30
mei
2001
|
02:00
Europe/Brussels

smart cabrio cdi: Economische en ecologische fun

In het jaar dat het merk ‘smart’ vijf kaarsjes mag uitblazen, vult smart haar gamma aan met de laatste, ontbrekende combinatie : de smart cabrio cdi. De smart is daarmee niet alleen de voordeligste 3 liter auto, maar tegelijkertijd ook de eerste wagen ter wereld die als 3-liter cabrio leverbaar is.

- smart cdi : zacht voor de portemonnee en voor het milieu

De smart cabrio cdi is uitgerust met de reeds bekende driecilinder dieselmotor. Met zijn cilinderinhoud van slechts 799cc is hij nog steeds de kleinste in lijn geproduceerde dieselmotor op de markt. Ondanks zijn beperkte cilinderinhoud, ontwikkelt deze pittige zelfontbrander toch een behoorlijke 30kW/41pk en is zijn maximumkoppel van 100Nm in het toerengebied van 1800-2800 t/min beschikbaar. De maximumsnelheid is net als bij de benzinevariant elektronisch begrensd op 135km/u. Door zijn compacte bouw en de gebruikte materialen weegt de cdi-motor slechts 10kg meer dan de benzinevariant.

Wie kiest voor ecologie en economie zit goed met de smart cdi. Zijn gemiddeld verbruik (volgens de Europese richtlijn 93/116/EG) bedraagt slechts 3,4 liter diesel per 100km en hij heeft een CO2-emissie van slechts 90 gram per km. De smart cdi wordt in Duitsland dan ook gehomologeerd als 3 liter-auto en levert aldus een belastingvoordeel van 1.000 DEM en daarmee een belastingvrijstelling van vier en een half jaar op.

- Een innovatief dakmechanisme met drie verschillende openingsposities

Wie van zon en frisse lucht tijdens het rijden houdt, krijgt met de smart cabrio de voordeligste mogelijkheid hiervan te genieten. Dankzij de innovatieve dakconstructie kan op drie manieren met open dak worden gereden.
Een elektrisch bediend opvouwbaar dak kan, al rijdend, door middel van een druk op de toets traploos tot de B-stijl worden geopend. De schakelaar bevindt zich goed bereikbaar naast de schakelpook op de middenconsole. Wie de hemel niet alleen boven zich wil zien maar nagenoeg volledig open wil rijden, kan tot fase 2 overgaan. Met slechts enkele handgrepen kan het elektrisch vergrendelde achterste dakgedeelte worden geopend en tot slot kunnen ook nog de dakliggers (steunbalken) tussen de A- en B-stijlen worden weggenomen. De laatste 2 handelingen kunnen slechts uitgevoerd worden als het voertuig stilstaat.

De gehele dakconstructie is zeer robuust uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de smart ook als cabrio-variant zonder beperkingen aan alle dagelijkse behoeften voldoet. Het opvouwbare dak wordt door vijf dicht bij elkaar liggende, dwars op de stoffen dakbekleding vastgelaste steunbalken (dakbogen) gestabiliseerd. Glijders aan hun uiteinden zorgen voor de verbinding met de geleidingsrails in de dakstijlen aan de zijkanten en verhinderen zelfs bij hoge snelheden dat het dak gaat klapperen en wordt opgeblazen.