13
februari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

SL 63 AMG: exclusief met AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat

8 februari 2008 De sportiefste SL-Klasse ooit –
AMG droomwagen met revolutionaire overbrenging en V8-motor van 386 kW/525 pk

Affalterbach – Pakkende prestaties dankzij technologie op het hoogste niveau: dat is de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG in een notendop. De roadster wordt aangedreven door een AMG V8-motor van 6,3 liter die 386 kW/525 pk en 630 Nm ontwikkelt. Daarmee is hij op dit moment de krachtigste auto met een atmosferische V8 in zijn klasse. De SL 63 AMG wordt exclusief geleverd met de nieuwe, innovatieve AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat. Deze nieuwe overbrenging wordt gekenmerkt door een compacte, natte startkoppeling in plaats van een conventionele koppelomvormer. De daaruit volgende rechtstreekse verbinding met de motor garandeert samen met de tussengas- en Race Start-functies een uiterst meeslepende, bijzonder dynamische rijervaring. De SL 63 AMG legt nieuwe normen vast in het segment van de open sportwagens dankzij deze uitzonderlijke aandrijfcombinatie en de nieuwe, nog levendigere afstelling van de AMG-sportophanging die gebaseerd is op het Active Body Control. Daarmee is hij de sportiefste SL-Klasse ooit.

Naast de SL 63 AMG zal ook de nieuwe SL 65 AMG gelanceerd worden. Dankzij zijn 6,0 liter grote AMG-biturbomotor die een vermogen van 450 kW/612 pk en een koppel van 1000 Nm ontwikkelt, levert het V12-topmodel een moeiteloos superieure verfijning in zijn zuiverste vorm . Beide Mercedes-AMG SL Roadsters hebben ook buitengewone sensaties en een adembenemend dynamisch karakter in petto, dankzij de typische AMG-uitrustingskenmerken. Het variodak, dat in 16 seconden kan worden geopend en als optie ook verkrijgbaar is van glas, biedt nog altijd een ongeëvenaarde rijervaring.

De AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat is een volledig nieuw, uniek concept, dat uitsluitend verkrijgbaar is in de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG. Hij combineert het beste van twee werelden: het sportieve, directe gevoel van een manuele versnellingsbak en het maximale comfort van een automaat. Met zeven verhoudingen, vier rijmodi, een tussengas- en een Race Start-functie is de AMG SPEEDSHIFT MCT 7‑traps sportautomaat ongeëvenaard veelzijdig. De MCT-technologie (Multi‑Clutch Technology) maakt enkel gebruik van de koppelingselementen om te schakelen.

De hoogtechnologische overbrenging is ontworpen voor een hoog koppel en toerentallen tot 7200 t/min. Dankzij de hoogperformante oliekoeling heeft het systeem zelfs onder uiterst hoge belasting voldoende reserves. Een volledig nieuwe, gesofisticeerde elektronische versnellingsbaksturing controleert alle processen nauwgezet.
Een nieuwe tweetraps torsiedemper elimineert efficiënt alle trillingen. De AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat werd gezamenlijk ontwikkeld door Mercedes-AMG GmbH en Daimler AG, al zal hij uitsluitend gebruikt worden in sportieve AMG-modellen. Hij wordt geproduceerd in de Mercedes-Benz-fabriek van Esslingen-Hedelfingen, de grootste producent van planeetwielstelsels in Europa.

Vier rijmodi voor rijplezier op maat

Het hart van de nieuwe AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat wordt gevormd door de natte startkoppeling, die in een oliebad loopt en de vroegere koppelomvormer vervangt . Dankzij de lage inertie reageert de overbrenging ogenblikkelijk en dynamisch op de beweging van het gaspedaal, zonder slip. De automaat heeft vier rijmodi - “C” (Comfort), “S” (Sport), “S+” (Sport plus) en “M” (Manueel) -, schakelt zonder verlies van trekkracht en kan door de bestuurder worden ingesteld voor een maximaal rijplezier. In de “C”-stand verloopt het schakelen comfortabel, in combinatie met een “zachte” pedaalrespons, zodat het vermogen opmerkelijk soepel wordt doorgegeven. In de “S”-stand werken de motor en de versnellingsbak “vinniger” op elkaar in: het maximumtoerental wordt in iedere versnelling verhoogd, terwijl de terugschakelmanoeuvres spontaner aanvoelen. Het schakelen gebeurt zo’n 20 procent sneller dan in de “C”-stand. In de “S+”-stand is de schakeltijd nog eens 20 procent korter, terwijl de “M”-modus de sportiefste is: daarin reageert de AMG V8-motor van 6,3 liter nog vinniger en schakelt de automaat nog eens 10 procent sneller – alles bij elkaar 50 procent sneller dan in de “C”-modus. In de “M”-stand duurt het schakelen slechts 100 milliseconden.

De nieuwe MCT-sportautomaat kan ook supersnel meerdere verhoudingen tegelijk terugschakelen. Met de kickdownfunctie kan bijvoorbeeld in één keer teruggeschakeld worden van zevende naar vierde of van vijfde naar tweede. In de modi “S” (Sport), “S+” (Sport plus) en “M” (Manueel) is de automatische tussengasfunctie actief. Telkens manueel of automatisch teruggeschakeld wordt, geeft de elektronische sturing nauwkeurig gedoseerd tussengas – steeds meer van “S” over “S+” tot “M”. Dit vergroot niet alleen de rijsensatie van de bestuurder: het bijna lastvrij terugschakelen minimaliseert de lastwisselreacties, wat vooral voordelen biedt bij het remmen voor een bocht tijdens het rijden op circuit.

Nieuwe AMG DRIVE UNIT met innovatieve Race Start-functie

De nieuwe AMG DRIVE UNIT regelt de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat, evenals alle rijfuncties. De bestuurder kan ofwel schakelen door de nieuwe, met leder en koolstofvezel afgewerkte AMG-versnellingspook te gebruiken, ofwel door de AMG-paddels aan het stuur te bedienen. Met de elektronische draaiknop links naast de versnellingspook kunnen de vier rijmodi geselecteerd worden en kan de nieuwe Race Start-functie worden ingeschakeld. Daaronder bevinden zich drie knoppen voor nog meer functies: de eerste regelt de ESP Ò -functie, de tweede de ABC-ophanging. De derde, met daarop het AMG-logo, dient om de geselecteerde versnellingsbakmodus en de afstelling van de ophanging op te slaan. Wanneer de bestuurder kort op de AMG-knop duwt, verschijnen de configuratieopties, en wanneer hij de knop ingedrukt houdt, kan hij de gewenste instellingen programmeren.

De Race Start-functie geeft een nieuwe dimensie aan dynamisch rijgedrag: hiermee kan de maximale acceleratiekracht van de SL 63 AMG worden opgeroepen, waarbij voor de aangedreven wielen de maximaal mogelijke tractie wordt gegarandeerd. Wanneer de auto stilstaat, moet de bestuurder de sportfunctie van het ESPÒ inschakelen en met de linkervoet het rempedaal intrappen. Wanneer het Race Start-programma geactiveerd is door middel van de draaiknop, verschijnt er een melding op het centrale AMG-display. De bestuurder moet dan gewoon de Race Start-functie bevestigen met behulp van de stuurschakeling, het gaspedaal volledig intrappen en het rempedaal loslaten. Het optimale starttoerental wordt automatisch geselecteerd en de SL 63 AMG accelereert in een ogenblik – indien gewenst zelfs tot de topsnelheid. De bestuurder hoeft niet manueel te schakelen; de AMG-automaat doet dat razendsnel in zijn plaats.

Atmosferische AMG V8-motor van 6,3 liter met 386 kW/525 pk

Samen met de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat garandeert de 6,3 liter grote AMG V8-motor een perfect dynamisch rijplezier en schitterende prestaties. De SL 63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,6 seconden en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige atmosferische motor haalt een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 t/min uit een cilinderinhoud van 6.208 cc en een maximumkoppel van 630 Nm bij 5200 t/min. De unieke combinatie van een hoogtoerig karakter en een grote cilinderinhoud combineert het beste van twee werelden: een hoge trekkracht bij lage toeren en een stimulerende flexibiliteit tot 7200 t/min.

Bij de ontwikkeling van de AMG-V8 is volop gebruik gemaakt van technologieën uit de autosport, zoals de lichte, extra stijve “closed-deck” krukkast en zuigerwanden met een revolutionaire TWAS-coating of een distributie die ontwikkeld is voor hoge toerentallen, met speciale klepstoters in de cilinderkoppen. De verticale opstelling van de in- en uitlaatpoorten zorgt samen met het variabele inlaatspruitstuk met twee geïntegreerde gaskleppen voor een optimale cilindervulling en een hoog vermogen.

De gesofisticeerde elektronisch gestuurde brandstoftoevoer garandeert in alle rijomstandigheden een ogenblikkelijke respons op de bewegingen van het gaspedaal; de
AMG-sportuitlaat met twee ovale, verchroomde eindstukken zorgt voor de karakteristieke AMG V8-klank. De trimetalen coating van de katalysatoren zorgt ervoor dat deze sneller werken na een koude start, dat de uitstoot efficiënter gecontroleerd wordt en dat de duurzaamheid verlengd wordt. De SL 63 AMG voldoet aan alle uitstootnormen, zoals Euro 4 en de specifieke normen die gelden voor de Amerikaanse markt (LEV-II, On-Board Diagnosis II en zuurstofsensordiagnose).

AMG-sportophanging gebaseerd op Active Body Control en 3-traps ESPÒ

Het onderstel van de SL 63 AMG is perfect aangepast aan de sportieve prestaties. De op het Active Body Control gebaseerde AMG-sportophanging werd nog verder verfijnd. Niet alleen werd de afstelling van veren en schokdempers gewijzigd, maar ook werden alle elastische verbindingen aangepast. De vooraslagers, de draagarmen en de veerpoten werden samen met de afzonderlijke veerpootlagers achteraan anders afgesteld met een oog op een grotere alertheid en kortere remafstanden. Dankzij de geoptimaliseerde snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voelt de SL 63 AMG nu nog direct en levendiger aan – waardoor de bestuurder ten volle gebruik kan maken van het lineaire stuur en van de over- en onderstuurkenmerken die typisch zijn voor een sportwagen, vooral op bochtige wegen of op een afgesloten circuit. Dankzij de op het Active Body Control gebaseerde AMG-sportophanging kan de afstelling van de ophanging ook worden gepersonaliseerd. Met een druk op de knop kan de bestuurder een sportieve, stugge respons met minder rolbewegingen selecteren, of kiezen voor een comfortabele instelling voor tijdens lange ritten.

Ook nieuw is het drietraps ESP Ò met sportfunctie. Dat systeem biedt drie verschillende instellingen en is een logische doorontwikkeling van de ESP Ò -filosofie die AMG hanteert. De bestuurder kan kiezen uit de instellingen “ESP ON”, “ESP SPORT” en “ESP OFF” door de ESP Ò-knop in de AMG DRIVE UNIT in te drukken – de gekozen instelling wordt getoond op het centrale scherm in het AMG-instrumentenpaneel.

Hoogperformant AMG-remsysteem en lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim

Het performante AMG-remsysteem is perfect aangepast aan het dynamische weggedrag. De voorwielen zijn uitgerust met zelfventilerende, geperforeerde composietremschijven van 360 x 36 millimeter met vaste zuigers van aluminium, voorzien van zes zuigers, terwijl achteraan de vertraging wordt verzekerd door zelfventilerende, geperforeerde remschijven van 330 x 26 millimeter met vaste klauwen, voorzien van vier zuigers. Het resultaat is een uitzonderlijk korte remafstand, een uitzonderlijke doseerbaarheid en een opmerkelijke fadingbestendigheid.

De lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim met driedubbele spaken, uitgevoerd in titaniumgrijs met een glanzende Mercedes-ster in het midden, zijn ook nieuw. De velgen van 8,5 en 9,5 duim breed zijn geschoeid met banden in de maten 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. De lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim met hun opvallend design passen perfect bij de nieuwe AMG-koetswerkkit.

Nieuwe AMG-koetswerkstijl valt duidelijk op

De look van de SL 63 AMG verraadt nu meer dan ooit zijn uitzonderlijke status. De nieuwe voorspoiler met een meer uitgesproken wigvorm, een zwartgelakt radiatorrooster, grotere koelopeningen en een lagere, in zwart uitgevoerde dwarslat vormt een perfect geheel met de hertekende voorpartij van de SL‑Klasse, waardoor die een onbetwistbaar mannelijke uitstraling krijgt. De specifieke AMG-motorkap verraadt onmiddellijk de unieke krachtbron die eronder schuilgaat. De bixenonkoplampen en de grote ronde mistlichten, die ver uit elkaar staan en voorzien zijn van een chroombiesje, zetten de breedte van het model in de verf. De hete lucht van de extra oliekoeler in de voorste wielkast wordt afgevoerd via luchtuitlaten opzij in de voorspoiler. De nieuwe buitenspiegels met geïntegreerde LED-richtingaanwijzers in een duidelijke pijlvorm vallen meteen op, net als de mat zilveren AMG-plaatjes op de voorvleugels met het opschrift “6.3 AMG”.

De AMG-koetswerkstyling omvat tevens AMG-sideskirts en een indrukwekkende AMG-achterschort met groot zwart diffusor-inzetstuk. De AMG-sportuitlaat met twee dubbele verchroomde pijpen is een streling voor het oog en het oor. De AMG-spoilerlip op het kofferdeksel vergroot vooral bij hoge snelheden de neerwaartse druk.

Interieur met nieuw, driespakig AMG-sportstuur

Het interieur van de nieuwe SL 63 AMG biedt een verleidelijke combinatie van exclusieve uitrustingsdetails en een dynamische, praktische look. De aandacht wordt getrokken door het ergonomische, driespakige AMG-sportstuur met aluminium AMG-schakelpaddels. Het contactgedeelte is special gevormd en bekleed met geperforeerd leder, terwijl de verticale spaak gesierd wordt met een zilverkleurig inlegstuk. Daarachter is het nieuwe AMG-instrumentenpaneel te zien, met “6.3 V8”-opschrift op de toerenteller en het nieuwe instrumentenpaneel dat bekleed is met nappaleder met dubbele stiknaad boven de ronde tellers. Zodra het contact wordt ingeschakeld, draaien de naalden van de snelheidsmeter en de toerenteller samen volledig rond tot tegen hun maximumwaarde, waarna ze weer terugkeren naar hun beginstand.

Het in het AMG-instrumentenpaneel geïntegreerde AMG-hoofdmenu geeft de ingeschakelde versnelling weer, maar ook een schakelindicator, de “RACETIMER” met rondetijden, informatie over de motorolietemperatuur en de batterijspanning, samen met de geselecteerde rijstand – ook Race Start – en de ingeschakelde ESP Ò-functie. Nieuw en exclusief voor de SL 63 AMG met AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sportautomaat zijn de met leder en koolstofvezel afgewerkte AMG-versnellingspook en de stijlvol geïntegreerde AMG DRIVE UNIT met draaiknop voor de vier rijstanden en knoppen voor het ESPÒ , de afstelling van de ophanging en de AMG-stand.

Standaard AMG-sportzetels met optioneel AIRSCARF

De standaarduitrusting omvat ook een bekleding in fijn nappaleder, inlegstukken in echt koolstofvezel en in tal van richtingen elektrisch verstelbare AMG-sportzetels met multicontour- en geheugenfuncties, zetelverwarming, een specifiek AMG-perforatiepatroon en design voor de zetels en een AMG-logo. Een nieuwe optie is de AIRSCARF-nekverwarming, die na een druk op de knop warme lucht door de hoofdsteunen blaast – zodat open rijden zelfs bij lagere temperaturen mogelijk is.

De SL-Klasse is ook voorzien van het nieuwe, geavanceerde telematicasysteem NTG 2.5. Dat combineert een goede ergonomie met een logische menustructuur en ultiem entertainment. Het omvat een snelheidsafhankelijke volumeregeling, een klavier voor het ingeven van telefoonnummers en radiofrequenties, een cd- of dvd-speler met MP3-functie en een Bluetooth-interface die draadloos gsm’s verbindt met het handenvrijsysteem. De systemen Audio 20, Audi 20 CD met cd-wisselaar, Audio 50 en Audio 50 APS met dvd-wisselaar omvatten nu een kleurenscherm van 5 duim. Het COMAND APS is voorzien van een hogeresolutiekleurenscherm van 6,5-duim, spraakbesturing LINGUATRONIC voor audio, navigatie en telefonie, een muziekregisterfunctie voor het opslaan van audiobestanden en een SD-geheugenkaartsleuf.

SL 65 AMG met V12-biturbo die 450 kW/612 pk en 1000 Nm produceert

In het exclusieve segment van roadsters met V12-motor staat de SL 65 AMG eenzaam aan de top. De AMG V12-biturbomotor van 6,0 liter levert een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm – waarden die ook vier jaar na zijn introductie nog niet zijn overtroffen. De SL 65 AMG accelereert van 0-100 km/u in slechts 4,2 seconden, een indrukwekkend bewijs van het uitzonderlijke vermogen van de AMG V12-motor; de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. In the SL 65 AMG wordt het vermogen overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT-vijftrapsautomaat met drie rijstanden; een meerschijvig sperdifferentieel met een blokkeringsfactor tot 30 procent zorgt voor optimale tractie.

De V12-topversie onderscheidt zich uiterlijk onder andere van de SL 63 AMG door een in mat zilver gespoten dwarslat onderaan in de voorspoiler, het “V12 BITURBO”-opschrift op de mat zilveren plaatjes op de voorvleugels en de AMG sportuitlaat met twee dubbele verchroomde pijpen met V12-styling. De nieuwe AMG-koetswerkstyling omvat een AMG-motorkap, terwijl de V12-topversie standaard ook voorzien is van een AMG-spoilerlip. De nieuwe AMG-negentienduimvelgen van gesmeed lichtmetaal met dubbele spaken, titaniumgrijze lak en glanzende afwerking zijn geschoeid met banden van 255/35 R 19 (voor) en 285/30 R 19 (achter).
De SL 65 AMG is uitgerust met een performant AMG-remsysteem dat is aangepast aan zijn ongeëvenaarde rijeigenschappen en dat zowel voor- als achteraan ultraperformante composietremmen omvat. De voorwielen zijn uitgerust met remschijven van 390 x 36‑millimeter, de achterwielen met exemplaren van 360 x 26-millimeter.