04
maart
2003
|
01:00
Europe/Brussels

smart op het salon van Genève (2/2)

smart roadster & roadster-coupé :
klein, maar boordevol innovatie

- Typisch smart : compact koetswerk

Een wielbasis van 2360 mm en een spoorbreedte van 1357 mm vooraan en 1392 mm achteraan staan garant voor een heel soepel rijgedrag.
De verdeling tussen voor- en achteras is 44 tegen 56 procent. Door de lage positie van de inzittenden is de totale hoogte slechts 1192 mm. Beide wagens zijn 3427 mm lang en 1615 mm breed, en toch hebben de ontwerpers twee koffers voorzien, een van 59 liter vooraan en een tweede van 86 liter (smart roadster) en zelfs 189 liter (smart roadster-coupé) achteraan, wat een meer dan behoorlijke opbergruimte is rekening houdend met het type voertuig. Voor een optimaal gebruik van de ruimte biedt het programma smartware een bagageset op maat aan.

- Optimale verhouding gewicht/vermogen garandeert veel rijplezier

De twee modellen, aangedreven door een motor van 60 kW, wegen slechts om en bij de 790 kilo, hetzij 13,2 kg/kW (9,6 kg/pk). Dat hoge specifieke vermogen vertaalt zich in uitstekende prestaties. Het geringe gewicht is te danken aan de kwaliteit en het gewicht van de materialen die in de twee wagens worden gebruikt.

- Dakversies: elektrische softtop of tweedelige hardtop

Het soepele dak behoort tot de standaarduitrusting van de smart roadster. De vouwkap kan met een druk op een knop gesloten of geopend worden. De volledige opening van het dak, dat onder de veiligheidsbeugel schuift voordat het in de koffer verdwijnt, duurt slechts 10 seconden.
De smart roadster-coupé van zijn kant, rolt van de productieband met een glimmend hard dak. Voor dit model is het stoffen dak in optie verkrijgbaar. Het dak is overlangs verdeeld in twee stukken. Het hele dak meet 750 bij 1000 mm. De twee delen van het dak kunnen makkelijk verwijderd worden en in de achterkoffer worden vastgezet.

- Actieve veiligheid:

Standaard stabiliteitscontrole (ESP) standaard
Volgende functies zijn geïntergreerd in het ESP-systeem :
Hydraulische remassistent (HBA) : dit systeem bouwt automatisch en op een gestuurde manier de volle remkracht op indien de bestuurder snel het rempedaal indrukt.
Cornering Brake Control (CBC) : door dit systeem weet het ESP dat er op de andere wielen meer remkracht uitgeoefend
kan worden dan op het wiel dat ontlast is.
Vertrekassistent AAS : als de bestuurder het rempedaal lost op een ogenblik dat de auto stil staat op een helling, houdt AAS de remkracht nog gedurende 0,7 seconde in stand. Zo heeft de bestuurder genoeg tijd om zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal te verplaatsen, zonder dat de wagen naar voren of naar achteren gaat rollen omdat de koppeling gelost is.
Hierdoor wordt de koppeling gespaard en kan de bestuurder zelfs op steile hellingen vertrekken zonder hulp van de handrem.

- Passieve veiligheid: een uitgekiend veiligheidsconcept

De smart roadster en smart roadster-coupé bieden een hoog veiligheidsniveau, te vergelijken met dat van de smart city-coupé en de smart cabrio. De passieve veiligheid van de twee nieuwe modellen steunt enerzijds op de TRIDION-veiligheidskooi en anderzijds op twee grote airbags en gordels met spankrachtbegrenzer, aangepast aan het specifieke karakter van de voertuigen.
Het veiligheidssysteem laat de inzittenden, die vastgeklikt zitten in hun gordel, gecontroleerd naar voren komen, zodat de impact kleiner is. De vervormbare stuurkolom zorgt er voorts voor dat een botsing met het stuurwiel vermeden wordt.
De passieve veiligheid is bovendien verzekerd door uiterst sterke veiligheidszetels. De zetels zijn stevig opgevuld en hun plaatstalen structuur biedt een hoge bescherming, zelfs wanneer de klap groot is. In geval van een frontale botsing verhinderen de stoelen dat het lichaam niet onder de buikriem glijdt. Zij spelen ook de rol van schild bij een schok langs achteren. Airbags in de rugleuning zijn in optie beschikbaar.

Dikke, in de lengte liggende balken die in de koffervloer geïntegreerd zijn, en het bijzonder solide onderstel beschermen de roadster tegen botsingen langs achteren. Op het onderstel rust de voortstuwingseenheid en de achterbrug DeDion. De tank van 35 liter, geplaatst tussen de passagierskooi en de achteras, is van de voortstuwingseenheid gescheiden door een aluminium plaat; een wand in reliëfplaat isoleert de tank van de passagierskooi.

Zijdelingse krachten worden opgevangen door de zware dwarsbalken waarvan de ene onder het dashboard vooraan en de twee andere in het midden van de passagierskooi geïntegreerd zijn. De bijzonder sterke zijdelingse, in de lengte liggende balken en de door de staalplaten versterkte elementen achteraan beperken eveneens de schade. Een ander belangrijk element is de ovale veiligheidsbeugel die een visuele en structurele eenheid vormt met de achterstukken.

De aluminium portieren vormen een robuust geheel met de carrosserie. Ze hebben stevige scharnieren en sloten en door de handige grepen blijven ze makkelijk te openen in geval van vervormingen.

Bij het uitwerken van het veiligheidsconcept hebben de ingenieurs ook terdege rekening gehouden met de mogelijkheid van een koprol. In dit verband beantwoorden de voertuigen aan de strenge Amerikaanse regelgeving en ook aan de normen van de groep DaimlerChrysler AG. Dankzij het gebruik van bijzonder sterk staal genieten de inzittenden van een heel hoog veiligheidsniveau, ondanks het reële gevaar dat bestaat voor voertuigen met open dak. De veiligheidsbeugel vormt een dikke en stevige balk die de inzittenden optimaal beschermt. Ook de voorstukken en het kader van het wagendak zijn uitgevoerd op basis van balken met onderverdeling; de voorstukken zijn bovendien versterkt door dikke stalen buizen.