14
oktober
2003
|
02:00
Europe/Brussels

smart viert vijfde verjaardag !

Vijf jaar na de commercialisatie van de smart city-coupe, is het succes van smart – zowel het merk als het bedrijf – ontegensprekelijk. Met de introductie van de smart cabrio, smart crossblade, smart roadster en roadster-coupé, evolueerde smart van een product naar een waar gamma. Bovendien werd ook het aantal landen waar smart vertegenwoordigd is, uitgebreid van de initiële negen landen, waaronder ook België en Luxemburg, naar 30 landen.

Vanaf januari 2004, wordt de smart forfour geproduceerd in de Nedcar-fabriek te Born (Nederland). De commerciële lancering van de vierzitter volgt in april 2004. Vanaf 2006, zal smart ook gecommercialiseerd worden in de Verenigde Staten. Het merk zal er gelanceerd worden met de SUV variant van de smart forfour die in Juiz de Fora (Brazilië) zal worden gebouwd.

Naast de introductie van deze twee nieuwe voertuigen, waren tevens de ontwikkeling van het distributienetwerk in de bestaande markten en de lancering van smart op nieuwe markten, bepalend voor de continue groei in rendabiliteit van het merk.
De lancering van de smart city-coupé in oktober 1998, was niet alleen de geboorte van een totaal nieuwe wagen. Het was tevens het begin van een nieuw automobielmerk, de implementatie van een radicaal nieuw voertuigconcept en de succesvolle ontwikkeling van een voorheen onbestaand marktsegment.

Ook het productieconcept is uniek. smartville, de smart-fabriek gelegen in het Franse Hambach, is opgebouwd volgens een welbepaald concept zodat de afstand tussen het afleveringspunt van de onderdelen en de productielijn maximaal tien meter bedraagt. Hierdoor worden transport en stockage van materialen tot een minimum beperkt. Tijdens het productieproces van de smart city-coupé, passeren de voertuigen voorbij de 140 assemblage-stations in slechts 4u30min.

Momenteel zijn zo’n 2.000 werknemers tewerk gesteld bij de elf verschillende fabrieken in smartville. Bij een activiteit in twee ploegen, bereikt de fabriek een jaarlijkse capaciteit van zo’n 120.000 smart city-coupé’s en smart cabrio’s. De nieuwe hoofdzetel in Böblingen, die bij het begin van 2003 werd betrokken, telt bijna 1.400 werknemers.

Positieve ontwikkeling in sales en opbrengsten

In de eerste drie maanden na de lancering – van oktober tot december 1998 – werden in totaal 20.000 smart city-coupé’s verkocht. Tijdens het eerste volledige jaar van verkoop, bereikte de totale verkoop 80.000 stuks, een cijfer dat met 25% werd verhoogd in 2000 met ongeveer 102.000 verkochte eenheden. Dit was grotendeels te danken aan de introductie van de smart cdi en de smart cabrio. Sinds haar lancering, is de smart city-coupé met dieselaandrijving de meest verkochte ‘drieliter-auto’ (i.e. met een verbruik van minder dan 4 liter per 100km) ter wereld.

In 2001, werden de verkoopscijfers nogmaals verhoogd met 14% tot 116.000 eenheden. In 2002, werd dit resultaat met 5% verbeterd tot 122.000 eenheden. De verkoop van dit jaar zal naar alle verwachting die van het voorbije jaar overschrijden ten gevolge van de introductie van de smart roadster en roadster-coupé.
Een gelijkaardige positieve trend is waarneembaar in de opbrengsten. Na opbrengsten van 500 miljoen Euro in 1999 en van 810 miljoen Euro in 2000 te hebben opgetekend, overschreed smart in 2001 de kaap van het miljard Euro. In 2002 werd zelfs een opbrengst van 1.1 miljard Euro genoteerd. Deze positieve evolutie is niet alleen te wijten aan het product, de nieuwe markten en de uitbreiding van het distributienetwerk, maar ook in een sterke daling van de materiaal- en vaste kosten (met respectievelijk 15% en 30%) tussen 1999 en 2002. De opbrengsten van 2003 zullen waarschijnlijk die van 2002 met ongeveer 20% overschrijden.