04
maart
2003
|
01:00
Europe/Brussels

smart op het salon van Genève 2003 (1/2)

& - smart city-coupé/smart cabrio : veranderingen in het modeljaar 2003 in een notedop

-
De eerste in serie gebouwde BRABUS-uitvoering : sportiviteit, innovatie en individualiteit


smart city-coupé/smart cabrio : veranderingen in het modeljaar 2003 in een notedop

- Elektronische stabiliteitsprogramma (ESP)
standaard
Het ESP omvat tevens volgende bijkomende functies : Hydraulische remassistent (HBA) : dit systeem bouwt automatisch en op een gestuurde manier de volle remkracht op indien de bestuurder snel het rempedaal indrukt.
Cornering Brake Control (CBC) : door dit systeem weet het ESP dat er op de andere wielen meer remkracht uitgeoefend kan worden dan op het wiel dat ontlast is. Vertrekassistent AAS : als de bestuurder het rempedaal lost op een ogenblik dat de auto stil staat op een helling, houdt AAS de remkracht nog gedurende 0,7 seconde in stand. Zo heeft de bestuurder genoeg tijd om zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen, zonder dat de wagen naar voren of naar achteren gaat rollen omdat de koppeling gelost is. Hierdoor wordt de koppeling gespaard en kan de bestuurder zelfs op steile hellingen vertrekken zonder hulp van de handrem.

- Een nieuwe generatie benzinemotoren met meer vermogen en een grotere cilinderinhoud
Hiervoor werd de cilinderinhoud vergroot tot 698 cm³ in plaats van 599 cm³. Daarvoor werden zowel de slag als de boring vergroot, respectievelijk van 63 tot 67 mm en van 63,5 mm tot 66,5 mm. De nieuwe benzinemotoren worden in twee varianten aangeboden waarvan het vermogen nu 37 en 45 kW bedraagt in plaats van 33 en 40 kW. Die motoren geven hun maximumkoppel van 80 en 95 Nm vrij over een heel breed toerentalgebied, van 2000 t/min tot 4000 t/min (37 kW: van 1800 t/min tot 4000 t/min).
Deze nieuwe motorversies beantwoorden dankzij verbeterde emissiewaarden tevens aan de Euro4-normen.

- Herwerkte schakelprogramma’s: ong. 7 % langere verhouding voor de eindaandrijving. Bovendien kunnen in de afzonderlijke versnellingen hogere snelheden gehaald worden.

- Kickdownfunctie: met het gaspedaal is het mogelijk om spontaan een of twee versnellingen terug te schakelen.Met het oog daarop werd een nieuwe pedaalmodule ontwikkeld met een kortere pedaalweg, wat de ergonomie ten goede komt.

- Service-intervalaanduiding standaard: signaleert de bestuurder van de smart city-coupé en cabrio hoeveel kilometer of tijd hij nog kan rijden voor de volgende oliebeurt.

De eerste in serie gebouwde BRABUS-uitvoering : sportiviteit, innovatie en individualiteit

De twee modellen staan voor exclusiviteit, innovatie en sportiviteit en mikken op veeleisende klanten die een passie voor design en techniek hebben en veel belang aan individualiteit hechten. De auto’s kunnen vanaf begin 2003 besteld worden, de eerste exemplaren worden vanaf april 2003 geleverd.

De standaardmotor van de smart city-coupé BRABUS en de smart cabrio BRABUS is waarvan het vermogen tot 55 kW (75 pk) opgevoerd is. De topsnelheid van de twee auto’s met die krachtbron wordt elektronisch tot 150 km/h beperkt. Met zijn maximumkoppel van 110 Nm biedt hij de klanten van smart gegarandeerd een buitengewoon sportieve rijervaring. De auto’s worden in de fabriek voorzien van banden van 175/50 R 16 (voor) en 205/45 R 16 (achter). De banden zelf zijn op lichtmetalen BRABUS-velgen van 16 inch gemonteerd. In het interieur domineren hoogwaardige materialen en exclusieve sierelementen die het hoge comfortniveau van de BRABUS-uitvoering recht laten wedervaren. Zo omvat de standaarduitrusting van de auto’s o.a. lederen en verwarmde sportstoelen, een lederen sportstuurwiel met drie spaken en schakelknoppen op het stuurwiel, een airconditioning, een klok en een toerenteller.

smart-BRABUS GmbH bouwt niet alleen de BRABUS-varianten van de smart city-coupé en de smart cabrio en van de toekomstige bouwreeksen van smart. Daarnaast ontwikkelt en produceert het bedrijf ook accessoires en toebehoren voor de gewone modellen en de speciale beperkte reeksen van smart.