13
juli
2010
|
02:00
Europe/Brussels

SLS AMG E-CELL: vleugeldeuren onder hoogspanning

Mercedes-AMG neemt de toekomstuitdagingen van de mobiliteit ter harte: de SLS AMG E-CELL bewijst dat de ontwikkeling van opwindende supersportwagens met nuluitstoot volop aan de gang is. Met zijn vermogen van 392 kW en zijn koppel van 880 Nm kan dit technologische uitstalraam van AMG prat gaan op uitzonderlijke prestaties. De elektrisch aangedreven sportwagen met vleugeldeuren kadert in de strategie ‘AMG Performance 2015’ waarmee het merk het verbruik en de schadelijke emissies continu wil terugdringen.

Met de SLS AMG E-CELL, gunt Mercedes-AMG ons een blik achter de schermen van zijn jongste ontwikkelingsproject, een krachtige supersportwagen zonder lokale emissies. Deze wagen met zijn fluorescerende lak ‘AMG Lumilectric magno’ zal mogelijk op kleine schaal worden geproduceerd en weerspiegelt de innovatieve kracht en ontwikkelingsknowhow van het prestatiegerichte AMG.

“We nemen maatschappelijke verantwoordelijkheid heel ernstig en met de SLS AMG E-CELL demonstreren we opnieuw een mijlpaal in onze strategie ‘AMG Performance 2015’. We streven ernaar om het brandstofverbruik en de emissies van nieuwe modellen de komende jaren continu terug te dringen en tegelijk onze kernwaarde, topprestaties, naar een nog hoger niveau te tillen,” aldus Ola Källenius, voorzitter van de Raad van Bestuur (vanaf 1 juli 2010) van Mercedes-AMG GmbH. Met de SLS AMG E-CELL lanceert de sportafdeling van Mercedes-Benz een uitermate innovatieve aandrijving voor supersportwagens en daarmee behoort het merk tot de pioniers in dit segment.

Het baanbrekende aandrijfsysteem van de hoogtechnologische wagen biedt enkele unieke eigenschappen: de kracht wordt geleverd door vier synchrone elektromotoren met een gecombineerd maximumvermogen van 392 kW en een maximumkoppel van 880 Nm. De vier compacte elektromotoren halen een maximaal toerental van 12.000 t/min en bevinden zich vlak bij de wielen.

Daardoor ligt het onafgeveerde gewicht een stuk lager dan bij motoren in de wielnaven. Een transmissie per as brengt het vermogen over.

Sprint van 0 tot 100 km/u in vier seconden

Op het vlak van prestaties heeft de elektrisch aangedreven SLS AMG sterke troeven in huis: de sportwagen snelt in vier seconden van 0 naar 100 km/u, bijna even snel als de SLS AMG met 6,3-liter V8-motor, goed voor 420 kW (571 pk), die voor diezelfde oefening 3,8 seconden nodig heeft.

Andere sensationele accenten zijn de levendige respons op het gaspedaal en de prestaties in rechte lijn: in tegenstelling tot een verbrandingsmotor bouwt een elektromotor zijn koppel ogenblikkelijk op: het maximumkoppel is nagenoeg vanaf stilstand beschikbaar. De spontane opbouw van het koppel en de zelfverzekerde vermogensontplooiing zonder koppelonderbreking worden gecombineerd met een totaal trillingsvrije werking. Vier motoren, vier wielen: de intelligente en permanente vierwielaandrijving van de elektrische SLS garandeert prestaties op het hoogste niveau en biedt tegelijk de best mogelijke actieve veiligheid. De perfecte tractie wordt daarom verzekerd voor de vier aangedreven wielen, en dat ongeacht de weersomstandigheden.

Deze bijzondere kan de bestuurder dan ook verwennen met unieke, moeiteloos superieure en emotionele sensaties van een supersportwagen, en dat al vanaf de prototypefase. Kortom: de SLS AMG E-CELL is zonder twijfel een echte AMG.

Lithium-ionbatterij onder hoogspanning levert 400 volt en 40 Ah

De aandrijving van de SLS AMG E-CELL omvat een vloeistofgekoelde hoogspanningsbatterij met lithium-iontechnologie, een energie-inhoud van 48 kWh en een capaciteit van 40 Ah.

Het maximale elektrische potentieel van de batterij bestaande uit 324 lithium-ionpolymeercellen bedraagt 480 kW, een ongeëvenaarde waarde in de autosector. Nog een technische troef van dat aanzienlijke prestatiepotentieel is het intelligente parallelle circuit van de individuele batterijmodules. Dat helpt om de veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur van de batterij te maximaliseren.

De 400 volt-batterij wordt opgeladen door een gerichte recuperatie tijdens het remmen.

Ultraperformante elektronische sturing en effectieve koeling van alle onderdelen

De ultraperformante elektronische sturing zet de directe stroom van de hoogspanningsbatterij om in de driefasige wisselstroom die nodig is voor de synchrone motoren en regelt de energiestroom voor alle werkingsomstandigheden. Twee koelcircuits met lage temperatuur houden de vier elektromotoren en elektronische sturing op een constante werkingstemperatuur.

Een tweede lage-temperatuurcircuit koelt de lithium-ionbatterij onder hoogspanning. Bij een lage buitentemperatuur wordt de batterij snel op bedrijfstemperatuur gebracht met behulp van een elektrisch verwarmingselement. Zo blijft de totale levensduur van de batterij intact. In extreem hoge buitentemperaturen kan het koelcircuit voor de batterij nog extra ondersteund worden door de airconditioning.

Optimale gewichtsverdeling en laag zwaartepunt

Al vanaf de ontwerpfase van het vleugeldeurmodel werd rekening gehouden met de zuiver elektrische aandrijving. De wagen heeft de ideale lay-out voor de integratie van uitermate performante, emissievrije technologie. Zo is er plaats om de vier elektromotoren en de twee transmissie zo dicht mogelijk bij de vier wielen en erg laag in de wagen te positioneren. Dat geldt ook voor de modulaire, hoogspanningsbatterij, waarvan de modules zich voor het schutbord, in de middentunnel en achter de zetels bevinden. Enkele voordelen van deze oplossing zijn het lage zwaartepunt en de evenwichtige gewichtsverdeling van de wagen, ideale omstandigheden om de elektrisch aangedreven SLS AMG hetzelfde onberispelijke weggedrag te geven als zijn zustermodel op benzine. De installatie van de aandrijving vereiste geen enkele aanpassing aan het erg lichte aluminium spaceframe van het vleugeldeurmodel. En ook de passieve veiligheid en het hoge comfortpeil voor lange ritten waarvoor Mercedes-modellen bekend staan, kon zonder veel moeite worden behouden.

Nieuwe vooras met dempingsveren met duwstangen

De bijkomende voorwielaandrijving vereiste een nieuw ontworpen vooras: in tegenstelling tot de dubbele wishbone-ophanging van het seriemodel met V8-benzinemotor van AMG, heeft de SLS AMG E-CELL een onafhankelijke multilink-ophanging met veerpoten met duwstangen. Dat is te wijten aan het feit dat de verticaal geplaatste dempingsveren in het seriemodel plaats moesten ruimen voor de bijkomende aandrijfassen. Zoals gebruikelijk in veel racewagens, worden vandaag de dag horizontale dempingsveren gebruikt, bediend via afzonderlijke duwstangen en overbrengingsarmen.

Dankzij deze geavanceerd vooras, die zijn sporen reeds heeft verdiend in de autosport, staan de wendbaarheid en het rijgedrag van de elektrisch aangedreven SLS AMG op hetzelfde hoge niveau als bij de V8-versie. Nog een unieke eigenschap is het tandheugelstuur met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging: de bekrachtiging is van het elektrohydraulische type in plaats van het hydraulische type.

Keramische composietremmen voor perfecte vertragingen

Dit technologische uitstalraam wordt afgeremd met de keramische composietremmen van AMG, die als optie verkrijgbaar zijn op het seriemodel. Ze staan garant voor extreem korte remafstanden, een nauwkeurig bedieningspunt en een uitstekende fadingbestendigheid, zelfs in extreme omstandigheden. De ruim bemeten schijven (402 x 39 mm vooraan, 360 x 32 m achteraan) zijn vervaardigd uit keramiek en versterkt met koolstofvezel. Ze zijn volledig uit een stuk gemaakt en zijn verbonden met een aluminium schaal in een radiaal zwevende lay-out.

De keramische schijfremmen zijn veertig procent lichter dan de klassieke schijfremmen in grijs gietijzer. Die afname in onafgeveerd gewicht komt niet alleen het weggedrag en de wendbaarheid ten goede maar ook het rijcomfort en de bandengrip. De lagere roterende massa aan de vooras verzekert bovendien een directere stuurrespons, en dat valt op wanneer men tegen hoge snelheid een bocht neemt op de snelweg. Het ABS- en ESP-systeem werden aangepast aan het bijzondere gebruiksspectrum van de permanente vierwielaandrijving.

Volledige ledkoplampen en automatische splitter vooraan

Het zuivere, sensationele design van deze wagen onderging enkele kleine maar uitermate effectieve wijzigingen. Vooraan vallen de dynamisch gelijnde ledkoplampen met geïntegreerde dagverlichting onmiddellijk op: ze helpen het energieverbruik van de wagen te drukken aangezien ze minder vermogen vergen dan de klassieke bi-xenonlampen. Het bredere radiatorrooster kreeg een nieuwe look en is voortaan afgewerkt met overdwarse spijlen in plaats van een diamantpatroon. De luchtuitlaten in de motorkap en de zijkanten werden ook gewijzigd om de stroomlijn te verbeteren. Alle bekledingen en afneembare onderdelen, die op de serieversie van de SLS AMG zijn afgewerkt in chroom of ‘silver shadow’, zijn hier uitgevoerd in mat zwart.

De voorbumperschort werd niet alleen naar voren geplaatst maar helpt ook een optimale luchtstroom onder het koetswerk te verzekeren. Dat verbetert de luchtweerstand en beperkt tegelijk de neerwaartse kracht. Een uitschuifbare splitter vooraan versterkt dat effect nog. Samen met de automatische achterspoiler wordt hij bij snelheden vanaf 120 km/u zeven centimeter naar beneden toe uitgeschoven om de luchtstroom onder de wagen te helpen versnellen. Wanneer de lucht ter hoogte van de achteras komt, gaat ze door de diffuser achteraan, die dankzij het ontbreken van een uitlaatsysteem een steilere hoek krijgt. Daardoor stijgt de neerwaartse druk ter hoogte van het uitlaatsysteem en wordt de aerodynamische balans nog verbeterd. De lichtmetalen tienspaaksvelgen van AMG kregen een nieuw design met vloeiend oppervlak en zijn geschoeid met bandenmaat 265/35 R19 vooraan en 295/30 R20 achteraan.

Interieur met nieuwe weergave-instrumenten voor elektrische aandrijving

De transformatie van benzineaangedreven naar elektrisch aangedreven supersportwagen vereiste ook enkele specifieke wijzigingen in het interieur. Daarom werden het dashboard en de middenconsole hertekend. Het nieuwe instrumentenbord geeft informatie over de snelheid, de laatstatus van de batterij en het resterende rijbereik. De nieuw ontworpen middenconsole omvat nu een 25 centimeter groot aanraakscherm dat de bestuurder en passagier kunnen gebruiken om alle audio, klimaat- en navigatiefuncties te gebruiken en informatie te raadplegen over de vermogensstroom van de vier elektrische motoren.

De AMG-console, die naar de bestuurder is gericht, omvat toetsen om de motor te starten en voor de ESP®-functies, de AMG-geheugenfunctie en de uitschuifbare splitter en achterspoiler vooraan. Met drie nieuwe toetsen kan de bestuurder simpelweg overschakelen tussen de standen P, R en D. De stand Park wordt ook automatisch ingeschakeld wanneer de elektrische motoren worden uitgeschakeld.

De interieuraankleding wordt gedomineerd door hoogwaardig nappaleder in de combinatie zwart/wit, en dat niet alleen op de sportzetels, het prestatiegerichte stuurwiel in leder en Alcantara en de deurbekleding maar ook op de brede middentunnel die tussen de zetels naar de achterkant van de wagen loopt.