14
december
2011
|
01:00
Europe/Brussels

smart for-us: wereldpremière op het autosalon van Detroit

smart zet de autowereld nog maar eens op zijn kop met zijn ideeën over hoe een pick-up voor de stad er moet uitzien. Op zijn eigen ironische manier geeft de for-us aan dat hij de ideale auto is voor mensen met een jong hart en een actieve levensstijl die belang hechten aan lage emissies en minimale afmetingen op de weg. De smart for-us vertaalt het praktische laadconcept van een pick-up voor het eerst naar de realiteit van het 21e-eeuwse stadsverkeer.

Met zijn compacte afmetingen (lengte x breedte x hoogte: 3.547/1.506/1.701 mm) past hij bijna perfect in de laadbak van een klassieke pick-up en ook onder het koetswerk heeft hij weinig gemeen met zijn naamgenoten. Dankzij de hypergeavanceerde elektrische aandrijving met een 55 kW sterke elektromotor met magneet, toont de emissieloze smart for-us zich ook erg wendbaar en pittig in het verkeer. Hij beleeft zijn wereldpremière op het Noord-Amerikaanse internationale autosalon van Detroit (14 – 22 januari 2012).

Dr. Annette Winkler, CEO van smart, verklaarde: “Bij smart zijn we gek op pick-ups… maar enkel als ze klein vanbuiten, groot vanbinnen, erg veilig en extreem comfortabel zijn. Met de smart for-us behoren tankstations definitief tot het verleden! En u hebt steeds plaats voor de ebike aan boord.”

Net als car2go, het wereldwijd succesvolle autodeelinitiatief van smart voor meer flexibiliteit in het stadsverkeer, is de smart for-us een mobiliteitsconcept. Hij biedt een zee van ruimte voor twee personen en plaats voor twee smart ebikes achter hen. Dankzij het dockingstation in de laadbak van de smart for-us zijn hun batterijen altijd opgeladen en kunnen smart for-us-bestuurders bestemmingen bereiken waar auto’s niet kunnen komen, zoals verkeersarme zones in de stad of afgelegen paden.

 

Design: uitdagend en robuust met extreem korte overhangen
In vergelijking met het seriemodel fortwo toont de smart for-us zich uitermate expressief terwijl zijn look een loopje neemt met het gespierde imago van de klassieke megapick-ups. Toch groet hij omstanders met een vriendelijk maar assertief gezicht. Zijn koetswerk is een samenspel van convexe en concave oppervlakken. Het grote merkembleem staat trots op het radiatorrooster en de voorkant heeft een uitgesproken driedimensionale stijl met een onderrijbescherming die het onderste deel van de voorkant compleet maakt.

Ook de langere wielbasis (2.480 mm/+ 613 mm) en de bredere sporen (+ 50 mm aan elke kant) benadrukken de robuuste look van de concept-car. Tegelijk maken de extreem korte overhangen vooraan en achteraan hem uitermate compact.

Het achterschot van de smart for-us wordt elektrisch bediend. Wanneer het open gaat, schuift de laadvloer inclusief achterschot 280 mm naar buiten, waarna de achterklep in een parallelle stand omlaag schuift. De vracht in de 900 mm lange laadbak is dan vlot toegankelijk.

De ranke, strakke oppervlakken in parelwit, gecombineerd met uitgekiende functionele technische elementen in geborsteld aluminium, maken het interieur tot een contrastrijke omgeving. Net als in de smart forvision onderscheidt de hele cockpit zich door een aerodynamische stijl voor de interieurverluchting. In plaats van een klassieke achteruitkijkspiegel beschikt de smart for-us over een smartphone in een houder bovenop het instrumentenbord. Die laat de bestuurder met behulp van een geïntegreerde videocamera zien wat er achter hem op de weg gebeurt.

Stijlvol, ongecompliceerd, uiterst functioneel en eenvoudig te personaliseren: de twee zetels in de concept-car zijn typisch smart. De in het midden geopende zitschelpen zijn bedekt met een zachtgele stof, die het gevoel van een hangmat geeft.

 

Elektrische aandrijving – rijplezier zonder lokale emissies
De elektrische aandrijving van de smart for-us is afgeleid van het innovatieve aandrijfconcept van de smart fortwo electric drive, die in de lente van 2012 op de markt komt. Dankzij de 55 kW sterke elektromotor met magneet toont de smart for-us zich erg wendbaar en levendig op de weg. En met een koppel van 130 Newtonmeter kan hij bogen op krachtige, inertievrije acceleraties en kan hij andere voertuigen met het grootste gemak inhalen. Hij haalt een topsnelheid van meer dan 120 km/u en de lithium-ionbatterij heeft een energie-inhoud van 17,6 kWh.

Meer informatie over smart is beschikbaar op:
www.media.mercedes-benz.be en www.smart.com