14
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

smart-duo verovert het grote scherm:Steve Martin bestuurt een smart fortwo in zijn nieuwe remake van ‘The Pink Panther’

Zijn zaak: de Pink Panther. Zijn autokeuze: de smart fortwo. Inspector Clouseau heeft de jacht op criminelen opnieuw geopend. En in deze remake van de klassieker ‘The Pink Panther’ rijdt hij met de coolste wagen uit de filmgeschiedenis.

De producers van de Hollywood-film werden zich voor het eerst bewust van deze culttweezitter tijdens een bezoek aan Europa. “De smart is immers de ideale mobiele metgezel voor een eigentijdse Inspector Clouseau: auto en inspecteur weten zich immers op een positieve manier te onderscheiden van de massa. Voor mij is het de perfecte combinatie,” vertelt Oliver Hoffmann, head of Marketing Communications bij smart. Op 6 februari is de film in première gegaan in Los Angeles en op het einde van februari verschijnt hij ook in 30 andere landen in de zalen. ‘The Pink Panther’ zal in de bioscoop te zien zijn in België vanaf 1 maart 2006.

Met een totaal van zeven scènes komt de smart fortwo perfect tot zijn recht op het grote scherm. Hoewel hij soms wat weg heeft van een actieheld, werd ook zijn grappige kant niet over het hoofd gezien. Zo probeert Inspector Clouseau (alias Steve Martin) de 2,5 meter lange smart in een enorme parkeerplaats te manoeuvreren. Hij slaagt erin om daarbij twee andere auto’s tot schroot te herleiden. In een andere scène wordt Dreyfuss, de baas van Clouseau, gespeeld door Kevin Kline, door een smart door de straten van Parijs gesleurd. “Die erg natuurlijke productplaatsing in de nieuwe Pink Panther film is perfect gelukt,” legt Hoffmann uit. In de film wordt de smart fortwo aan bioscoopgangers voorgesteld als een sportieve stadswagen met pit en karakter, die door zijn afmetingen alleen al heel wat voordelen biedt in de stad. Deze vorm van communicatie zal in de smaak vallen bij onze doelgroep die grotendeels uit filmliefhebbers bestaat.”

Ruim veertig jaar nadat Peter Sellers het bioscooppubliek in de klassieker ‘The Pink Panther’ voor het eerst liet kennismaken met het personage Inspector Clouseau, heeft regisseur Shawn Levy een geïnspireerde remake van de legendarische detectivecomedy neergezet. Hij heeft zichzelf amper drie maanden tijd gegeven om alle scènes te filmen in New York, Parijs, Praag en Rome. Naast de 53 acteurs en de 602-koppige filmcrew waren er op de set ook altijd tien smart-modellen aanwezig.

Internetgebruikers kunnen al voor de Belgische première in de mood raken voor de film en kunnen actief deelnemen aan de zoektocht naar de gestolen diamant. Van 13 februari tot 17 maart 2006 biedt smart bezoekers op www.smart.com/pinkpanther de mogelijkheid om het mysterie zelf te doorgronden. In de buitensporige online special kunnen ze genieten van een mix van fotorealisme en 3D-illustraties. De gebruikers worden ‘persoonlijk’ begroet door Inspector Clouseau en worden vervolgens door een reeks interactieve binnen- en buitenscènes van de film geleid. Wie in dit originele online spel blijk geeft van de nodige vaardigheden en genoeg punten verzamelt, krijgt de kans om ook in werkelijkheid deel te nemen aan een sensationeel avontuur. De tien deelnemers die zich weten te plaatsen voor de finale, mogen begin april samen met hun partner afreizen naar Parijs. Daar zullen ze in een smart fortwo op jacht gaan naar het juweel. Het koppel dat de diamant vindt, wordt beloond met de eerste prijs, een smart fortwo.

De website laat bezoekers deelnemen aan de wedstrijd maar biedt daarnaast nog heel wat extraatjes zoals informatie over de film en een screensaver. Surfers kunnen ook de technische gegevens van de smart fortwo raadplegen en kunnen indien gewenst zelfs rechtstreeks een proefrit aanvragen.

De activiteiten waarmee smart de productplaatsing van de fortwo in de film ‘The Pink Panther’ ondersteunt, maken deel uit van de nieuwe marketingstrategie. Binnen het kader van de gerichte marketingstrategie FoMa (Focussed Marketing) concentreert smart zich meer dan ooit tevoren op de combinatie van verschillende publiciteitsvormen waarmee men de klanten en potentiële klanten nog rechtstreekser kan benaderen. “Door de onverbiddelijke wijzigingen in het medialandschap en de duizenden televisieadvertenties per dag, zagen we ons verplicht om onze publiciteit drastisch om te gooien. We moeten gerichter gaan werken,” aldus Anders Sundt Jensen, lid van het directieteam en verantwoordelijke voor Marketing en Sales. Die wijziging in de marketingstrategie van de constructeur zou het mogelijk moeten maken om gemiste verkopen door een onvoldoende gerichte campagne te vermijden. De focus werd verplaatst naar ‘below-the-line’ activiteiten zoals promoties, ‘productplaatsing’ en sponsoring. Als onderdeel van de Europese smart-campagne zullen de regionale en lokale activiteiten worden opgedreven zodat we onze klanten op een meer gerichte manier kunnen bereiken.