22
februari
2011
|
01:00
Europe/Brussels

smart forspeed: nul uitstoot, een immens rijplezier en een hip design

Op het salon van Genève stelt smart de ‘forspeed’ voor, een weinig conventionele studie die hedendaagse stadsmobiliteit weet te rijmen met het rijplezier van een smart. De tweezitter heeft noch dak noch zijruiten en de voorruit werd vervangen door een erg schuin ingeplante deflector die doet denken aan een vliegtuigcockpit. Het resultaat: een flinke dosis rijplezier en een frisse neus! Een andere bron van sensaties is de geperfectioneerde elektromotor, die ogenblikkelijk al zijn vermogen afgeeft en bovendien over een ‘booster’-functie beschikt. Smart had al zijn intrede gemaakt in de wereld van elektrische aandrijving en gunt met de forspeed een blik op hoe de volgende generaties elektrische voertuigen eruit kunnen zien.

Geen dak, minimalistische vensters en achteraan een schone en krachtige elektromotor : de smart forspeed onderscheidt zich door een verantwoord en tegelijk plezierig temperament en biedt een alternatieve interpretatie van rijplezier .”Met de smart forspeed laat het merk zien dat elektrisch rijden ook plezierig kan zijn: het design is verrassend, de motor erg pittig en hij stoot lokaal natuurlijk nul gram schadelijke stoffen uit. Als men een gezinsportret bekijken, met de smart forspeed geflankeerd door de smart e-bike, de e-scooter en de smart fortwo electric drive, dan kan men enkel maar vaststellen dat smart het concept ‘elektrische wagen’ erg ruim interpreteert en niet beperkt tot enkel maar een praktische kleine stadswagen”, verklaart Annette Winkler, directrice van smart. “smart is een andere levensopvatting”. De lijnen van de nieuwe studie geven blijk van innovatie en zelfzekerheid: “smart heeft een zekere cultstatus en heeft zich altijd onderscheiden door een gewaagd design. Vandaag voegt de smart forspeed een extreem sportieve dimensie toe en kondigt hij aan hoe eco-verantwoorde mobiliteit van morgen eruit zal zien”, licht designverantwoordelijke Gorden Wagener toe.

Een krachtige en ecologische elektromotor met booster-functie

smart profileert zich als pionier op het vlak van elektrische mobiliteit. Sinds het einde van 2009 werd de smart fortwo electric drive van de tweede generatie afgeleverd aan een klantenpanel. Sindsdien demonstreert de smart fortwo electric drive in 18 landen, waaronder Duitsland, Italië, Spanje, Engeland, Frankrijk en Zwitserland, maar ook in de Verenigde Staten, Canada en Azië dat hij perfect op dagelijkse manier kan worden ingezet. De sterke vraag die zich vandaag aandient heeft ons ertoe aangezet de initieel voorziene oplage tot 1 500 eenheden te verhogen. Dankzij deze ervaring kan smart vandaag terugvallen op talrijke getuigenissen en waardevolle feedback, die het ter harte heeft genomen voor de ontwikkeling van de elektromotor van de smart forspeed.

Dankzij de aangebrachte verbeteringen op het vlak van prestaties en batterijladingsbeheer geeft de concept car al een indicatie van het vermogen van de toekomstige generaties elektrische smarts. Zo accelereert de smart forspeed van 0 tot 60 km/h in amper 5,5 seconden en haalt hij gezwind een topsnelheid van 120 km/h. De achterin ingebouwde motor van de smart forspeed maakt nog steeds gebruik van permanente magneten en produceert 30 kW, die van bij de eerste meters beschikbaar zijn.

Een toets op de middenconsole geeft toegang tot de “booster »-functie, die tijdelijk 5 kW aan extra vermogen vrijgeeft en daardoor voldoende power vrijmaakt om bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre te kunnen uitvoeren op een stadsweg. De elektromotor van de smart forspeed wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 6,5 kWh die opgeladen kan worden via een stopcontact van 220 volt. Het laadapparaat is ondergebracht in het derde remlicht, achter het smart-logo en kan geopend worden met een eenvoudige druk op het paneel. Een volle batterij staat borg voor een rijbereik van 135 kilometer (nieuwe Europese gemengde cyclus).Om de batterij snel van 0 tot 80 % op te laden, volstaan amper 45 minuten.

De ontwerpers van de forspeed hebben een ander vernuftig laadsysteem voorzien in de deflector, waar fotovoltaïsche cellen het boordcircuit voeden met zonne-energie. Dit vertaalt zich in een verlengde werkingsduur van de batterij van de smartphone, zoals bij de smart e-scooter.

Een weinig conventioneel exterieur

De witte metaalhoogglanslak van de smart forspeed geeft aan dat de nieuwe concept car verwant is met de tweewielerstudies e-scooter en e-bike, die voorgesteld werden op het internationale autosalon van Parijs in 2010.

Het ontwerp van de koplampen en achterlichten is bijzonder origineel: de buitenringen zijn verlicht aan de hand van LED-staafjes, terwijl de lampen in het midden wit zijn. De spitse knipperlichten lijken wel te willen ontsnappen langs de zijkant, zoals regendruppels op de ruiten van de cockpit wanneer het vliegtuig aan snelheid wint. De talrijke openingen met honingraatstructuur op de bumper voor- en achteraan zorgen voor de nodige luchtinstroom. Het motief dat ze vormen, creëert een illusie van beweging en accentueert de breedte van de smart forspeed die daardoor nog potiger oogt. Een dynamisch silhouet zoals dat van de smart forspeed vraagt banden van formaat: 205/35 R 18 vooraan en – voor de perfecte grip - 235/30 R 18 achteraan.

Raszuivere sportiviteit binnenin

De buiten- als de binnenzijde van de smart forspeed werden ontworpen om één homogeen geheel te vormen. Dat wordt gedemonstreerd door talrijke details: de tridion-veiligheidscel strekt zich naar achteren uit en dringt het interieur binnen, waar hij onder de vorm van een middentunnel van de veiligheidsbogen tot aan de bestuurderspost loopt. De binnen- en buitenzijde van de deuren vloeien naadloos in elkaar over en vormen één geheel, net als het dashboard en de zijwanden. De lederen stoelen zijn ook uit één stuk opgebouwd en hun integraalstructuur is een volgens de huidige criteria ingegeven interpretatie van ultieme sportiviteit. De in de deflector ingebouwde luchtinlaat mondt uit in de verluchtingsmond centraal in de middenconsole en zorgt desgewenst voor extra ventilatie in het interieur.

Het hoogglanzende wit van het koetswerk komt ook veelvuldig terug in het interieur, waar het contrasteert met verschillende groene elementen, zoals de vierpuntsveiligheidsgordels op de twee stoelen of het opbergvak dat gevormd wordt door de indrukwekkende dwarsbalk onder het dashboard. Alle frequent door de bestuurder gebruikte bedieningen (versnellingspook, deurhendels, stuurwiel) zijn bekleed met kastanjebruin natuurleder. De dragende delen van de wagen, zoals de tridion-veiligheidscel of de balken die de instrumentenhuiven vormen, zijn uitgevoerd in mat zilver. De bedieningen, zoals de toetsen op het stuurwiel en de versnellingspook met zijn selectierooster, zijn dan weer gelakt in “silver shadow”.

De tweezitsroadster heeft geen deurgrepen aan de buitenzijde: de deuren worden geopend door simpelweg aan de hendel aan de binnenzijde van de deur te trekken. Dezelfde gebruikseenvoud kan worden teruggevonden bij de elektrische handrem: de erg gebruiksvriendelijke schakelaar op de middentunnel is een verwijzing naar de hendel in de cockpit van een vliegtuig waarmee de landing ingezet wordt. In het midden van de instrumentencluster bevindt zich een module van tien LED’s. Wanneer de smart forspeed gestart wordt, gaan de LED’s branden en verlichten ze de doorschijnende indicator die het laadniveau van de batterijen aangeeft. Als het contact uitgeschakeld wordt, dan verraden enkel de gestileerde maatstreepjes de aanwezigheid van deze indicator.

Een afdekzeil en een waterdichte bekleding beschermen tegen weer en wind

Om het interieur te beschermen tegen regenweer en zonnestralen is de smart forspeed uitgerust met een afdekzeil. Dit gecoate zeil wordt in een handomdraai over het interieur gespannen en met drukknoppen aan het koetswerk bevestigd. Het wordt in het midden in tweeën gedeeld door een ritssluiting, zodat het mogelijk is om slechts één kant af te dekken, om bijvoorbeeld enkel de passagier te beschermen.

Als het afdekzeil niet gemonteerd is en het interieur nat wordt, dan hoeft dat niet tot ernstige gevolgen te leiden. Er zijn immers afvoerkanalen voorzien in de bodemplaat van de wagen zodat het water wegvloeit langs een bepaald parcours. De ontwerpers hebben ook gootjes voorzien voor de stoelen. Om te vermijden dat het slechte weer roet in het eten gooit, is de interieurbekleding volledig uitgevoerd in waterdicht materiaal.

Een smartphone als communicatiecentrale

Ook de raszuivere sportieve lijnen van het interieur zijn een knipoog naar de klassieke vliegtuigbouw. Voor de bestuurder en de co-piloot bevinden zich twee grote ronde turbine-achtige wijzerplaten. Terwijl de bestuurder de snelheidsmeter in de gaten houdt, heeft de passagier de controle over de communicatie en de navigatie dankzij de in het dashboard geïntegreerde smartphone. De smartphone kan over 90 graden gedraaid worden in zijn steun en kan naar de bestuurder gericht worden, zodat deze een blik kan werpen op de informatie die bijvoorbeeld door het navigatiesysteem aangereikt wordt.

De smart drive voor iPhone® -toepassing biedt dezelfde hoofdfuncties die van pas komen tijdens het rijden als de standaardmodellen: handenvrij bellen, navigatie in smart-design en de functie “Mijn wagen terugvinden”, waarmee u meteen weet waar u uw smart hebt achtergelaten.

Intelligente lichte constructie, geoptimaliseerde stroomlijn en moderne LED-technologie

Met zijn met glasvezel versterkte koetswerk verovert de smart forspeed een plaatsje in de pluimgewichtcategorie en biedt hij dankzij zijn erg lage verhouding gewicht/vermogen ongeziene sensaties. Deze dynamische stadswagen voor twee personen biedt nauwelijks weerstand aan de rijwind: deze heeft nauwelijks vat op de ronde en strakke vormen en de volledig gladde oppervlakken van de deuren en de kofferklep. Nergens is er sprake van dichtingsrubbers (de module vooraan is bijvoorbeeld uit één stuk gebouwd) en talrijke andere uit de luchtvaartindustrie overgenomen details verlagen de luchtweerstand.

De hightech LED-verlichting draagt bij tot de actieve veiligheid: een intelligent bedieningssysteem activeert overdag automatisch de dagrijlichten. Het “citylight”-systeem weet echter wanneer de smart forspeed ’s nachts rijdt, want de lichtsensoren meten de lichtintensiteit en geven desgevallend automatisch opdracht tot de activering van de kruislichten.