05
februari
2002
|
01:00
Europe/Brussels

smart-Brabus GmbH breidt smart productenpalet uit

- Individuele Lines en speciale modellen ronden het programma naar boven toe af
- Introductie van de „1st Edition“ juni 2002 in gelimiteerde oplage
Micro Compact Car smart GmbH (Renningen) en Brabus GmbH (Bottrop) hebben een intentieverklaring ondertekend over de oprichting van een gezamenlijke onderneming onder de naam smart-Brabus GmbH. Beide moederbedrijven hebben hierin een aandeel van 50 procent.

Doel van de onderneming is de ontwikkeling en productie van tuningelementen voor auto’s op basis van de smart city-coupé en cabrio alsmede de toekomstige modelseries van het merk smart. smart-Brabus GmbH rondt de Lines van de huidige modelseries – in eerste instantie de city-coupé en de cabrio – naar boven toe af. Daarmee worden de smart & pure, smart & pulse en smart & passion aangevuld met een topline, een speciaal model evenals exclusieve accessoires en opties.
De auto’s moeten het karakter van de smart & pulse als sportieve Line en de smart & passion als comfortabele Line verenigen en verder opwaarderen. De klant heeft nu de mogelijkheid een smart model met een extra krachtige motor én een exclusieve uitrusting te rijden.

Een groot aantal drukte reeds de wens uit beide te willen: aan de ene kant een sportieve auto met een krachtige motor en het daaruit voortvloeiende rijplezier, aan de andere kant het comfort dat ze gewend zijn van de smart & passion. Met deze samenwerking wordt aan deze wens tegemoet gekomen en wordt het aanbod voor de klanten nu uitgebreid met auto’s die boven de huidige Lines gepositioneerd zijn. Uiteraard geldt dit niet alleen voor de city-coupé en de cabrio, maar ook voor de overige modelseries van het merk smart. Daarnaast wordt het smart productpalet uitgebreid met exclusieve opties en accessoires.
Sinds de introductie van het merk smart in oktober 1998 was Brabus, als enige officiële tuningpartner van MCC smart, verantwoordelijk voor de optische en technische tuning. Met de oprichting van smart-Brabus GmbH wordt de basis gelegd voor een verdere samenwerking.

De „1st Edition“ markeert de start van de joint venture van smart en Brabus. Deze wereldprimeur vindt plaats op de Internationale Autosalon van Genève. Verkoop geschiedt via de smart Centers. De als city-coupé of cabrio leverbare tweezitter is het bewijs van de creativiteit, innovatiekracht en flexibiliteit van beide partners. Het exclusieve, speciale model wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd.
De „1st Edition“ is uitgerust met de van de smart city-coupé en cabrio bekende SUPREX-turbomotor, waarvan het vermogen werd opgevoerd naar 52 kW (70 pk). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 135 km/h, het maximumkoppel ligt bij 100 Nm. De banden in de maat 195/45 R16 vóór en 225/35 R17 achter zijn gemonteerd op exclusieve lichtmetalen velgen.

Dit speciale model is vanaf juni 2002 in eerste instantie in België, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland leverbaar. De prijs in België bedraagt (inclusief BTW) Є 20.760 (city-coupé) of Є 23.520 (cabrio). Vanaf eind april 2002 kande „1st Edition“ evenals een kleine selectie van exclusieve accessoires in de smart Centers besteld worden.