09
september
2005
|
02:00
Europe/Brussels

smart op het 61 ste International Motor Show of Frankfurt (IAA 2005)

- smart fortwo: Een auto met een echte cultstatus

- smart fortwo: Een springlevende legende

- smart roadster en roadster-coupé:
Toekomstige klassieker

- smart roadster en roadster-coupé: Een en al rijplezier

- smart forfour: Maakt het leven zoveel eenvoudiger

- smart forfour: Een compacte wagen die niet in een hokje past

- smart in 2005:&  Helemaal klaar voor de toekomst

- smart fortwo: Een auto met een echte cultstatus

De smart fortwo heeft een bijzondere uitstraling die alle bevolkingslagen en generaties aanspreekt. Een echte “volksauto” voor de hedendaagse maatschappij, die steeds naar plezier op zoek is. In de loop van slechts enkele jaren evolueerde deze wagen van “een speciaal geval” tot een echte cultauto met een aanstekelijke aantrekkingskracht.

Aanstekelijk omwille van zijn onschuldige afmetingen, die onmiddellijk een glimlach opwekken, en zijn intelligente vorm, die meteen de sympathie van andere bestuurders oproept. Een cultauto vanwege de enorme individualiseringsmogelijkheden van de smart fortwo. Hij wil je beschermen als in een cocon, maar heeft zelf ook niets liever dan gekust en geknuffeld te worden. Zijn koetswerk met twee kleuren staat in schril contrast met het koele, gepolijste uiterlijk van wagens met een normaal koetswerk.
Een extreem stevige veiligheidskooi, tridion genaamd, vormt het robuuste skelet voor de lichte en gemakkelijk vervangbare plastic panelen, de zogenaamde bodypanels. Deze weerstaan kleine aanrijdingen zonder gevolgen. Een bezoek aan de koetswerkhersteller hoeft zelden en is in een mum van tijd voorbij.

Kras- en botsbestendige oppervlakken zijn zeker nodig op een autootje met een lengte van slechts 2,50 meter, want sinds de lancering van de smart fortwo zat de concurrentie ook niet stil. Toch vormt hij een klasse apart, aangezien het feit dat de fortwo ontegensprekelijk een auto is, eigenlijk het enige is dat hij gemeen heeft met andere vierwielers op de weg. De smart fortwo vult niches in de stad en daarbuiten op, zodat hij van niemand concurrentie hoeft te vrezen: minieme parkeerplaatsjes, die hij desnoods loodrecht op de straat inneemt, halve parkeerplaatsen, krappe ondergrondse parkeerplaatsjes, kortom, de kleinste ruimtes langs de weg.
De smart fortwo is een concept car die realiteit werd en zo een antwoord biedt op de veranderde hartslag van onze steden. Hij laat de bloeddruk dalen door mee te werken aan nieuwe vormen van mobiliteit, waaronder het gedeelde gebruik van een wagen en het gecombineerde gebruik van verschillende vervoersmiddelen.
Met een smart rijden heeft niets te maken met standing of overdreven zuinigheid aan de pomp. Het is je wagen zien als de mobiele verlenging van je persoonlijkheid, zonder de mobiliteit van anderen in het gedrang te brengen. Een speciale overtuiging door een andere kijk op het leven.

De smart fortwo maakt deel uit van ons cultureel erfgoed, door onze mobiliteit met toch enige postmoderne zelfspot te verheerlijken.
De ontwerpers van de smart fortwo kozen bewust voor jeugdige attributen, die ons quasi instinctief aanspreken, robuuste, niet roestende materialen voor de koetswerkpanelen en een veilige en comfortabele uitrusting, afgestemd op onze individualistische maatschappij. Functionaliteit gekoppeld aan een emotioneel design, speciaal voor de mensen die een wagen niet langer zien als een statussymbool volgens de klassieke parameters zoals grootte en vermogen.
De smart fortwo is geen statussymbool, het is een intelligente, hedendaagse manier om zich te verplaatsen. Hij doorstond het hele industrialiseringsproces succesvol en dreigt dus niet het lot van de dinosaurussen te lijden of te moeten doorgaan voor een levend fossiel. Hoewel een smart besturen een individuele aangelegenheid blijft, verwierf hij toch een vaste plaats in het collectieve bewustzijn. Een duidelijk zichtbare uiting van deze joie de vivre is het schier eindeloze gamma kleuren en ontwerpen van de fortwo’s die je op de wegen overal ter wereld ziet rijden. Zo is de smart fortwo zowel een massaproduct als een nicheproduct. Twee ogen, een snelle blik, wenkbrauwen, pupillen, oogleden… wat was dat? Een smart fortwo, die verdwijnt richting horizon, om zo dadelijk terug te komen.

smart fortwo: Een springlevende legende

Samengevat


smart fortwo coupé cdi 30 kW pure
smart fortwo cabrio cdi 30 kW pure smart fortwo coupé cdi 30 kW pulse
smart fortwo cabrio cdi 30 kW pulse smart fortwo coupe cdi 30 kW passion
smart fortwo cabrio cdi 30 kW passion
smart fortwo coupé 37 kW pure smart fortwo coupé 45 kW pure
smart fortwo cabrio 45 kW pure smart fortwo coupé 45 kW pulse
smart fortwo cabrio 45 kW pulse smart fortwo coupe 45 kW passion
smart fortwo cabrio 45 kW passion
smart fortwo coupé 55 kW BRABUS smart fortwo cabrio 55 kW BRABUS

smart roadster en roadster-coupé: Toekomstige klassieker
Terwijl de smart fortwo een auto voor in de stad is, is de smart roadster een wagen om te ontsnappen uit de stad. Een wagen voor scherpe bochten en kronkelende landweggetjes. Een wagen als een kart. Uiterst laag met een slank silhouet en een laag zwaartepunt. Zo laag dat, wanneer je voor het eerst instapt, je ervan overtuigd bent dat het een hotsende rit wordt met pijnlijke spieren achteraf. Maar een bedrijf dat vroeger “reduce to the max.” als slogan had en nu uitdaagt met “open your mind”, mag best vertrouwd worden als het op minimalistische wagens en oversneden rijplezier aankomt.

Toch blijven de smart roadsters trouw aan hun DNA. Ook zij bezitten een stalen koetswerk met elastische plastic panelen en volgen het tweekleurige concept. Ze zijn ook de bedrijfsfilosofie van de Mercedes Car Group indachtig, die stelt dat er niet beknibbeld wordt op comfort en veiligheid, zelfs niet in kleine wagens. Anderzijds zijn de smart roadsters echte sportwagentjes, puristisch ontdaan van al het overtollige, met de motor achterin, een elektrische stoffen kap, stevige zetels en korte versnellingsverhoudingen.

De laatste roadsters en roadster-coupés met hun opvallende glazen achterpartij zullen binnenkort van de band rollen. De echte plaats van de roadsters in de automobielgeschiedenis zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden. Het is best mogelijk dat ze ooit opduiken in het Pinakothek der Moderne-museum voor hedendaagse cultuur in München. Of een revival beleven. Er zal altijd wel ergens een plaatsje zijn voor dergelijke gestroomlijnde sportwagens. Als het niet in onze eigen garage is, zal het misschien in een museum zijn. Een plaatsje in ons hart hebben ze in elk geval verworven.

smart roadster en smart roadster-coupé:
Een en al rijplezier
Samengevat


smart roadster 45 kW smart roadster 60 kW
smart roadster-coupé 60 kW
smart roadster BRABUS 74 kW smart roadster-coupé BRABUS 74 kW
smart roadster BRABUS Xclusive 74 kW
smart roadster-coupé BRABUS Xclusive 74 kW
De productie van de smart roadster en roadster-coupé wordt eind 2005 stopgezet, maar dit vrolijke duo neemt afscheid in stijl, met de smart roadster BRABUS en de zelfs nog exclusievere versie, genaamd smart roadster BRABUS Xclusive.

smart forfour: Maakt het leven zoveel eenvoudiger

De smart forfour is een opgegroeide smart, groot genoeg voor vier of vijf personen en een hoop bagage, maar ook groot op het gebied van prestaties. Bovendien is hij uitgerust met veiligheidsvoorzieningen die gewoonlijk voorbehouden blijven voor grotere wagens. Maar opnieuw, afmetingen zijn nooit een goede maat voor kracht geweest, denk maar aan David en Goliath.

En afmetingen zijn relatief. Een smart blijft een smart, ook met een achterbank en vijf deuren. Toch is de smart forfour geen kleine wagen. Terwijl het doel bij de fortwo was om het autoconcept te minimaliseren, wil de forfour de kleine wagen maximaliseren. Maximumrijplezier ook in smart-termen. Daarom werd het optimistische, jeugdige karakter ook in de vierzitter behouden en blijft hij zowel aan de binnenkant als aan de buitenzijde jong. Net zoals zijn bestuurders, die niet zomaar in een socio-demografische categorie gestopt kunnen worden. Met een smart rijden, heeft niets met klasses te maken, ook niet met autoklasses.

De binnenruimte die de forfour biedt, gaat de hele idee van een compacte wagen te boven en zijn uiterlijk springt bijzonder charmant om met het lichtgewichtconcept. Toch is hij best wel een concurrent voor de grote constructeurs, aangezien hij uitgerust is met dezelfde hoogstaande technologie en natuurlijk de tridion-cel, die er een lastige klant van maakt. In tegenstelling tot de mimicry die in de natuur wel vaker gebruikt wordt om zichzelf te beschermen, heeft de smart forfour geen dergelijke trucjes nodig, want hij heeft de technologie in huis om zich zelfs in de moeilijkste situaties uit de slag te trekken.

Met de forfour speelde smart het klaar een opvallende, polyvalente wagen te ontwerpen, die geschikt is voor het gewone, dagdagelijkse gebruik, gekruid met het plezierige karakter van een fun car. Een wagen die een lidkaart is voor een vooruitstrevende maatschappij, met speciale beloningen voor zijn leden in de vorm van lagere brandstof- en onderhoudskosten.

Het laatste woord dat bewijst dat rijden met een smart niets te maken heeft met financiële mogelijkheden of sociale klasse, maar alles met een attitude, is BRABUS. Deze tuningspecialist voorzag de forfour van een reeks onderdelen die deze moderne familiewagen tot een warmbloedige voortrekker omtoveren. Overbodige franjes werden daarvoor door BRABUS achterwege gelaten, om zich te concentreren op belangrijke details die kracht en luxe weten te verzoenen.

smart forfour:
Een compacte wagen die niet in een hokje past
Samengevat


smart forfour 47 kW pure smart forfour cdi 50 kW pure
smart forfour cdi 70 kW pure smart forfour cdi 50 kW pulse
smart forfour cdi 70 kW pulse smart forfour cdi 50 kW passion
smart forfour cdi 70 kW passion
smart forfour 55 kW pure smart forfour 70 kW pure
smart forfour 55 kW pulse smart forfour 70 kW pulse
smart forfour 55 kW passion smart forfour 70 kW passion
smart forfour 80 kW pulse
smart forfour 90 kW passion * smart forfour 80 kW passion
smart forfour 130 kW BRABUS
*met de smart-BRABUS power kit 'sB3'

smart in 2005:
Helemaal klaar voor de toekomst


'smart heeft een sterke naam. Een naam die heel wat positieve gedachten oproept en op vele markten al een cultstatus bereikt heeft. smart wordt geassocieerd met pienter en intelligent, maar ook met creatief en toonaangevend. De merknaam smart is onze meest waardevolle troef!” smart-voorzitter Ulrich Walker gelooft rotsvast in zijn merk: “Je rijdt niet met een smart omdat je budget geen grotere wagen toelaat, je rijdt met een smart omdat deze wagen de uitdrukking van je levensvisie is.”

Dit is zeker waar voor de smart fortwo, die al sinds enige tijd de status van een icoon verworven heeft. Grote steden zoals Berlijn, Rome, Londen of Parijs werden echte “smart-steden”. Naast zijn verdiensten als goedkope, bijzonder wendbare auto, zorgde deze superkorte tweezitter ook voor een nieuwe visie op individueel transport in de stad: slim en voor iedereen, jeugdig en milieuvriendelijk.

Marktonderzoekers zien een veelbelovende toekomst voor het segment van compacte wagens en kleine wagens. DaimlerChrysler verwacht dat dit segment tegen 2010 de helft van de totale automarkt zal uitmaken. Tot dan zal de internationale markt voor compacte wagens jaarlijks met bijna 4,5 procent groeien en die van kleine wagens met bijna vier procent, terwijl de gehele automarkt een relatief trage groei van 2,5 procent zal kennen. Dit segment van compacte wagens is strategisch dus van groot belang. Zeker voor DaimlerChrysler, aangezien 80 procent van de bijna 800.000 smart-klanten geen voorgaande contacten hadden met de Mercedes Car Group of met DaimlerChrysler.

Een moeilijke markt

De smart roadster en de smart forfour werden gelanceerd in een moeilijke marktomgeving, die lastig blijft voor alle constructeurs in dit segment. Terwijl in 2003 3,9 miljoen compacte wagens verkocht werden in West-Europa, waren er dat nog slechts 3,6 miljoen vorig jaar. Een verschil van 300.000 voertuigen of een afname van bijna tien procent. Als we dit vertalen naar het marktaandeel van de smart forfour, dan betekent dit een potentiële verkoopsdaling van 10.000 wagens, alleen al door het inkrimpen van de hele markt. “Dit maakt van het feit dat de smart forfour “nieuwkomer van het jaar 2004” werd -dit is het model met de hoogste verkoopscijfers in zijn eerste jaar- een nog groter succes”, merkt Ulrich Walker op.

Door de economische toestand, zijn de omstandigheden in het segment van de roadsters nog moeilijker. De smart roadster en roadster-coupé sloegen hierin allesbehalve een slecht figuur, met een tweede plaats wat betreft inschrijvingen in de belangrijkste landen vorig jaar. Dit succes kan echter niet verdoezelen dat het segment van de fun cars, de echte roadsters, in een trieste toestand verkeert. In deze omstandigheden is het economisch niet langer haalbaar de productie verder te zetten. Zoals al op vele plaatsen aangekondigd, zal de productie eind dit jaar stopgezet worden.

smart gmbh zal zich daarom verder toespitsen op de smart fortwo en smart forfour. De opvolger van de tweezitter, waarvan de ontwikkeling volgens schema verloopt, verzekert de toekomst van dit concept. “Je mag je verwachten aan een auto die het waard is de kern te vormen van het merk smart”, belooft Ulrich Walker. “Ik kan nu al zeggen dat hij met heel wat nieuws voor de dag zal komen, maar ook zal vasthouden aan de fundamentele waarden van smart, zoals vernieuwing, functionaliteit en joie de vivre.”
Na de succesvolle lancering van de smart fortwo in Canada, heeft smart zijn zinnen nu op de Amerikaanse markt gezet voor de opvolger. Hoewel de eindbeslissing nog niet genomen werd, is er toch al rekening mee gehouden: de opvolger van de smart fortwo wordt ontworpen om ook aan de US registration-richtlijnen te voldoen, in zoverre ze verschillen van de Europese richtlijnen.

De eerste tekenen van succes

Naast die nadruk op de smart fortwo en de smart forfour, werkt smart ook aan een vermindering van de vaste kosten. Zo is het doel bijvoorbeeld een daling van 30 procent voor het hoofdkwartier te Böblingen. Het nieuwe businessmodel wil ook de verkoop en de marketing aanzwengelen door het dealernetwerk sterk uit te breiden en de bestaande dealers verder te bekwamen en te adviseren. Ten slotte moet er ook een beter gebruik gemaakt worden van eventuele samenwerkingsmogelijkheden met de Mercedes Car Group.

Deze aanpak heeft zijn vruchten al afgeworpen: smart voerde gesprekken met de Europese dealervereniging over een haalbare en economisch succesvolle toekomst voor het smart-dealernetwerk, dat uitmondde in een akkoord. Dit biedt de dealers een stevige economische basis met de nadruk op onze twee modelreeksen, en motiveert hen eveneens de uitdagingen op de markt aan te gaan.

Tegelijkertijd wil smart het bestaande potentieel op zijn 36 markten beter benutten. Een voorbeeld van de elementen in het “smart forward”-verkoopsoffensief, is de professionalisering van het bestaande netwerk door training van het verkoopspersoneel of beheersadvies voor individuele dealers. Daarnaast moeten budgetten bepaald worden voor deze markten en efficiënter verdeeld, waarbij de meest succesvolle markten het grootste budget krijgen. Dit betekent dat het marketinggeld vooral geïnvesteerd zal worden waar het verwacht wordt het meest op te brengen. Een ander aandachtspunt wat marketing en distributie betreft, is het uitbreiden van het dealernetwerk, met extra verkoopspunten in regio’s waar smart vandaag ondervertegenwoordigd is.