18
juli
2003
|
02:00
Europe/Brussels

smart roadster-coupé met V6 biturbo-motor: Prototypes uitgerust met nieuwe motor leveren aanzienlijk vermogen en koppel

Acht smart roadster-coupés uitgerust met motoren die een hoger vermogen en een hoger koppel leveren zullen volgende week deelnemen aan de rally ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de ‘Solitude race’ (25 – 27 juli 2003). Twee standaard driecilinder-motoren werden aan elkaar gekoppeld om samen een V6 bi-turbo motor te vormen met een cilinderinhoud van 1.396cc, een vermogen van 125kW (170pk) en een koppel van 220Nm.

De prototypes zijn het bewijs van het grote potentieel en de flexibiliteit van de productie-modellen. De bi-turbo motoren zijn het bewijs van de hoogtechnologische waarde van de serie-motoren en onderstrepen het sportieve rijgedrag van de smart roadster en roadster-coupé. De wagens die zullen deelnemen aan de ‘Solitude rally, hebben een vermogen/gewicht-ratio van slechts 4.9kg per pk, versnellen van 0 tot 100km/u in minder dan zes seconden en hebben een topsnelheid van 220km/u.

De smart roadster en roadster-coupé lenen zich perfect tot het historische race-parcours in de buurt van Stuttgart. Met hun lancering in april van dit jaar deden ze het segment van de compacte en puristische roadster herleven. Een segment dat niet meer bestond sinds de jaren `50 en `60 van de vorige eeuw.

100 jaar geleden werd de eerste Solitude race gehouden op een heuvelachtig parcours van Stuttgart naar Solitude castle. Doorheen de jaren werd deze race een van de meest gereputeerde motorsport-evenementen. Na WO II, kwamen wereldkampioenen en Europese kampioenen elke zomer samen om tegen elkaar te racen op het moeilijke traject. 200.000 toeschouwers woonden de laatste race bij, die plaatsvond op 18 juli 1965.