22
september
2006
|
02:00
Europe/Brussels

smart forfun2 :De combinatie van twee auto’s met cultstatus

De smart forfun, een smart forfour met de ambities van een monstertruck, veroorzaakte heel wat ophef tijdens het Autosalon van Athene in november 2005. Wegens de bijzonder positieve reacties op die auto was het een logische stap om een auto met een vergelijkbaar karakter te ontwikkelen.

Na het initiatief van Mercedes-Benz Hellas had Stefan Attart (46), de Griekse kampioen 4x4 Rallyraces, een duidelijk idee voor ogen: het nieuwe terreinvoertuig moest de carrosserie van een smart fortwo krijgen. Er moest alleen nog een geschikt onderstel gevonden worden.

Het kind in u wakker maken

DaimlerChrysler heeft altijd al een enorm groot aanbod terreinvoertuigen gehad – van de M-Klasse tot het G-model en de Unimog. Een blik op de forfun² (uitge-sproken als smart forfun in het kwadraat) maakt meteen duidelijk dat hij op de Mercedes-Benz Unimog 406 reeks gebaseerd is.

Dat is wat de auto zo fascinerend maakt: de combinatie van twee voertuigen die elk in hun eigen segment een cultstatus verworven hebben. Het is dus geen wonder dat de smart forfun² het kind wakker maakt in iedereen die hem ziet.

Het chassis en de auto combineren

Maar laten we bij het begin beginnen: zodra het chassis voor de smart forfun² gekozen was, begon Stefan Attart in januari van dit jaar aan de eerste ontwerpen te werken. Het spreekt voor zich dat de bouw van een terreinvoertuig zoals dit heel wat meer inhoudt dan gewoon maar vier wielen onder een smart fortwo te schroeven.

Op basis van de technische tekeningen van de twee auto’s werd een ontwerp gecreëerd dat voor het eerst duidelijk de richting aangaf die de nieuwe auto moest uitgaan. Stefan Attart werkte vervolgens het ontwerp uit dat het voertuig met het chassis moest verbinden, waarna de precieze bevestigingspunten op de assen en het chassis vastgelegd werden.

Extra grote afmetingen

De motor en de versnellingsbak werden overgenomen van de Unimog. De OM 352, een zescilinder dieselmotor met een inhoud van 5.675 cc, kreeg een prominente en duidelijk zichtbare plaats op de vooras. Hij ontwikkelt een vermogen van 84 pk – een indrukwekkend cijfer voor de smart forfun². De dieselversie van het productiemodel heeft immers een motor van maar 41 pk.

De afmetingen zijn eveneens indrukwekkend: banden op velgen van 26 inch met een diameter van 140 cm. En niet te vergeten de bodemvrijheid van 65 cm en de ongelooflijke hoogte van 3,7 meter.

Een maximale mobiliteit op ruw terrein

De ontwerpers wilden de smart forfun² een maximale mobiliteit op ruw terrein meegeven – en het chassis van de 406 biedt daar de optimale voorwaarden voor. De terreineigenschappen van het voertuig worden nog versterkt door de extra grote wielen en de veiligheidskooi uit aluminium buizen.

Om het voertuig helemaal voor ruw terrein klaar te stomen, monteerde Stefan Attart naast de speciale schokdempers ook nog een manueel gestuurde luchtvering. Dat stelt de bestuurder in staat om de instelling van de afzonderlijke veren te beïnvloeden – een niet onbelangrijk voordeel op heel steile afdalingen.

Een compromisloos voertuigconcept

Alles in deze auto leidt ongetwijfeld tot een scheiding van de geesten – of tot een onderscheid tussen jongens en mannen. De smart forfun² is immers de combinatie van twee voertuigen die elk in hun respectieve segment een compromisloos voertuigconcept vertegenwoordigen en toch uniek blijven. Het lijdt dus geen twijfel dat de combinatie op haar beurt nieuwe controverses zal oproepen.

Zoals bij de echte smart fortwo zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het concept van de smart forfun² te radicaal vinden, terwijl anderen ervan zullen houden – veel mogelijkheden daartussen zijn er overigens niet. Maar je eigen weg volgen, weg van de massa, is wellicht de beste manier om een cultstatus te verwerven.