01
maart
2011
|
01:00
Europe/Brussels

smart op het Autosalon van Genève 2011

Op het salon van Genève stelt smart de ‘forspeed’ voor, een weinig conventionele studie die hedendaagse stadsmobiliteit weet te rijmen met het typische rijplezier van een smart. De tweezitter heeft noch dak noch zijruiten en de voorruit werd vervangen door een erg schuin ingeplante deflector die doet denken aan een vliegtuigcockpit. Het resultaat: een flinke dosis rijplezier en een frisse neus! Een andere bron van sensaties is de geperfectioneerde elektromotor, die ogenblikkelijk al zijn vermogen afgeeft en bovendien over een ‘booster’-functie beschikt. Smart had al zijn intrede gemaakt in de wereld van elektrische aandrijving en gunt met de forspeed een blik op hoe de volgende generaties elektrische voertuigen eruit kunnen zien.

Geen dak, minimalistische vensters en achteraan een schone en krachtige elektromotor: de smart forspeed onderscheidt zich door een verantwoord en tegelijk plezierig temperament en biedt een alternatieve interpretatie van rijplezier. “Met de smart forspeed laat het merk zien dat elektrisch rijden ook plezierig kan zijn: het design is verrassend, de motor erg pittig en hij stoot lokaal nul gram schadelijke stoffen uit. Als men een gezinsportret bekijken, met de smart forspeed geflankeerd door de smart e-bike, de e-scooter en de smart fortwo electric drive, dan kan men enkel maar vaststellen dat smart het concept ‘elektrisch voertuig’ erg ruim interpreteert en niet beperkt tot enkel maar een praktische kleine stadswagen”, verklaart Annette Winkler, president van smart. “smart is in de eerste plaats een groot idee”.

De lijnen van de nieuwe studie geven blijk van innovatie en zelfzekerheid: “smart heeft een zekere cultstatus en heeft zich altijd onderscheiden door een gewaagd design. Vandaag voegt de smart forspeed een extreem sportieve dimensie toe en kondigt hij aan hoe eco-verantwoorde mobiliteit van morgen eruit zal zien”, licht designverantwoordelijke Gorden Wagener toe.

Een krachtige en ecologische elektromotor met booster-functie

smart profileert zich als pionier op het vlak van elektrische mobiliteit. Sinds het einde van 2009 werd de smart fortwo electric drive van de tweede generatie afgeleverd aan de klanten. Sindsdien demonstreert de smart fortwo electric drive in 18 landen, waaronder Duitsland, Italië, Spanje, België, Engeland, Frankrijk en Zwitserland, maar ook in de Verenigde Staten, Canada en Azië dat hij perfect dagelijks kan worden ingezet. De sterke vraag waar we vandaag getuige van zijn, heeft ons ertoe aangezet de initieel voorziene oplage tot 1 500 eenheden te verhogen.

Dankzij deze ervaring kan smart vandaag terugvallen op talrijke getuigenissen en waardevolle feedback, die het ter harte heeft genomen voor de ontwikkeling van de elektromotor van de smart forspeed. De aangebrachte verbeteringen op het vlak van prestaties en het batterijladingsconcept van de concept car geven al een indicatie van hoe toekomstige generaties elektrische smarts zullen functioneren. Zo accelereert de smart forspeed van 0 tot 60 km/u in amper 5,5 seconden en haalt hij gezwind een topsnelheid van 120 km/u.

Zoals het een permanente-magneetmotor betaamt, levert de krachtbron van de smart forspeed zijn vermogen van 30 kW vrij van bij de start. Via een toets op de middenconsole wordt de “booster”-functie geactiveerd, waardoor de bestuurder tijdelijk over 5 kW aan extra vermogen beschikt en voldoende power kan benutten om bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre te kunnen uitvoeren op een ringweg. De elektromotor van de smart forspeed wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 6,5 kWh die opgeladen kan worden via een stopcontact van 220 volt. Het laadapparaat is ondergebracht in het derde remlicht, achter het smart-logo en kan geopend worden met een eenvoudige druk op het paneel. Een volle batterij staat borg voor een rijbereik van 135 kilometer (nieuwe Europese gemengde cyclus). Amper 45 minuten volstaan om de batterij snel van 0 tot 80 % op te laden. De ontwerpers van de forspeed hebben een ander vernuftig laadsysteem voorzien in de deflector, waar fotovoltaïsche cellen het boordcircuit voeden met zonne-energie. Daardoor kan de werkingsduur van de batterij van de smartphone verlengd worden, bijvoorbeeld, zoals bij de smart e-scooter.

Een weinig conventioneel exterieur

De witte metaalhoogglanslak van de smart forspeed geeft aan dat de nieuwe concept car verwant is met de tweewielerstudies e-scooter en e-bike, die voorgesteld werden op het internationale autosalon van Parijs in 2010.Het ontwerp van de koplampen en achterlichten is bijzonder origineel: de buitenringen zijn verlicht aan de hand van LED-staafjes, terwijl de lampen in het midden wit zijn. De spitse knipperlichten lijken wel te willen ontsnappen langs de zijkant, zoals regendruppels op de ruiten van een cockpit wanneer het vliegtuig aan snelheid wint. De talrijke openingen met honingraatstructuur op de bumper voor- en achteraan zorgen voor de nodige luchtinstroom. Het motief dat ze vormen, creëert een illusie van beweging en accentueert de breedte van de smart forspeed die daardoor nog potiger oogt. Een dynamisch silhouet zoals dat van de smart forspeed vraagt banden van formaat: 205/35 R 18 vooraan en – voor de perfecte grip - 235/30 R 18 achteraan.

Raszuivere sportiviteit binnenin

De buiten- en de binnenzijde van de smart forspeed werden ontworpen om één homogeen geheel te vormen. Dat wordt gedemonstreerd door talrijke details: de tridion-veiligheidscel strekt zich naar achteren uit en smelt samen met het interieur, waar hij onder de vorm van een middentunnel van de veiligheidsbogen tot aan de bestuurderspost loopt. De binnen- en buitenzijde van de deuren vloeien naadloos in elkaar over en vormen één geheel, net als de vloer en de zijdelingse delen. De lederen stoelen zijn ook uit één stuk opgebouwd en hun integraalstructuur is een volgens de huidige criteria ingegeven interpretatie van ultieme sportiviteit.

De in de deflector ingebouwde luchtinlaat mondt uit in de verluchtingsmond centraal in de middenconsole en zorgt desgewenst voor extra ventilatie in het interieur. Het hoogglanzende wit van het koetswerk komt ook veelvuldig terug in het interieur, waar het contrasteert met verschillende groene elementen, zoals de vierpuntsveiligheidsgordels op de twee zetels of het opbergvak dat gevormd wordt door de indrukwekkende dwarsbalk onder het dashboard. Alle frequent door de bestuurder gebruikte bedieningen (versnellingspook, deurhendels, stuurwiel) zijn bekleed met kastanjebruin natuurleder. De dragende delen van de wagen, zoals de tridion-veiligheidscel of de bovenzijde van de instrumenten, zijn uitgevoerd in mat zilver. De bedieningen, zoals de toetsen op het stuurwiel en de versnellingspook met zijn selectierooster, zijn dan weer gelakt in “silver shadow”. De tweezitsroadster heeft geen deurgrepen aan de buitenzijde: de deuren worden geopend door simpelweg aan de hendel aan de binnenzijde van de deur te trekken. Dezelfde gebruikseenvoud kan worden teruggevonden bij de elektrische handrem: de erg gebruiksvriendelijke schakelaar op de middentunnel is een knipoog naar de hendel in de cockpit van een vliegtuig waarmee het landingsgestel wordt ingetrokken. In het midden van de instrumentencluster bevindt zich een module van tien LED’s.

Wanneer de smart forspeed gestart wordt, gaan de LED’s branden en geven ze doorheen de doorschijnende lak aan in welke mate de batterijen van deze elektrisch aangedreven smart opgeladen zijn. Als het contact uitgeschakeld wordt, dan verraden enkel de gestileerde maatstreepjes de aanwezigheid van deze indicator.

Een afdekzeil en een waterdichte bekleding beschermen tegen weer en wind

Om het interieur te beschermen tegen regenweer en zonnestralen is de smart forspeed uitgerust met een afdekzeil. Dit gecoate zeil wordt in een handomdraai over het interieur gespannen en met drukknoppen aan het koetswerk bevestigd.

Het wordt in het midden in tweeën gedeeld door een ritssluiting, zodat het mogelijk is om slechts één kant te openen, voor de bestuurder bijvoorbeeld.Als het afdekzeil niet gemonteerd is en het interieur nat wordt, dan hoeft dat niet tot ernstige gevolgen te leiden. Er zijn immers afvoerkanalen voorzien in de bodemplaat van de wagen zodat het water wegvloeit langs een bepaald traject. De ontwerpers hebben ook gootjes voorzien voor de zetels. Om te vermijden dat het slechte weer roet in het eten gooit, is de interieurbekleding volledig uitgevoerd in waterdicht materiaal.

Een smartphone als communicatiecentrale

Ook de raszuivere sportieve lijnen van het interieur zijn een knipoog naar de klassieke vliegtuigbouw. Voor de bestuurder en de copiloot bevinden zich twee grote ronde turbineachtige wijzerplaten. Terwijl de bestuurder de snelheidsmeter in de gaten houdt, heeft de passagier de controle over de communicatie en de navigatie dankzij de in het dashboard geïntegreerde smartphone. De smartphone kan over 90 graden gedraaid worden in zijn steun en kan naar de bestuurder gericht worden, zodat deze een blik kan werpen op de informatie die bijvoorbeeld door het navigatiesysteem aangereikt wordt. De smart drive voor iPhone® -toepassing biedt dezelfde hoofdfuncties die van pas komen tijdens het rijden als de standaardmodellen: handenvrij bellen, navigatie in smart-design en de functie “Mijn wagen terugvinden”, die u meteen tot aan de plaats leidt waar u uw smart hebt achtergelaten.

Intelligente lichte constructie, geoptimaliseerde stroomlijn en moderne LED-technologie

Met zijn met glasvezel versterkte plastic koetswerk verovert de smart forspeed een plaatsje in de pluimgewichtcategorie en biedt hij dankzij zijn erg lage verhouding gewicht/vermogen ongeziene sensaties. Deze dynamische stadswagen voor twee personen biedt nauwelijks weerstand aan de rijwind: deze heeft nauwelijks vat op de ronde en strakke vormen en de volledig gladde oppervlakken van de deuren en de kofferklep. Nergens is er sprake van dichtingsrubbers (de module vooraan is bijvoorbeeld uit één stuk gebouwd) en talrijke andere uit de luchtvaartindustrie overgenomen details verlagen de luchtweerstand.De hightech LED-verlichting draagt bij tot de actieve veiligheid: een intelligent bedieningssysteem activeert overdag automatisch de dagrijlichten. Het “citylight”-systeem weet echter wanneer de smart forspeed ’s nachts rijdt, want de lichtsensoren meten de lichtintensiteit en geven desgevallend automatisch opdracht tot de activering van de kruislichten.

U kunt het volledige persdossier terugvinden in bijlage.