05
september
2003
|
02:00
Europe/Brussels

SLR McLaren Mercedes-Benz : spitstechnologie

Een V8-compressor van 460 kW/626 pk

Van 0 tot 100 km/h in 3,8 seconden
Een kreukelzone vooraan in koolstofvezels
Remschijven in met vezels versterkt ceramisch materiaal

De V8-motor van Mercedes-AMG heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter en is uitgerust met een schroefcompressor waarmee hij een recordvermogen van 460 kW/626 pk en een maximumkoppel van 780 Nm kan ontwikkelen. Dat maximumkoppel blijft constant over een breed toerentalgebied van 3.250 t/min tot 5.000 t/min. Dankzij die spierkracht onder zijn motorkap levert de SLR McLaren Mercedes-Benz prestaties die tot de beste in zijn categorie behoren. Zo heeft die hoogwaardige sportauto maar 3,8 seconden nodig om van 0 tot 100 km/h te versnellen en na 10,6 seconden heeft hij de kaap van 200 km/h al overschreden. Na 28,8 seconden haalt de SLR vanuit stilstand een snelheid van 300 km/h terwijl zijn topsnelheid 334 km/h bedraagt (voorlopige cijfers).

De SLR McLaren Mercedes-Benz onderscheidt zich door de centrale positie voorin van zijn motor, een positie die een optimale gewichtsverdeling mogelijk maakt en dus voor een perfecte wegligging en dynamiek zorgt en voor een grote stabiliteit tijdens remmanoeuvres.
De laag ingebouwde V8-motor rust op een stevig frame in aluminium. De koeleenheid (water) voor de laadlucht, de driekleppentechniek, het dry-sump-smeersysteem en de vier metalen katalysators zijn andere kenmerken van deze krachtige motor die nu al aan de emissienorm Euro 4 voldoet die pas in 2005 van kracht wordt.

Versnellingsbak met drie programma¡¦s die ultrakorte en sportieve schakeltijden mogelijk maken

De vijftrapsautomaat die standaard ingebouwd wordt, is op zijn beurt ontworpen om prestaties van het hoogste niveau te leveren. De bestuurder kan een van de drie programma¡¦s in de versnellingsbak kiezen en zo de schakelsnelheid vastleggen die hij wenst. In de manuele modus schakelt de bestuurder de vijf versnellingen in met de bedieningsknoppen op het stuurwiel of met de keuzehendel met impulsbediening. De bestuurder kan ook voor een van de drie schakelprogramma¡¦s ¡V ¡§Sport¡¨, ¡§Supersport¡¨ of ¡§Race¡¨ ¡V opteren en op die manier de schakeltijden nog verminderen om een dynamische rijstijl aan te houden.

Een voorbeeldige veiligheid en een maximale stijfheid dankzij hoogtechnologische materialen

De naakte carrosserie van de SLR McLaren Mercedes-Benz is een technologisch juweeltje. Net zoals de voor- en achterzijde, de passagierskooi, de brede spatschermen en de motorkap is ze volledig vervaardigd uit composietmateriaal dat met koolstofvezels verstevigd is (CRFC). Dat materiaal dat tegelijkertijd licht en bijzonder stijf is, komt uit de lucht- en ruimtevaart en heeft ondertussen ook al zijn waarde bewezen in de moderne F1-wagens. Dat hoogtechnologische composietmateriaal maakt in vergelijking met staal een gewichtsbesparing van ongeveer 50 % mogelijk.

In geval van een botsing kunnen koolstofvezels vier tot vijf keer meer energie absorberen dan staal of aluminium. Om ten volle voordeel te halen uit die eigenschap, heeft Mercedes-Benz in de voorzijde van de nieuwe SLR twee langsliggers in koolstofvezel ingebouwd die elk 620 mm lang zijn. Bij een frontale botsing absorberen die langsliggers al de impactenergie en voorkomen ze dat de inzittenden grotere vertragingskrachten moeten verwerken dan ze kunnen verdragen. De vezels in die langsliggers scheuren volgens een heel precies vervormingsschema van voor naar achteren zodat de vertraging constant blijft.

De SLR is daarmee de eerste serieauto ter wereld waarvan de voorste vervormingsstructuur helemaal in koolstofvezels uitgevoerd is. De langsliggers wegen elk maar 3,4 kg.

De passagierskooi van deze nieuwe, hoogwaardige sportwagen is ook in dat hoogtechnologische materiaal vervaardigd. De kooi is extreem stijf en vormt daardoor een overlevingscel voor de inzittenden, zowel bij frontale botsingen als bij zijdelingse aanrijdingen en kop-staartbotsingen. Bij een botsing absorberen twee interne langsliggers in gelamineerde koolstofvezels en een stevige dwarsligger de energie achteraan. De passagierskooi blijft op die manier zo goed als intact.

In de nieuwe SLR omvat het beschermingssysteem voor de passagiers ook adaptieve frontale airbags die zich volgens de ernst van het ongeval in twee stappen ontplooien, nieuwe zijdelingse airbags die het hoofd beschermen, en in de veiligheidsriemen ingebouwde gordelspanners en krachtbegrenzers.

De remschijven in ceramisch materiaal en het systeem SBC™ staan borg voor een maximale veiligheid bij remmanoeuvres

De remschijven voor deze nieuwe coupé met zijn brede spatschermen zijn op hun beurt vervaardigd in een hoogtechnologisch materiaal dat aan de zwaarste vereisten voldoet: dat m.a.w. een uitzonderlijk remvermogen, een goede thermische weerstand en een extreem lange levensduur biedt. Om die eigenschappen te verkrijgen, gebruikt Mercedes-Benz een ceramisch materiaal dat met koolstofvezels versterkt is. Dat composietmateriaal kan probleemloos aan extreme belastingen blootgesteld worden zodat de groot bemeten remschijven van de SLR een maximumvertraging van 1,3 g mogelijk maken ¡V een waarde die door geen enkele serieauto geëvenaard wordt. Alleen al vooraan bedraagt de totale oppervlakte van de remvoeringen 440 cm².

Het elektrisch-hydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control, de stabiliteitsregeling ESP®, de automatische controle van de bandenspanning, de lichtmetalen velgen van 18 inch en het aluminium onderstel dragen de stempels van constructeurs die gespecialiseerd zijn in de bouw van raceauto¡¦s. Ze vervolledigen de veiligheidsuitrusting van de nieuwe SLR en dragen bij tot zijn perfecte wegligging en dynamiek en zijn hoge veiligheidsniveau.