20
januari
2015
|
01:00
Europe/Brussels

smart fortwo vanaf nu te bestellen met twinamic-transmissie met dubbele koppeling

Brussel. Als eerste model van de nieuwe smart-generatie is de smart fortwo met 52 kW/71 pk voortaan verkrijgbaar met de twinamic-transmissie met dubbele koppeling. Zo kunnen bestuurders de transmissie automatisch laten schakelen of zelf het heft in handen nemen. Manueel schakelen kan door de versnellingspook in een afzonderlijk schakelrooster te schuiven of door middel van de schakelhendels uit het Sportpakket. De transmissie met dubbele koppeling is verkrijgbaar in combinatie met de uitvoeringen passion, prime en proxy en de eerste smarts fortwo met twinamic zullen in maart 2015 worden geleverd.

De twinamic-transmissie onderscheidt zich door bijzonder vloeiende schakelovergangen zonder onderbreking van de acceleratie. De smart fortwo met 52 kW/71 pk wordt vanaf maart 2015 verkrijgbaar met deze hypergeavanceerde transmissie met dubbele koppeling. Met de twinamic snelt de smart fortwo in 15,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 151 km/u. Qua verbruik stelt deze versie zich gemiddeld tevreden met 4,1 liter benzine per 100 kilometer, hetzij een CO2-uitstoot van 94 gram per kilometer.

De twinamic-transmissie met dubbele koppeling is een unicum in het segment van de kleine auto's en microwagentjes en beantwoordt perfect aan de wensen van bestuurders die het gemak van een automaat zoeken in het stadsverkeer.

De technische gegevens in een oogopslag:

smart fortwo twinamic 52 kW

Aantal cilinders, opstelling

3, in lijn

Cilinderinhoud (cm³)

999

Geschat vermogen (kW/pk)

52/71

bij t/min

6.000

Geschat koppel (Nm)

91

bij t/min

2.850

Brandstofverbruik gemengde cyclus (l/100 km)

4,1

CO2-uitstoot gemengde cyclus (g/km)

94

Efficiëntieklasse

B

Acceleratie 0-100 km/u (sec.)

15,1

Topsnelheid (km/u)

151


twinamic: Gebruiksgemak en efficiëntie hand in hand

De twinamic-transmissie is ontworpen als een handgeschakelde versnellingsbak met drie assen en dubbele koppeling en telt zes versnellingen vooruit en één achteruit. Zowel de bediening van de koppeling als de schakelovergangen zelf verlopen volledig automatisch, wat zich vertaalt in bijzonder vloeiende overgangen zonder onderbreking van de trekkracht. De transmissie werkt dus volautomatisch. Toch kan de bestuurder ook manueel schakelen door de versnellingspook in een afzonderlijk schakelrooster te schuiven of de schakelhendels van het Sportpakket te gebruiken.

Dankzij de twee subtransmissies die de volgende hogere of lagere versnelling inschakelen, verloopt het schakelen bliksemsnel en zonder verlies van aandrijfkracht. Wanneer nodig slaat de elektronische sturing zelfs versnellingen over in plaats van elke versnelling afzonderlijk in te schakelen. Zo combineert ze het comfort van een automaat met de efficiëntie van een manuele transmissie.

Meer informatie over smart is beschikbaar op het internet: www.media.daimler.com en www.smart.com