05
februari
2002
|
01:00
Europe/Brussels

smart crossblade: De innovatie van smart, symbool van vrijheid en onafhankelijkheid

Slechts één jaar na de presentatie van de concept-car op het ‘Salon International de l’Automobile’ van Genève, maakt Micro Compact Car smart GmbH zich op om er de in serie geproduceerde smart crossblade te onthullen. Deze volledig open tweezitter, die getuigt van de innovatiekracht van het merk, wordt in maximum 2000 exemplaren geproduceerd in de loop van de volgende jaren. Om het exclusieve karakter te benadrukken, zal de serie genummerd worden.


De smart crossblade werd ontwikkeld in een periode van één jaar. Dit is opnieuw een bewijs van het potentieel van het concept en een nieuwe stap in de richting van de uitbreiding van ons productengamma. Deze lancering onderstreept de kracht van ons merk, dat niet enkel rust op het functionele aspect, maar ook op de levenslust, duidelijk aanwezig bij de crossblade. Het is tengevolge van de bijna euforische reacties op de concept-car vorig jaar tijdens het salon van Genève, dat MCC smart besloten heeft dit voertuig aan haar klanten aan te bieden.

De smart crossblade is uitgerust met de SUPREX turbo-motor, die reeds de City-Coupé en de smart cabrio uitrust. Door een aanpassing van de electronica werd het vermogen opgedreven naar 52kW (70pk). De maximale snelheid bedraagt 135km/u (electronische begrenzing), het maximale koppel 100Nm. De 195/40 R16 banden vooraan en 215/35 R16 banden achteraan zijn gemonteerd op lichtmetalen driespaaksvelgen.

Met de smart crossblade richt smart zich tot een exclusieve groep klanten die veel belang hechten aan hun individuele vrijheid en aan hun onafhankelijkheid. Dit nieuwe openluchtmodel beantwoordt als geen ander aan deze ingesteldheid. Momenteel biedt geen enkele andere constructeur een seriemodel aan dat kan worden vergeleken met de smart crossblade, die enkele kenmerken van de buggies van vroeger overneemt. Dit maakt de smart crossblade uniek.

Dit originele model heeft geen dak, noch deuren, noch een klassieke voorruit. De passagiers van de smart crossblade zitten onder de blote hemel, enkel beschermd door een kleine transparante windbescherming op de boordplank. De TRIDION veiligheidscel, die op verschillende punten versterkt is door zeer resistente stalen verstevigingsbalken, heeft laterale veiligheidsstaven in plaats van volledige deuren.
Bovenop de versterkingen van de bodem en van de voor- en achterstijlen, verschaft de rolbeugel aan het voertuig de nodige resistentie aan flexie en torsie. Zo beschikt de smart crossblade over dezelfde veiligheidsvoorzieningen als de smart cabrio en de City-Coupé. Deze sportieve tweezitter is bovendien uitgerust met de vasthoudingsmechanismen voor inzittenden, die reeds worden aangeboden op de bestaande modellen, zoals veiligheidsgordels met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzing of fullsize airbags zowel voor bestuurder als voor passagier.
De TRIDION-cel van de smart crossblade is bekleed met grijze plastic elementen ter hoogte van de rolbeugel, de achterstijl en de instapdrempels. De bodypanels werden uitgevoerd in een exclusieve blinkende kleur die de naam ‘jet black’ meekreeg. Binnenin wordt de toon gezet door de boordplank en de zetels die werden bekleed met een waterbestendige, vuurrode kunststof. Het stuur en de versnellingspook zijn met leder bekleed.

De smart crossblade werd ontdaan van alles wat normaal gezien beschermt tegen wind en slechte weersomstandigheden. Dit model, dat radicaal werd gereduceerd tot het essentiële, mikt op het mooie weer en het goede humeur. Het is vergelijkbaar met een motor op vier wielen.

De smart crossblade zal beschikbaar zijn vanaf juni 2002 aan een standaard netto-prijs van 21.000 Euro. De wagen kan vanaf 5 maart bij de smart Centers vanaf 5 maart worden besteld.