16
juli
2008
|
02:00
Europe/Brussels

smart werkt zijn gamma bij

Vanaf oktober 2008 zullen de 45 kW/61 pk- en 52 kW/71 pk-benzineversies van de smart fortwo standaard uitgerust zijn met mhd-technologie (micro hybrid drive), dat een gebruiksvriendelijk automatisch start-/stopsysteem omvat. Dit vermindert het brandstofverbruik van de twee atmosferische motoren in de nieuwe Europese normcyclus (NEDC) met zo’n 8 procent. In stadsverkeer is zelfs een brandstofbesparing van bijna 20 procent mogelijk.

Bovendien zal vanaf de herfst van 2008 de smart fortwo cdi uitgerust zijn met een gesloten dieselpartikelfilter, die de uitstoot van roetdeeltjes bijna volledig tot nul herleidt. De uitrusting van de innovatieve tweezitter wordt onder andere opgewaardeerd met een instrumentenpaneel met een nieuw, verbeterd design voor de wijzerplaten, en met nieuwe opbergnetjes in de deuren. Opvallend zijn de twee nieuwe kleuren "metaalgrijs" en “rallyrood", evenals de optionele nieuwe lichtmetalen zesspaakvelgen met een sportief design.

smart zet zijn filosofie vastberaden voort en maakt de smart fortwo nog milieuvriendelijker en aantrekkelijker: vanaf nu zal de comfortabele tweezitter nog zuiniger zijn, nog meer ongecompliceerd rijplezier bieden en nog beter uitgerust zijn.

45 kW- en 52 kW-benzinemotoren standaard met micro hybrid drive (mhd)

De automatische start-/stopfunctie van de smart micro hybrid drive (mhd) bewijst zijn nut al sinds 2007, al was ze tot dusver enkel verkrijgbaar voor de versie met 52kW/71 pk. Om de brandstofkosten voor de smart fortwo te verminderen worden de twee benzineversies met 45 kW/61 pk en 52 kW/71 pk nu standaard uitgerust met de automatische start-/stopfunctie**. Hierdoor daalt het verbruik van beide versies in de nieuwe Europese normcyclus met zo’n acht procent (tot 4,3* liter, NEDC). De uitstoot van CO2 daalt tot 103* gram per kilometer. In stop-and-go-stadsverkeer zijn zelfs besparingen tot bijna 20 procent mogelijk. 7 van de 10 klanten in Europa die kiezen voor een benzinemotor, zullen nu met deze milieuvriendelijke technologie rijden.

smart heeft het concept achter het automatische start-/stopsysteem op een bijzonder slimme manier in de praktijk gebracht: de elektronische sturing schakelt de motor uit zodra de bestuurder remt en de snelheid van de auto daalt tot onder de 8 km/u – bijvoorbeeld bij het naderen van verkeerslichten.

 * voorlopige cijfers, coupé

** mhd niet verkrijgbaar in de Verenigde Staten en Canada

 De motor start in een fractie van een seconde opnieuw zodra de bestuurder het rempedaal loslaat. Op die manier wordt het brandstofverbruik nog verder teruggedrongen.

De geautomatiseerde manuele versnellingsbak van de smart fortwo is perfect afgestemd op het automatische start-/stopsysteem. De bestuurder moet alleen gas geven en remmen – ontkoppelen of schakelen is niet langer nodig. Deze volledig automatische functie van de smart fortwo met mhd-technologie maakt het makkelijk minder te verbruiken en minder uit te stoten.

Gesloten dieselpartikelfilter voor de CO2-kampioen smart fortwo cdi

smart verbetert voor modeljaar 2009 ook de ecologische voetafdruk van de dieselversie, met een nieuwe, gesloten dieselpartikelfilter in plaats van de open versie die voordien gebruikt werd. Het nieuwe systeem beperkt de hoeveelheid partikels in de uitlaatgassen tot een minimum en is dankzij de intelligente motorsturing zo goed als onderhoudsvrij, met een lange levensduur van de filter. Met een gemengd verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer (NEDC) is de smart fortwo cdi met 33kW/45 pk-motor nog altijd de zuinigste in serie geproduceerde auto ter wereld en met een uitstoot van 88g/km is hij ook nog steeds de CO2‑kampioen. In de toekomst zal hij ook een toppositie bekleden op het vlak van partikeluitstoot.

 Nieuwe interieurkenmerken

Om te passen bij de nieuwe koetswerkkleur “rallyrood” werd de kleur “designrood” voor de bekleding en de materialen in het interieur van de passion bijgewerkt. Het dashboard zal uitpakken met een opvallend, vernieuwd instrumentenpaneel met een verbeterd lcd-display.

De brandstofmeter is nu onderaan in het midden opgesteld, en wordt aangevuld door een constant zichtbare digitale klok en buitentemperatuurmeter.

Nog een nieuw uitrustingsdetail zijn de opbergnetten in de deuren aan bestuurders- en passagierszijde, die meer opbergruimte bieden.

De beschrijving en de informatie zijn van toepassing op het internationale smart-gamma en kunnen verschillen van land tot land.