17
juli
2009
|
02:00
Europe/Brussels

smart – ’s werelds ‘groenste’ automerk met benzine- en dieselmodellen

Op de weg naar een emissievrije toekomst voor de auto vertrekt smart vanuit polepositie: met zijn erg zuinige en schone driecilindermotoren op benzine en diesel stoot de smart fortwo een ongeëvenaarde 106,8 gram CO2 per kilometer uit. Dat maakt Daimlers jongste dochteronderneming tot ’s werelds ‘groenste’ constructeur van auto’s met interne verbrandingsmotor. Het gamma omvat voorts de regerende CO2-kampioen, de smart fortwo cdi, (88 gram per kilometer). De gemiddelde CO2-uitstoot van de hele vloot zal blijven dalen door de lancering van de eerste beperkte reeks van de elektrisch aangedreven smart fortwo, die eind 2009 in productie gaat.

Hij geniet al jarenlang een cultstatus en is perfect uitgerust voor zijn natuurlijke habitat, het stadsverkeer. En dankzij zijn laag verbruik en lage uitstoot van koolstofdioxiden toont hij zich ook erg milieuvriendelijk. Die en andere troeven hebben de smart fortwo een nog steeds groeiende schare trouwe fans opgeleverd in 41 landen.

smart fortwo mhd met intelligent start-stopsysteem

Het motorgamma van de smart fortwo telt twee atmosferische benzinemotoren met mhd-technologie (micro hybrid drive) en een vermogen van 45 respectievelijk 52 kW (61 en 71 pk). Daarnaast is er nog een turbomotor met 62 kW/84 pk. Die driecilinder-turbomotor vormt ook het hart van de 72 kW/98 pk sterke smart fortwo BRABUS.

Het intelligente start-stopsysteem in de smart fortwo mhd dringt het verbruik en de CO2-emissies terug. Het schakelt de motor automatisch uit wanneer de smart fortwo mhd onnodig brandstof zou verbruiken (zoals in fileverkeer). Wanneer de wagen bijvoorbeeld een rood licht nadert, schakelt de microhybrideaandrijving de motor uit zodra de snelheid onder de 8 km/u zakt en de bestuurder afremt. De motor wordt opnieuw gestart zodra de bestuurder zijn voet van de rem haalt, zodat de wagen vloeiend terug kan versnellen. Het hart van het start-stopsysteem is een riemaangedreven startmotor/generator. Die vervangt de klassieke startmotor en alternator en neemt hun functies over. De riemaangedreven startmotor/alternator voedt het elektrische netwerk aan boord en werkt uiterst snel om de benzinemotor te starten. Het systeem is perfect aangepast aan de gerobotiseerde transmissie in de smart fortwo en werkt volautomatisch, zonder koppeling of versnellingspook. De bestuurder hoeft helemaal niets te doen. De start-stopfunctie kan indien gewenst worden uitgeschakeld met een toets op de middenconsole, voor de pook.

smart fortwo electric drive – zuinig, stil en lokaal emissievrij

Eind 2009 lanceert smart nog een nieuwe versie van de smart fortwo, met alles aan boord om hem tot een echte smart te maken, op de verbrandingsmotor na. In plaats daarvan wordt de huidige versie van de smart fortwo 451 aangedreven door een uitstekend presterende elektromotor, die zuinig, stil en lokaal emissievrij werkt.

De smart fortwo electric drive is daarmee de zuinigste en meest milieuvriendelijke auto in het stadsverkeer, zonder daarbij aan comfort of veiligheid in te boeten. De batterij zit veilig weggewerkt in de dubbele vloer en het daaruit voortvloeiende lage zwaartepunt komt de wendbaarheid en veiligheid ten goede. Bovendien blijft de interieurruimte volledig intact en kan de batterij wanneer ze leeg is aan elk stopcontact worden opgeladen. De lithium-ionbatterij voor de beperkte reeks van de elektrische smart, die eind 2009 van de band zal rollen, wordt geleverd door Tesla Motors, de Amerikaanse specialist in elektrische auto’s waarin Daimler AG een aandeel van net geen tien procent heeft.

Baanbrekende initiatieven om het tijdperk van de elektrische mobiliteit in te zetten

De technische haalbaarheid van elektrische mobiliteit werd al bewezen, onlangs nog door de succesvolle praktijktest met honderd elektrische smarts in Londen. De feedback van klanten over de elektrische batterijaandrijving is uitermate positief, al zijn de voertuigen die in Londen werden gebruikt nog uitgerust met klassieke batterijen. Het is een feit dat auto’s met batterijaandrijving zich perfect lenen voor het verkeer in zones met beperkte toegang en milieuzones. Hier kunnen lokaal emissievrije, stille en uiterst efficiënte voertuigen hun voordelen maximaliseren.

Met de nieuwe lithium-ionbatterij zal de smart 451 opnieuw een voortrekkersrol spelen in de praktijktests voor een elektrische mobiliteit. Samen met bedrijven uit de energiesector en andere partners heeft Daimler verscheidene grootschalige projecten opgestart voor een klimaatvriendelijke elektrische mobiliteit. Initiatieven zoals ‘e-mobility Berlin’ en ‘e-mobility Italy’ omvatten alle componenten voor de efficiënte toepassing van elektrisch aangedreven voertuigen, van de motor over de batterij tot de klantvriendelijke infrastructuur.

‘e-mobility’ met smart - in Berlijn, Rome en binnenkort over de hele wereld

Samen met de elektrische wagens van Mercedes-Benz zal de elektrische smart fortwo deelnemen aan projecten zoals ‘e-mobility Berlin’. Eind vorig jaar lanceerden Daimler AG en RWE AG in de Duitse hoofdstad een grootschalig gemeenschapsproject voor lokaal emissievrij rijden. Daimler leverde meer dan honderd elektrische auto’s uit het gamma van Mercedes-Benz en smart en nam het onderhoud ervan op zich. RWE is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, bouw en uitbating van de oplaadinfrastructuur met ongeveer 500 oplaadpunten, energietoevoer en centrale systeemcontrole.

in 2010 zullen er in het kader van ‘e-mobility Italy’ ruim honderd elektrische auto’s van smart en Mercedes-Benz Rome, Milaan en Pisa veroveren. Enel, de grootste energieleverancier in Italië installeert meer dan vierhonderd zelf ontwikkelde laadstations in de drie Italiaanse steden. Net als bij ‘e-mobility Berlin’ richt dit project zich op de verdere ontwikkeling van de autotechnologie en van een intelligente infrastructuur maar ook op de bepaling van open normen. Andere projecten in Europa en de Verenigde Staten worden momenteel bestudeerd.

car2go - innovatief mobiliteitsconcept met smart

Nog een domein waar smart actief is, is het volledig nieuwe mobiliteitsconcept car2go, dat Daimler AG heeft opgestart in de Duitse stad Ulm. Bij dit programma geeft de uitvinder van de auto een baanbrekend antwoord op het probleem van het toenemende stadsverkeer. car2go is een intelligente en creatieve oplossing voor een eenvoudige, flexibele en kostefficiënte mobiliteit met milieuvriendelijke wagens. Na de succesvolle lancering van het project in Ulm wordt dit jaar het eerste internationale pilootproject opgestart. car2go wordt gelanceerd in de Texaanse hoofdstad Austin met een initiële vloot van 200 smart fortwo.