28
juni
2006
|
02:00
Europe/Brussels

smart gaat naar de USA

UnitedAuto Group geselecteerd als toekomstige exclusieve verdeler

Dieter Zetsche, Voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG (NYSE: DCX) en hoofd van de Mercedes Car Group kondigde vandaag aan dat het unieke en stadsvriendelijke merk smart ook in de USA op de markt komt. Vanaf 2008 zal de opvolger van de smart fortwo in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn in drie modellen. De USA, de grootste automarkt ter wereld, wordt het 37e afzetgebied voor smart.

De aandeelhouders kwamen een structuur overeen voor de exclusieve verdeling van de smart-wagens door de internationale autoverkoopgroep UnitedAuto Group, Inc. (NYSE: UAG). UnitedAuto zal verantwoordelijk zijn voor het aanduiden van mogelijke dealers en een dealernet uitbouwen en onderhouden in de Verenigde Staten en Puerto Rico.

Dieter Zetsche, Voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en hoofd van de Mercedes Car Group, zei: “Naar aanleiding van het succes van de smart fortwo op onze eerste Noord-Amerikaanse markt, Canada, en de groeiende vraag naar betaalbare en zuinige wagens in de USA, introduceren wij deze nieuwe vorm van mobiliteit in de steden van de USA. De tijd is er helemaal rijp voor en ik ben ervan overtuigd dat een vernieuwende, ecologische en wendbare stadswagen zoals de smart fortwo een even vertrouwd beeld zal worden in New York, Miami of Seattle, als vandaag al in Rome, Berlijn of Parijs het geval is.”

Net zoals zijn voorganger zal de opvolger van de smart fortwo uitgerust zijn met alle elementen die ervoor zorgen dat de klanten zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. De wagens van smart, dat deel uitmaakt van de Mercedes Car Group, bezitten unieke technologie, zoals de erg stijve tridion-veiligheidskooi, ESP en verscheidene airbags.

UnitedAuto is van plan dealers aan te duiden die een open beleid voeren gericht op toewijding aan het merk en op strategische locaties in belangrijke marktgebieden, met de nodige uitrusting om tegemoet te komen aan de wensen van het merk en van de klanten. Het kunnen aantonen van uitstekende resultaten op gebied van klantentevredenheid wordt een belangrijk element in de toekenning van de franchise. Het opstarten van de eerste verkooppunten zou midden 2007 moeten gebeuren, waarna de officiële lancering van het merk smart later op het jaar zou gebeuren. De verkoop van smart-wagens in de USA zou dan begin 2008 van start kunnen gaan.

Roger Penske, Voorzitter van UnitedAuto merkte op: “We zijn erg enthousiast met deze kans om het merk smart te vertegenwoordigen in de USA en Puerto Rico. Binnen onze internationale diversificatie stelden wij de winsten vast die het merk smart in Europa laat optekenen. We geloven dat de USA-markt deze wagen met open armen zal ontvangen dankzij zijn uitzonderlijk lage verbruik, milieuvriendelijke karakter en gunstige prijsstelling. We kijken reikhalzend uit naar een succesvolle lancering van deze wagen binnen enkele jaren.”

Over UnitedAuto
United Auto Group, Inc., met hoofdzetel in Bloomfield Hills, Michigan, beheert 296 autoconcessies, die 40 verschillende merken vertegenwoordigen, en 27 koetswerkherstellingsbedrijven. UnitedAuto - dat nieuwe en tweedehandse wagens verkoopt - financiert en verzekert producten en reserveonderdelen en biedt onderhouds- en herstellingsdiensten voor alle merken die het vertegenwoordigt. Het heeft 173 concessies in 19 staten en Puerto Rico en 123 internationale concessies, voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk. UnitedAuto is lid van Fortune 500 en Russel 2000 en stelt ongeveer 14.000 mensen tewerk.

Over smart
Sinds oktober 1998 wist de smart fortwo meer dan 750.000 klanten in 36 landen te overtuigen. Als DaimlerChrysler-merk plukt smart de vruchten van de technische expertise van de groep en de uitgebreide ervaring in de automobielsector. De opvolger van de smart fortwo zal volgend jaar in Europa gelanceerd worden en zal voor het eerst in de USA verkrijgbaar zijn vanaf volgend jaar.

smart, één van de jongste merken op de automarkt, staat voor vernieuwing, functionaliteit en joie de vivre. Het spreekt vooral klanten aan die geïnteresseerd zijn in nieuwe, intelligente en vooruitstrevende oplossingen op de automarkt. smart-bestuurders worden vooral gekenmerkt door hun levenshouding en niet door hun leeftijd, beroep, geslacht of eender welke andere “traditionele” clustervariabele. smart-klanten zijn open van geest en gaan erg bewust door het leven.