14
juli
2014
|
02:00
Europe/Brussels

smart: merkcampagne 'FOR'

Functionaliteit, innovatie en levensvreugde: dat zijn de merkeigenschappen die smart zo uniek maken. smart ziet zichzelf als een toekomstgericht en visionair merk dat staat voor een schitterend idee. smart is meer dan gewoon een auto: het is een uitdrukking van stedelijke 'joie de vivre'. Dat komt ook tot uiting in de nieuwe merkcampagne met als centraal thema ‘FOR’. ‘FOR’ staat voor een constructieve, positieve en optimistische kijk die de wereld kan veranderen. ‘FOR’ is ook een oproep om niet bij die mensen te horen die altijd 'tegen' alles zijn maar om een positieve bijdrage te leveren: voor meer levenskwaliteit in de stad, voor meer ruimte, voor meer mobiliteit en voor meer levensvreugde. Die attitude zit diep geworteld in de genen van het merk smart. De campagne start in het begin van juli 2014. Ze omvat een pan-Europese klassieke campagne, tal van activiteiten op het internet en de sociale media en een roadshow.

"Met de merkcampagne ‘FOR’ drukken we de filosofie van smart uit en laten we zien wat smart, onze medewerkers en onze klanten drijft," aldus Dr. Annette Winkler, hoofd van smart. "smart is veel meer dan gewoon een auto. smart staat al sinds het begin gelijk met een schitterend idee voor stedelijke mobiliteit. Een idee dat bovendien steeds in beweging is want het merk beschouwt het status quo als een uitdaging, eerder dan een obstakel. Een idee dat de grote en kleine problemen van het stadsverkeer met de glimlach het hoofd biedt. En met antwoorden die het leven in de stad dag na dag eenvoudiger, intelligenter en zorgelozer maken."

De opgewaardeerde merkpositionering blijkt ook uit het herwerkte bedrijfsdesign. Het vernieuwde merklogo straalt veel meer zelfvertrouwen uit en oogt moderner. De merkring, die ook een centralere en dominantere rol in de producten kreeg, werd breder en oogt krachtiger dan voorheen. De merknaam zelf is eveneens bondiger en daardoor opvallender en beter zichtbaar. De gesproken merknaam moet dan ook als een nieuw klanklogo worden gebruikt. De lancering van de nieuwe visuele uitstraling valt samen met de start van de merkcampagne.

De merkcampagne luidt een nieuw smart-tijdperk in, dat nieuwe voertuigen van smart aankondigt: de nieuwe smart fortwo en de nieuwe smart forfour beleven in de loop van juli hun wereldpremière. De derde generatie van de smart fortwo onderscheidt zich door een progressievere look maar blijft tegelijk onmiddellijk herkenbaar als een smart: fris, modern en zelfverzekerd. Extreem korte overhangen vooraan en achteraan: deze typische proporties bieden een uitmuntende zichtbaarheid en wendbaarheid en creëren samen met de achterin gemonteerde motor een ongeëvenaard ruim interieur in verhouding tot de buitenafmetingen. De smart forfour neemt die kenmerkende designelementen over als een totaal nieuwe interpretatie van het vierzitterconcept. Hij vult de smart-portfolio aan als een intelligente stadswagen voor vier personen en bewijst met zijn frisse design en innovatieve ideeën dat praktische auto's ook opvallend kunnen zijn.

‘FOR’ op alle communicatiekanalen

De pan-Europese smart-campagne omvat drie hoofdpijlers: een klassieke campagne, digitale communicatie en sociale media en tot slot een roadshow. Al deze elementen zijn nauw met elkaar verwant. CRM-maatregelen, marketing en literatuur maken de campagne compleet.

Klassieke communicatie

De klassieke campagne gebruikt krachtige, opvallende beelden om de filosofie van het merk smart in de kijker te zetten, een merk dat als geen ander levensvreugde uitstraalt. De communicatiemaatregelen zullen van eind juli tot september 2014 internationaal te zien zijn in de vorm van televisiespots, gedrukte reclame en reclamepanelen.

De merkfilm benadrukt het feit dat smart altijd al meer is geweest dan een autoconstructeur. smart is een fantastisch idee voor stedelijke mobiliteit. De merkfilm laat zien waar smart voor staat: VOOR nieuw rijplezier in de stad.

De gedrukte reclame en reclamepanelen geven aan welke principes centraal staan in de merkfilosofie:– FOR ons pionierswerk.– FOR het uitdagen van het status quo.– FOR de ruimte voor leuke dingen.– FOR optimisme.– FOR de liefde voor de stad.De gedrukte reclame zal in de loop van de grote marketingcampagne ook in de showrooms worden weergegeven.

Alle klassieke campagnes nodigen de doelgroepen uit om deel te nemen en zich te identificeren met de ‘FOR’-campagne door koppelingen naar de URLwww.smart.com/FOR en de hashtag '#WhatAreYouFOR' te integreren. Zij vormen immers een centraal onderdeel van de globale communicatie.

Digitale communicatiecampagne

Op de sociale media treedt de merkcampagne in dialoog met gebruikers, bestuurders en stadsbewoners:

–        smart 'Mind Opener'De films zetten als het ware de deur open voor een nieuw perspectief: ze bieden een verrassende en emotionele inhoud en demonstreren op een leuke manier dat ‘FOR’ meer is dan een reclameclaim. Het is een attitude die steden op duurzame wijze kan veranderen: FOR een veiligere stad, FOR meer lachende mensen, FOR een kleurrijke stad, FOR een nieuwe levensvreugde in de stad.

–        Stream: Een stream op www.smart.com/FOR dient om de inhoud samen te brengen die op de sociale media wordt gegenereerd via #WhatAreYouFOR of die gebruikers rechtstreeks invoeren als hun eigen ‘FOR’-principes op www.smart.com/FOR.

De webspecial, die online blijf tot eind 2014, wordt geactiveerd via diverse online activiteiten, van banners tot bijdragen op blogs en sociale netwerken.

smart roadshow in vijftien Europese steden

Een centraal element in de merkcampagne is de Europese roadshow. smart zal de inwoners van vijftien grote steden uitnodigen om de levensvreugde in hun stad samen te vieren. Over de periode van juli tot november 2014 zal de roadshow achtereenvolgens halt houden in elk van de respectievelijke steden, en dat telkens van donderdag tot zaterdag. De smart roadshow gaat gepaard met een erg divers programma aan evenementen. De sterattracties zijn uiteraard de nieuwe smart fortwo en de nieuwe smart forfour. De roadshow zal bezoekers de kans bieden om kennis te maken met de nieuwe modellen en zal proefritten organiseren. Interactieve product- en merkinformatie maakt de roadshow compleet.

smart zal op elke dag van de roadshow een podium voor lokale artiesten bieden: overdag zullen er muziek-, dans- en kunstspektakels te zien zijn en 's avonds staan muzikale optredens centraal. De focus op bijzondere lokale aspecten en lokale protagonisten zal bezoekers aanspreken en de ‘FOR’-boodschap van smart versterken. Deze benadering uit zich ook in de architectuur van de roadshow: de voorkant van de draagbare constructie weerspiegelt de betrokken stad en geeft bezoekers een frisse nieuwe kijk op hun stad.

De merkcampagne werd uitgewerkt en wordt verzorgd door de gevestigde smart-partners BBDO Berlijn (strategie, conceptontwikkeling en implementatie van de internationale merkcampagne) en K-MB Agentur für Markenkommunikation (conceptontwikkeling en implementatie van de smart roadshow), eveneens uit Berlijn.

Meer informatie over smart vindt u online op: www.media.daimler.com en www.smart.com