats in de startgrid voor AMG

De rode vierdeursberline had zijn potentieel ook tijdens de training al laten zien, toen Clemens Schickentanz iedereen verraste met de op vier na snelste trainingstijd. Niemand bij AMG had verwacht een vijfde plaats te veroveren in een startgrid van zestig auto’s. 80.000 toeschouwers keken verbaasd naar de snelle rode berline met zijn lange wielbasis, de enige Mercedes die deelnam aan de race. De polepositie was voor de topfavoriet, de Chevrolet Camaro van Ivo Grauls en Peter Hoffmann, gevolgd door de Alpina-BMW 2800 CS van Niki Lauda en Gérard Larousse, de eerste fabrieks-Capri van Dieter Glemser en Alex Soler-Roig, en de Schnitzer-BMW 2800 CS van Rauno Aaltonen en Helmut Kelleners. In het totaal streden zestig toerwagens om de beste tijd op het toen 14,1 kilometer lange parcours in de Ardennen, met aan het stuur grote namen zoals Hans-Joachim-Stuck, Jochen Mass, Toine Hezemans, Willy Kauhsen, Achim Warmbold en Rainer Braun.

Al tijdens de eerste ronde veroverde Hans Heyer in de 300 SEL 6.8 AMG de derde plaats achter de Ford Capri (Glemser/Soler-Roig) en de Chevrolet Camaro (Grauls/Hoffmann). Na een turbulente race met regenstorm rond middernacht en talloze pechgevallen, eindigde nummer ‘35’ uiteindelijk op de tweede plaats na de fabrieks-Capri van Glemser/Soler-Roig. De AMG-berline had op 24 uur tijd precies 308 ronden afgelegd. Technische problemen: geen enkel. Een sensationeel resultaat.

Topsnelheid van 265 km/u en exotische houtinleg in de cockpit

Hans Heyer heeft fantastische herinneringen aan de race: “We wisten dat we konden winnen maar de anderen wisten dat niet!” De AMG-berline was onklopbaar op de rechte stukken maar het remsysteem, dat ingrijpend werd gewijzigd ten opzichte van dat van het standaardmodel, had het moeilijk met het gewicht van de wagen (1635 kilogram). “Maar op het oude circuit van Spa hadden de schijven genoeg tijd om af te koelen zodat niemand ons kon ons inhalen op de lange rechte stukken,” vertelt de nu 67-jarige piloot. Met een topsnelheid van 265 km/u was de 300 SEL 6.8 AMG als het ware op maat gemaakt voor het Belgische circuit. Het interieur ademde een luxueuze sfeer, met zijn standaard gemonteerde stuurbekrachtiging, luchtvering, tapijten, deurpanelen en exotische houtinleg op het dashboard. De toeschouwers langs het circuit juichten de grote berline met zijn onmiskenbare V8-sound toe. “De outsider werd al snel de publiekslieveling,” aldus Hans Heyer.