16
juni
2000
|
02:00
Europe/Brussels

S-Klasse 400 CDI: V8 ultradynamische diesel

- V8 184 kW/250 pk
- Maximumkoppel van 560 Nm beschikbaar vanaf 1.700 o/m
- Verbruik van 9,6 l/100 km en schadelijke uitstoot binnen de Euro 3-norm
- Common rail, twee turbocompressors, intercooler
- Ruimste aanbod dieselmotoren van alle Europese constructeurs
Met de nieuwe S-Klasse 400 CDI breidt Mercedes-Benz zijn gamma moderne dieselmotoren uit met een nieuw topmodel. Onder de motorkap van deze berline gaat de krachtigste dieselmotor voor personenwagens schuil; het is tevens de eerste V8-dieselmotor in een Mercedes-Benz personenwagen. De nieuwe S 400 CDI staat vanaf de herfst 2000 in de showroom van de dealers en erkende agenten van Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz profileert zich met dit nieuwe CDI-topmodel als de Europese constructeur met het ruimste aanbod van rechtstreeks ingespoten dieselmotoren. Het vermogen van de CDI-motoren gaat van 44 kW/60 pk voor de Mercedes-Benz A 160 CDI tot 184 kW/250 pk voor de nieuwe S 400 CDI.

De jongste CDI-nieuwigheden

Deze achtcilinder is het resultaat van jarenlang onderzoek naar een motor met veel vermogen en koppel, een laag brandstofverbruik en zo weinig mogelijk belasting van het milieu. Dat hebben de Mercedes-ingenieurs verwezenlijkt door de rechtstreekse common rail-injectie en de multikleppentechniek te koppelen aan de laatste nieuwigheden, zoals de biturbocompressor, de radiator voor luchtintercooler, de nieuwe hogedrukpomp en de watergekoelde uitlaatgasrecyclage met elektrisch gestuurde inlaat. Het zijn maar enkele specifieke kenmerken van de nieuwe achtcilinder.

Zuinig en milieuvriendelijk

De V8 van de S 400 CDI wordt door zijn vele hoogtechnologische systemen niet alleen de krachtigste, maar ook de zuinigste motor van zijn categorie. Hij verbruikt maar 9,6 liter diesel per 100 kilometer (volgens de nieuwe Europese mix). De schadelijke uitstoot van de nieuwe V8-motor ligt lager dan de strenge normen van de Euro 3-richtlijn.

Ook op de weg geeft de S 400 CDI blijk van de mogelijkheden van deze achtcilindermotor. Dankzij zijn opmerkelijke koppel van 560 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.700 o/m en constant blijft tot 2.600 o/m, valt deze motor op door de fabelachtige kracht die hij tentoonspreidt: de berline accelereert in slechts 7,8 seconden van 0 tot 100 km/h en is tot 250 km/h snel. Nog indrukwekkender is de soepelheid van deze gloednieuwe V8-motor: de S 400 CDI versnelt (in derde) in slechts 7,7 seconden van 60 naar 120 km/h: dat is 1,4 seconden minder dan de S 430 met zijn V8 benzinemotor van 205 kW/279 pk.

CDI-techniek

De Mercedes-ingenieurs hebben de common rail-techniek geperfectioneerd door aan de inlaatzijde een nieuwe injectiepomp onder hoge druk te monteren, aangevuld met injectoren met zeven gaten. De distributie van de brandstof gebeurt door middel van twee afzonderlijke leidingen, die gestuurd worden door een rekeneenheid tussen de twee cilinderrijen. Een sensor gaat in real time na hoe groot de injectiedruk is: de microprocessor van de V8-motor kan de gemeten druk vergelijken met de referentiewaarden en de brandstofinspuiting aanpassen naar gelang van de behoeften.

Net als al de andere CDI-motoren van Mercedes-Benz beschikt de S 400 CDI over een voorinjectie. Dat is een nieuwigheid waardoor de verbranding beter verloopt en de motor buitengewoon stil draait.

Elektrische sturing van de turbo

Dat de achtcilinder over zoveel vermogen en koppel beschikt, is voor een groot deel toe te schrijven aan de twee turbocompressors, die links en rechts van de cilinderrijen staan opgesteld en verbonden zijn met een radiator met luchtintercooler. Dankzij de elektronica die de luchtmassa voor elk afzonderlijk meet, werkt het systeem met twee turbo's perfect synchroon en beantwoordt de aanvoer van verbrandingslucht voor de volgende cyclus uiterst precies aan de hoeveelheid vermogen die op dat ogenblik nodig is. Ook de turbine met variabele geometrie, waarvan de schoepen in de turbo elektrisch verstelbaar zijn, draagt hiertoe bij. Deze nieuwe techniek is nog dynamischer en nauwkeuriger dan de bestaande pneumatische systemen. Resultaat: de nieuwe S 400 CDI levert ongeacht de omstandigheden meteen veel vermogen.

Cilinderkoppen en carter in aluminium

Dankzij zijn lichte structuur weegt de nieuwe V8-dieselmotor minder dan gelijk welke andere motor met dezelfde inhoud en acht cilinders. Mercedes-Benz heeft de twee cilinderkoppen, die opgesteld staan in een hoek van 75 graden, en het volledige carter uitgevoerd in aluminium. Ten opzichte van het krukascarter uit grijs gietijzer van de S 320 CDI werd 17% aan gewicht bespaard. De nieuwe V8-motor weegt in totaal niet meer dan 245 kg.

De ingenieurs van Mercedes hebben er ook voor gezorgd dat de automatische vijfversnellingsbak waarmee de S 400 CDI standaard wordt uitgerust, aangepast is aan de vermogenscurve van de achtcilindermotor. Vandaar de voorbeeldige dynamiek van de berline bij het vertrek. Doordat hij voorzien is van een nieuwe omvormer, komt de S 400 CDI zeer snel na het vertrek in een gunstig toerentalgebied terecht. Daar kan de motor snel tonen welke hernemingen allemaal tot de mogelijkheden behoren. Vanaf 1.200 o/m heeft hij al een koppel van zowat 400 Nm ter beschikking.

DaimlerChrysler bouwt zijn nieuwe V8-dieselmotoren in de fabriek van Berlin-Marienfelde, waar de groep om en nabij 16,2 miljoen euro in dit project heeft geïnvesteerd.

Comfort

Net als alle S-Klasse van Mercedes-Benz is de nieuwe S 400 CDI voorzien van een rijkelijke standaarduitrusting, met onder meer de AIRMATIC-luchtvering, het Electronic Stability Program ESP®, automatische klimaatregeling, een stereo autoradio, Mercedes-Benz sidebags en windowbags, een geheugenfunctie voor de voorstoelen en lichtmetalen velgen.
De S 400 CDI kan daarnaast ook uitgerust worden met innoverende opties. Denken we maar aan de DISTRONIC-afstandsregeling, de actieve ophanging (Active Body Control), het bedienings- en informatiesysteem COMAND, een elektronische sleutel om in en uit te stappen, of het KEYLESS-GO waarbij de sleutels vervangen worden door een chipkaart. Klanten kunnen trouwens kiezen tussen twee koetswerkvarianten: de berline en de limousine hebben een wielbasis van respectievelijk 2.965 en 3.085 millimeter.

Nieuwe aërodynamische ruitenwisser

Alle S-Klasse hebben ook standaard de aërodynamische ruitenwisser die Mercedes-Benz wereldwijd in avant-première op zijn luxecoupé CL heeft gemonteerd. Deze aërodynamische ruitenwisser bestaat niet meer uit de traditionele scharnierende structuur, maar uit een eendelige strook rubber met een geïntegreerde deflector en zijdelingse goten. Door het oude systeem te vervangen door het nieuwe konden de wisserbladen bijna de helft korter gemaakt worden, waardoor bij regenweer veel minder windgeruis het interieur binnendringt. De voorruit wordt bovendien beter schoongemaakt, vooral op autowegen. De voorgevormde goten in het rubber zorgen voor een gelijkmatige verdeling van de druk over het volledige wisserblad, dat optimaal en voortdurend aan de voorruit vastzit.

Veilige nachtverlichting

Ook de veilige nachtverlichting (NSI) behoort tot de standaarduitrusting van de S-Klasse.
Met dit systeem vindt de bestuurder in het donker snel zijn auto terug, bijvoorbeeld in een ondergrondse parkeergarage. Een druk op de elektronische sleutel en gedurende maximaal 40 seconden gaan automatisch de parkeerlichten, de remlichten, de mistlampen en de nummerplaatverlichting branden.

Spraakbesturing

Met de LINGUATRONIC-spraakbesturing kan de bestuurder niet langer alleen de autotelefoon maar ook de ingebouwde audio-installatie van de S-Klasse bedienen (optie). Een paar woorden volstaan om de autoradio automatisch te laten overschakelen naar een andere zender, het volgende nummer op de cd of het navigatiesysteem.