29
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

SLS AMG GT3 met de look van de legendarische Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG

Op 30 juli 2011 zal het klantenteam Black Falcon met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 op de startgrid staan van de 24-urenrace in Spa-Francorchamps. Deze ‘Gullwing’ met startnummer 35 kreeg hetzelfde uiterlijk mee als de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG waarmee Hans Heyer en Clemens Schickentanz 40 jaar geleden zegevierden in hun klasse en tweede werden in het eindklassement. Een van de piloten voor de SLS AMG GT3 zal Kenneth Heyer zijn, de zoon van Hans Heyer. In totaal zullen maar liefst zeven Mercedessen met vleugeldeuren deelnemen aan deze klassieke Belgische langeafstandsrace.

 

De 40ste verjaardag van het verbazingwekkende succes dat in 1971 werd behaald toen de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG in zijn eerste race al meteen een zege behaalde in zijn klasse en tweede werd in de eindrangschikking, wordt gevierd ter gelegenheid van de 63ste
24-urenrace in Spa-Francorchamps. De SLS AMG GT3 is ingeschreven door het privéteam Black Falcon en kreeg een aankleding mee die nadrukkelijk verwijst naar de legendarische racebolide die AMG in één klap wereldberoemd maakte. Door de rode lak, het startnummer 35 en de sponsorstickers wordt de herinnering levend gehouden en lijken de twee AMG-racewagens wel een tweeling.

 

Tijdens de 24-urenrace zal deze speciale ‘Gullwing’ bestuurd worden door Kenneth Heyer (31, Wegberg, Duitsland), Thomas Jäger (34, München, Duitsland) en Stéphane Lémeret (37, Ophain-Bois-Seigneur-Isaac, België). Kenneth Heyer is sinds 2000 actief als racepiloot en stapt op deze 40ste verjaardag in de voetsporen van zijn vader Hans Heyer, die in 1971 samen met zijn teamgenoot Clemens Stickentanz het sensationele succes voor AMG boekte op hetzelfde circuit.

 

Kenneth Heyer: “Het is voor mij een grote eer om precies 40 jaar na het succes van mijn vader te mogen deelnemen aan de 24-urenrace in Spa-Francorchamps aan het stuur van de Black Falcon SLS AMG GT3. Samen met mijn teamgenoten zal ik proberen om minstens even goed te doen. Door zijn uiterlijk dat verwijst naar de legendarische Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG zal de auto ongetwijfeld heel wat aandacht trekken in het deelnemersveld, maar uiteraard is het ons in de eerste plaats te doen om een goede prestatie tijdens de race. De SLS AMG GT3 heeft het potentieel om bovenaan het podium te eindigen, maar het is geen geheim dat een 24-urenrace zijn eigen wetten stelt.”

 

Hans Heyer: “Ik vind het een leuk idee dat er 40 jaar na onze groepszege en tweede plaats in de eindrangschikking, tijdens de race in Spa-Francorchamps een SLS AMG GT3 zal rondrijden met dezelfde look als ‘mijn’ 300 SEL 6.8 AMG. Natuurlijk wens ik het Black Falcon-team en mijn zoon Kenneth alle succes toe. Ik zou het fantastisch vinden mocht hij minstens tweede eindigen!”

 

Ola Källenius, Voorzitter van Mercedes-AMG GmbH: “Dit project om een SLS AMG GT3 met dezelfde aankleding als de Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG uit 1971 in te schrijven voor de 24-urenrace van Spa-Francorchamps verdient een stevig applaus. Ik wens Kenneth Heyer, zijn teamgenoten en het klantenteam Black Falcon alle succes toe. Uiteraard duimen we bij Mercedes-AMG hard mee voor de andere privéteams die ook aan deze race deelnemen met de SLS AMG GT3. Het klantenraceprogramma voor de ‘Gullwing’, dat van start ging in 2010, kende een prima debuut en de SLS AMG GT3 bleek meteen al een racewagen met groot potentieel. Tot nu toe verkochten we 35 exemplaren aan privéteams over heel de wereld.”

Hans Werner Aufrecht, oprichter van AMG een voorzitter van de Raad van Toezicht bij HWA AG: “In mijn ogen is dit project een uitstekend voorbeeld van welke vorm passie voor motorsport kan aannemen. Bovendien is het indrukwekkend om te zien hoe AMG zich sinds onze tweede plaats in de 24-urenrace in Spa-Francorchamps van 1971 op 40 jaar tijd ontwikkelde. Ik duim voor Kenneth Heyer en uiteraard ook voor de andere teams die met de SLS AMG GT3 op de startgrid staan.”

 

Naast Black Falcon met startnummer 35 zullen nog zes andere SLS AMG GT3’s deelnemen aan de race in Spa-Francorchamps. Dit zijn de andere teams en rijders:

· Koen Wauters (B)/Anthony Kumpen (B)/Mike Hezemans (NL), startnummer 15, KRK Racing Team Holland (België). Het rijdersduo Kumpen/Hezemans won de 24-urenrace in 2009.

 

· Raf Vanthoor (B)/Marius Ritskes (NL)/Bernhard Van Oranje (NL)/Dennis Retra (NL), startnummer 16, KRK-Racing Team Holland (België)

· Kenneth Heyer (D)/Thomas Jäger (D)/Stéphane Lémeret (B), startnummer 35, Black Falcon (Duitsland)

· David Jones (GB)/Godfrey Jones (GB)/Mike Jordan (GB), startnummer 90, Preci Spark team (Groot-Brittannië)

· Andrii Lebed (UA)/Bret Curtis (USA)/Peter van de Kolk (NL)/Jeroen van de Heuvel (NL), startnummer 46, Black Falcon (Duitsland)

· Olivier Panis (F)/Nicolas Lapierre (F)/Eric Debard (F)/Grégoire Demoustier (F), startnummer 54, Graff Racing (Frankrijk)

· Philippe Haezebrouck (F)/Massimo Vignali (I)/Gilles Vannelet (F)/Mike Parisy (F), startnummer 55, Graff Racing (Frankrijk)

 

De 24-urenrace in Spa-Francorchamps is een van de grote klassiekers op de internationale kalender van de langeafstandsracerij. De race werd voor het eerst gehouden in 1924 en tot 1978 werd het 14,1 kilometer lange circuit gebruikt. Dit traditierijke circuit in de Belgische Ardennen is het favoriete circuit van heel wat rijders. Dit jaar zullen er 70 wagens aan de start staan van de 24-urenrace die volgens de FIA-regelgeving voor GT3 en GT4 wordt verreden. 250 rijders zullen er racen. De wedstrijd start op 30 juli 2011 om 16.00 u.

 

Meer informatie op: www.total24hours.com

 

Meer informatie over de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 is beschikbaar op: www.mercedes-amg.com/slsgt3

Drie showcars herdenken het historische succes van 1971

 

AMG zal het succes van 1971 herdenken door middel van drie showcars in de paddock van Spa-Francorchamps: de 300 SEL 6.8 AMG, de SLS AMG GT3 en als blikvanger, de S 63 AMG "Thirty Five". Deze laatste is een sportlimousine die tot in de kleinste details de historische racewagen uit 1971 nabootst, al ligt onder de motorkap de AMG 5,5-liter V8-biturbo met rechtstreekse benzine-inspuiting, nevelgestuurde verbranding en piëzo-injectoren zoals die in 2010 geïntroduceerd werd. In standaardlivrei levert deze AMG-krachtbron in de S 63 AMG tot 420 kW (571 pk) en wordt hij aanzien als de meest efficiënte motor in zijn segment.

Historische tweede plaats voor AMG in 1971

 

De 24-urenrace in Spa-Francorchamps van 1971 was de allereerste wedstrijd waar AMG, dat opgericht was in 1967, ooit aan deelnam. Aan het stuur van deze AMG-touring car wisselden twee ervaren piloten elkaar af: Hans Heyer en Clemens Schickentanz. AMG was hoegenaamd geen favoriet voor deze Belgische klassieker onder de langeafstandsraces: de indrukwekkende concurrentie uit die tijd bestond uit de Ford Capri RS, de BMW 2800 CS, de Chevrolet Camaro, de Opel Commodore en de Alfa Romeo GTA. Niemand verwachtte dat de grote berline uit het onooglijke Affalterbach in Zwaben ook maar enigszins stand zou houden tegen de teams met hun klinkende namen.

Een verrassende 5de oefentijd voor AMG

 

Toch bewees de rode vierdeurs al snel zijn potentieel tijdens de kwalificaties, want Clemens Schickentanz reed een verrassende vijfde snelste oefentijd. Niemand bij AMG had ooit verwacht dat de auto een 5de startpositie kon veroveren in een veld van 60 wagens. De 80.000 toeschouwers waren geboeid door de snelle rode berline met lange wielbasis die toevallig als enige Mercedes de race zou starten. De poleposition was voor de grote favoriet: de Chevrolet Camaro met aan het stuur Ivo Grauls en Peter Hoffmann. Zij werden gevolgd door de Alpina-BMW 2800 CS van Niki Lauda/Gérard Larousse, die op hun beurt de eerste fabrieks-Ford Capri, die van Dieter Glemser en Alex Soler-Roig, vooraf gingen. Daarachter volgden de Schnitzer-BMW 2800 CS van Rauno Aaltonen en Helmut Kelleners. In totaal raceten 60 touringwagens er tegen de klok over het toen nog altijd 14,1 kilometer lange circuit in de Ardennen. Achter hun sturen zaten gerenommeerde piloten als Hans-Joachim Stuck, Jochen Mass, Toine Hezemans, Willy Kauhsen, Achim Warmbold en Rainer Braun.

 

In de openingsronde kon Hans Heyer, die de eerste stint in de 300 SEL 6.8 AMG voor zijn rekening nam, al meteen de derde plaats opeisen achter de Ford Capri (Glemser/Soler-Roig) en de Chevrolet Camaro (Grauls/Hoffmann). Na een dramatische race met een onverwachte stortbui om middernacht en talrijke deelnemers die moesten opgeven, kwam de “35” als tweede over de eindmeet, vlak achter de fabrieks-Capri van Glemser/Soler-Roig. Op 24 uren tijd had de AMG-berline precies 308 ronden afgelegd. Technische problemen? Niet in het minst. Absoluut sensationeel.

 

Contrast: 265 km/u en exotisch hardhout in de cockpit

 

Hans Heyer houdt warme herinneringen over aan deze race: “Wij wisten dat we konden winnen, maar onze tegenstanders nog niet!” De AMG was onklopbaar op de rechte stukken, maar het remsysteem dat voor een groot deel uit een seriemodel was overgenomen, viel net te licht uit voor het gewicht van onze auto (1.635 kilogram). “Maar op het oude Spa-tracé hadden de schijfremmen ruim voldoende tijd om telkens weer af te koelen en op de lange rechte stukken kon niemand aan ons tippen,” diept de nu 68-jarige piloot zijn herinneringen op. Met een topsnelheid van 265 km/u was de 300 SEL 6.8 AMG bij uitstek gemaakt voor het snelle Belgische circuit. Het interieur ademde een luxueuze sfeer uit met standaarduitrusting zoals stuurbekrachtiging, luchtophanging, vloermatten, deurbekleding en een dashboard in exotisch hardhout. De toeschouwers langs het circuit waren gek van deze grote auto met zijn opwindende V8-sound. “Al snel groeide de outsider uit tot de absolute publiekslieveling,” vertelt Hans Heyer.

Luxe: de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 als basis voor een racebolide

 

De AMG-raceberline was technisch gebaseerd op de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Met een vermogen van 184 kW (250 pk) bij 4.000 o/min en een topsnelheid van 220 km/u was dit de snelste Duitse in serie gebouwde auto van zijn tijd. Dat het vermogen steeg naar 315 kW (428 pk) bij 5.500 o/min en het koppel van 500 naar 608 Newtonmeter was niet enkel te danken aan de grotere cilinderinhoud die groeide van 6.330 tot 6.835 cc. Medeoprichter van AMG, Erhard Melcher, “kneedde” de achtcilindermotor volgens het klassieke recept: een precisienokkenas en aangepaste tuimelaars, lichtgewicht drijfstangen, nieuwe Mahle-zuigers, grotere inlaatkleppen, aangepaste verbrandingskamers, gepolijste in- en uitlaatpijpen, een nieuwe luchtinlaat met dubbele gasklep en een race-uitlaat zorgden allemaal samen voor een betere “doorstroming” en voor hogere toerentallen. De duurzaamheid werd verbeterd met de installatie van een extra oliekoeler en een voortreffelijk uitgebalanceerde krukas.

 

De wielkasten werden uitgebouwd om plaats te maken voor de erg lichte 10 x 15 en 12 x 15 duim grote magnesium wielen die de racewagen leende van de C 111-testauto. Aluminium deuren hielpen om het oorspronkelijke gewicht van 1.830 kilogram terug te brengen tot 1.635 kilo. Bredere geleidingsstangen voor de vooras, een meer robuuste achteras met verstevigd differentieel en kleinere maar harder afgestelde luchtophangingsbalgen maakten de berline volkomen racewaardig.

 

Sensationele prestatie in het Duitse televisiejournaal

 

De onverwachte overwinning in de klasse en de tweede plaats in de eindrangschikking van de 24-urenrace van Spa-Francorchamps maakte AMG, dat in 1967 was opgericht, plotsklaps overal bekend en betekende de start van een indrukwekkend succesverhaal. Zelfs het Duitse televisiejournaal bracht verslag uit over deze verrassende prestatie. “In die tijd was het zeker en vast een sensatie,” herinnert AMG-oprichter Hans Werner Aufrecht. De moed die Aufrecht en zijn partner Melcher aan de dag hadden gelegd om een aangepaste luxeberline in te schrijven voor deze 24-urenklassieker had zijn effect niet gemist.

 

Op 11 en 12 september 1971 nam de 300 SEL 6.8 AMG ook nog deel aan de dubbele 6-urenrace Paul Ricard, samen met een 300 SEL 6.3 voorzien van een AMG-motor en ingeschreven door een privéteam. De ondertussen in het geel gelakte 300 SEL 6.8 AMG nam nadien deel aan de voorbereidende testritten voor de 24 Uren van Le Mans in maart 1972, maar de auto nam niet deel aan de race zelf in juni. Hij stond echter wel aan de start van de 24-urenrace op de Nürburgring in juni 1972 en aan de Nurembergrace over 200 mijl op de Norisring op 6 augustus 1972. Hier behaalde Hans Heyer met de vierdeurs, die terug rood was gelakt, de overwinning in de klasse “Reeksen en speciale touring cars met meer dan 2.000 cc”.

 

De 300 SEL 6.8 AMG zou geen verder successen meer boeken: een wijziging van de regels door de internationale automobielfederatie, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), luidde het einde van zijn carrière in, want voortaan werden enkel nog wagens met een cilinderinhoud tot vijf liter toegelaten tot de Europese Touring Car Trophy. AMG verkocht de raceberline aan het Franse conglomeraat Matra waar hij werd omgebouwd voor hogesnelheidstests met vliegtuigbanden. Wat er nadien mee gebeurde, is niet bekend. In de lente van 2006 bouwde Mercedes-AMG een replica van de 300 SEL 6.8 AMG op basis van de originele documentatie opdat dit unieke succesverhaal zou kunnen verder leven.