04
januari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

's Werelds krachtigste productiewagen: De nieuwe S 65 AMG: een klasse apart

Een nieuwe dimensie in exclusiviteit en dynamisme. Zo kan men de nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG in een notendop samenvatten.

Het ontzagwekkende topmodel van de gloednieuwe S-Klasse levert 450 kW/612 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm, meer dan om het even welke andere wagen in deze klasse.

De innovatieve nieuwe prestatiegerichte composietremmen met dubbele zwevende remzadels van AMG vooraan illustreren de technologische superioriteit van de krachtige AMG-berline.

De standaarduitrusting van de nieuwe S 65 AMG omvat onder meer een nieuwe AMG sportophanging op basis van het ABC-systeem (Active Body Control), de onmiskenbare AMG-styling, de 19” AMG lichtmetalen spaakvelgen, het DIRECT SELECT schakelsysteem met toetsen op het stuur en het nieuwe AMG hoofdmenu met RACETIMER.

De krachtige AMG-berline bewaart een zelfverzekerde voorsprong op de concurrentie en dat bewijst de opmerkelijke rol van Mercedes-AMG GmbH bij de ontwikkeling van uitzonderlijke wagens en aandrijvingen.

De nieuwe Mercedes-Benz S 65 AMG beleeft zijn wereldpremière op het Noord-Amerikaanse internationale autosalon van Detroit op 8 januari 2006. Met zijn ultrakrachtige 6-liter V12 biturbo AMG-motor levert hij prestaties waar heel wat sportwagenbestuurders alleen maar van kunnen dromen: hij spurt in amper 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u en snelt in 13,3 seconden van 0 naar 200 km/u (voorlopige gegevens). De topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u.

Twaalfcilinder biturbomotor met autosporttechnologie

Deze exclusieve prestaties worden mogelijk gemaakt door de 5.980 cm³ grote V12-motor die werd ontwikkeld door Mercedes-AMG. De motorcijfers zijn indrukwekkend: het maximumvermogen van 450 kW/612 pk wordt geleverd van 4.750 tot 5.100 t/min en het maximumkoppel van 1.000 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 t/min. Reeds vanaf het vrijlooptoerental stuurt de V12 biturbo AMG-motor 570 Nm naar de krukas terwijl er vanaf 1.500 t/min maar liefst 750 Nm ter beschikking staat.
Om de V12-motor te ontwikkelen, deden de AMG-ingenieurs een beroep op de enorme knowhow die het merk doorheen de jaren vergaarde in de autosport. De AMG V12-motor heeft een uiterst precies uitgebalanceerde krukas, gemaakt van ultrasterke materialen, gesmede zuigers uit een speciaal materiaal dat goed bestand is tegen hitte en druk, een efficiëntere olienevelkoeling met een afzonderlijke verstuiver voor elke zuiger en grotere zuigerpennen. De hoofdlagers en drijfstanglagers zijn eveneens vervaardigd uit superieure materialen om de hoge temperaturen en drukwaarden beter te compenseren. De gaswisseling in de cilinderkoppen haalt voordeel uit de geoptimaliseerde verbrandingskamer en de langere openingstijden van de inlaatkleppen. De hertekende oliepomp zorgt ervoor dat alle smeerpunten zelfs in de meest veeleisende omstandigheden van olie worden voorzien. Er werd een motoroliekoeler geïntegreerd in de AMG voorbumper en de wielkast biedt plaats aan een extra radiator voor de motorkoelvloeistof.

Uiterst efficiënte intercooler

De intercooler werd eveneens hertekend met een ongeveer 70 procent grotere koude radiator in het vooronder. Het systeem werkt volgens het principe van de lucht/waterkoeling om de inlaatlucht (die door de turboladers werd samengeperst) zo efficiënt mogelijk te koelen voor ze in de verbrandingskamers terechtkomt. De grotere oppervlakte van de koude radiator garandeert een 25 procent lagere inlaattemperatuur, waardoor het vermogen en het koppel bij alle werkingsomstandigheden stijgt, ongeacht de buitentemperatuur en de belasting van de motor. De behuizing van de compressor en de turbine in beide turbo's en de turbine en het compressorwiel werden vergroot om de maximale laaddruk van 1,5 bar het hoofd te bieden.
De elektronisch gestuurde brandstoftoevoer met nieuw ontwikkelde componenten werkt met een variabele druk tussen 3,6 en 5,0 bar. Naargelang de vermogensvereisten en de buitentemperatuur wordt de brandstofdruk nagenoeg ogenblikkelijk aangepast. De motorsturing vertaalt het commando van het gaspedaal op tijd van enkele milliseconden in een supersnelle respons van de motor, ongeacht de belasting.

AMG sportuitlaat voor typische AMG twaalfcilindersymfonie

De AMG-sportuitlaat met twee dubbele verchroomde uitlaateindpijpen in het nieuwe V12-design bezorgen de nieuwe S 65 AMG de typische, tot de verbeelding sprekende V12-sound. De nieuwe trimetaalcoating die voor de katalysatoren werd gebruikt, garandeert een snellere respons bij koudstart en dat komt de emissies en de levensduur ten goede. Het spreekt voor zich dat de S 65 AMG aan alle emissiebeperkingen zoals de Euro IV-normen voldoet. De ultrakrachtige twaalfcilinder biedt moeiteloos het hoofd aan de specifieke Amerikaanse normen zoals LEV II, ‘On-Board Diagnosis II’ en de ‘oxygen sensor diagnosis’.

De speciale positionering van de AMG V12-motor werd beklemtoond op de verkiezing van de ‘Internationale Motor van het Jaar 2004’. In de klasse van de beste prestatiegerichte motor verkoos de jury de 450 kW/612 pk sterke AMG-motor boven 70 motoren van vermaarde concurrenten uit Europa, de VS en Japan. In de AMG-fabriek wordt elke motor met de hand gebouwd volgens het principe 'Eén man, één motor'. Dat betekent dat elke volledige AMG V12-motor van begin tot einde wordt afgewerkt door één enkele technicus, wiens handtekening op het AMG-motorplaatje verschijnt.

Wereldpremière: nieuw ontwikkelde, prestatiegerichte AMG-composietremmen

De volledig nieuw ontwikkelde prestatiegerichte AMG-composietremmen werden gebaseerd op het ADAPTIVE BRAKE systeem en vestigt nieuwe normen op het vlak van remafstanden, gevoeligheid en duurzaamheid. De voorremmen werden voorzien van nieuwe dubbele zwevende remzadels, het type van innovatie dat mensen van AMG gewend zijn. Deze unieke nieuwe technologie combineert de prestaties van grote remmen met vaste remzadels met de voordelen van zwevende remzadels (minder hitte afgegeven aan remvloeistof en aanzienlijk hoger comfort door de plaatsing van de remblokken). Achteraan bestaat het remsysteem uit grote zwevende remzadels. De schijfremmen in composietmateriaal hebben een diameter van 390 mm vooraan en 365 mm achteraan om de kortst mogelijke remafstanden, een uitzonderlijke bijtkracht en een opmerkelijke gevoeligheid te garanderen. Het elektronisch gestuurde hydraulische systeem met dubbel circuit ondersteunt tal van rijhulpsystemen die de veiligheid en het comfort ten goede komen. Voor het contact met de weg zorgen 19” lichtmetalen meerspakige AMG-velgen met gemengde banden. Vooraan zijn de 8,5' brede velgen uitgerust met bandenmaat 255/40 ZR 19 terwijl er achteraan 9,5' brede velgen met bandenmaat 275/40 ZR 19 worden gemonteerd.

AMG SPEEDSHIFT 5-trapsautomaat met schakeltoetsen op het stuur

De aandrijfkracht van de nieuwe S 65 AMG wordt naar de wielen gestuurd via de vijftrapsautomaat AMG SPEEDSHIFT met toetsen op het stuur en het direct schakelsysteem DIRECT SELECT. De klassieke automatische versnellingspook op de middenconsole werd vervangen door een hendel op de stuurkolom waarmee de bestuurder de standen 'P', 'N', 'R' en 'D' kan selecteren.

Met de ‘S/C/M’ knop op de middenconsole kan de bestuurder kiezen tussen de schakelprogramma’s ‘Sport’, ‘Comfort’ en ‘Manueel’ die niet alleen de schakelkenmerken regelen maar ook de respons van het gaspedaal en de instellingen van de veren en schokdempers van de AMG-sportophanging aanpassen op basis van het ABC-systeem. De bestuurder kan ook op elk moment zelf schakelen met de aluminium toetsen op het ergonomische AMG-stuur.

Het enorme koppel vereist een verstevigde aandrijving

Door zijn ongeëvenaard koppel van 1.000 Nm vereist de S 65 AMG een systematisch verstevigde aandrijflijn. Voor de automatische transmissie zijn dat onder meer nieuw ontwikkelde koppelingsplaten met een hoogwaardige metaalcoating en een gewijzigde sturing voor de schakelinrichting en de koppelomvormer. De hertekende aandrijfassen, de grotere naafdragers en de veerbeugels in verstevigd staal vullen deze ingrepen verder aan.

AMG sportophanging op basis van Active Body Control

De AMG sportophanging met het ABC-systeem (Active Body Control) vormt de perfecte aanvulling op de gesofistikeerde aandrijftechnologie. De actieve ophanging elimineert praktisch alle koetswerkbewegingen die opduiken wanneer men wegrijdt, een bocht neemt en remt. In de bochten wordt de rolneiging sterk afgeremd en ook bij plotse uitwijkmanoeuvres wordt de rolneiging beter onderdrukt. In vergelijking met het vorige model beperkt deze tweede generatie van het 'Active Body Control' systeem nog efficiënter de koetswerkbewegingen in om het even welke situatie. Zo opent de S 65 AMG een nieuwe dimensie inzake dynamisch weggedrag en een merkbaar beter rijcomfort.

Onmiskenbare AMG-koetswerkstyling voor een opvallende look

Een combinatie van de typische Mercedes-elegantie met een opvallende sportiviteit. Dat is de eerste indruk die u krijgt van de nieuwe S 65 AMG. De nieuwe AMG-koetswerkstyling gaat wonderwel samen met de uitgesproken wielkasten en geeft de wagen een erg evenwichtige en zelfverzekerde uitstraling. Vooraan geeft de hertekende AMG-voorbumper met grotere luchtinlaten de wagen een atletisch tintje. Met de twee schuine stijlen en de geïntegreerde ronde mistkoplampen met verchroomde randen oogt de S-Klasse nog breder en lager. De lijn van de AMG-voorbumper loopt uit in de zijschorten en benadrukt het dynamische profiel van de wagen. Het geheel wordt afgerond met het 'V12 biturbo' logo op de voorvleugels.

De nieuwe 19” lichtmetalen AMG-velgen met vijf spaken en een ster in het centrum van de titaniumgrijs gelakte wielen vormen een harmonieus geheel met het globale lijnenspel en vormen een extra blikvanger. Voor de perfecte finishing touch zorgen de krachtige AMG-styling van de achterbumper en de AMG-sportuitlaat met twee dubbele uitlaateindpijpen in het nieuwe V12-design.

Exclusieve interieuruitrusting met multicontourzetels en ‘RACETIMER’

Bij een dynamisch lijnenspel hoort uiteraard een exclusief interieur: open de deur en de S 65 AMG verwelkomt de bestuurder met een groot AMG-logo in het centrale scherm van het instrumentenbord. Het geïntegreerde AMG-specifieke menu geeft altijd de ingeschakelde versnelling en het ideale schakelmoment aan. Verder krijgt de bestuurder de keuze tussen de temperatuur van de motorolie, het voltage van de accu en de RACETIMER. Dit nieuwe systeem stelt de AMG-bestuurder voor het eerst in staat om rondetijden bij te houden, op een privé-circuit bijvoorbeeld. De RACETIMER onthoudt de snelste ronde, de gemiddelde snelheid en topsnelheid en de afstand van de ronde. Alle informatie kan gemakkelijk opgeroepen worden met de bedieningsknoppen op het ergonomische sportstuur. De snelheidsmeter tot 360 km/u in het AMG-instrumentenbord verwijst discreet naar het prestatiepotentieel van de S 65 AMG.

De overvloedige notenhoutafwerking, de lederen bekleding ‘EXCLUSIVE PASSION’ en de dynamische AMG-sportzetels met hun specifiek design, geven de wagen nog een extra dosis flair. Het ergonomische AMG-sportstuur is een waar genoegen met zijn speciale velg en de aluminium AMG-schakelknoppen 'up' en 'down'. Eén van de meest opvallende details in het interieur van de nieuwe S 65 AMG is het exclusieve analoge klokje met ‘IWC Ingenieur’ logo in de middenconsole. De hoogwaardige drempels met AMG-logo zijn de kers op de taart.