18
januari
2000
|
01:00
Europe/Brussels

S-Klasse 320 CDI

• Meer dan 100.000 S-Klasses geproduceerd sinds de lancering in oktober 1998
• Eerste rechtstreeks ingespoten dieselmotor met common rail in de S-Klasse
• 197 pk, 230 km/h
• Verkoop in België en Luxemburg vanaf februari 2000
• 2.294.619 BEF incl.
BTW ( 56.882,10 Euro) – 13 PK
De nieuwe S-Klasse van het type W 220 werd voor de eerste keer aan het publiek getoond op het Autosalon van Parijs in oktober 1998 en is een nooit gezien succes. Half december liep in het Duitse Sindelfingen al de 100.000e S-Klasse van de band (een S 300 limousine). Hij was voor een klant in de Verenigde Staten, het land waar Mercedes-Benz het meeste auto’s naar uitvoert. In België werden vorig jaar bijna 1225 modellen van de S-Klasse ingeschreven (462 in 1998) : de Duitse constructeur wordt op die manier de marktleider in het prestigesegment.

Nu wordt de S-Klasse voor het eerst uitgerust met een rechtstreeks ingespoten dieselmotor met common rail. Deze S 320 CDI (alleen verkrijgbaar als berline) komt in februari 2000 op de markt en heeft de zescilinder in lijn van 3.222 cc uit de E 320 CDI onder de motorkap. Zijn maximumvermogen bedraagt 145 kW / 197 pk bij 4.200 o/m en zijn maximumkoppel piekt bij 470 Nm tussen 1.800 en 2.800 o/m.

Dat is goed voor indrukwekkende prestaties: van 0 tot 100 km/h in 8,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/h. De S 320 CDI is standaard voorzien van de vijftrapsautomaat met tipschakeling.

Met een verbruik dat buiten de stad gemiddeld niet hoger ligt dan 6 liter diesel per 100 km en 8 liter bij gemengd gebruik raakt hij met een volle tank (88 liter) bijna 1.100 kilometer ver.

Mercedes-Benz verwacht in 2000 in totaal 1 300 S-Klasses te verkopen in België, waarvan 75% à 80% S 320 CDI’s.

Bijzonder evenwichtig

Een pneumatische ophanging, integraal comfort en een adembenemende lijn:
de S-Klasse koppelt technologie en emoties van het allerhoogste niveau

Evenwichtig, dat is het minste wat je van de S-Klasse kunt zeggen. Het design van de W 220 zoals hij bij Mercedes-Benz intern wordt genoemd geeft onmiddellijk blijk van harmonie, verfijning en elegantie.

Meteen valt op dat zijn silhouet veel weg heeft van een coupé (Cx: 0,27) en dat de ontwerpers de mosterd voor de achterlichten bij de SLK roadsters hebben gehaald.
Om maar te zeggen dat deze ronduit sportieve stamboom de S-Klasse een bijzonder dynamische dimensie geeft.

De berline is in totaal 5,04 meter lang, 2,09 meter breed (buitenspiegels inbegrepen) en 1,44 meter hoog. Door de lichter gemaakte structuur en het gebruik van aluminium zet deze S-Klasse meer dan 300 kg minder op de weegschaal dan het model van de vorige generatie (type W 140).

Meer dan 30 technologische innovaties van topniveau

« Net als de vorige modellen zullen deze berlines aanleiding geven tot heel wat verbeteringen die de hele auto-ontwikkeling ten goede komen, » benadrukte Jürgen Hubbert, die in de directie van DaimlerChrysler verantwoordelijk is voor de afdeling personenwagens van Mercedes-Benz en smart, kort voor de lancering.


Terecht. Want deze nieuwe S-Klasse herbergt meer dan 30 buitengewone technologische innovaties, waarvoor de ingenieurs van de groep 340 patenten hebben aangevraagd.