05
mei
2000
|
02:00
Europe/Brussels

Standaard in de nieuwe CL-klasse van Mercedes-Benz : Active Body Control (ABC)

Na twintig jaar onderzoek en ontwikkeling stelt Mercedes-Benz een actief gestuurd ophangingssysteem voor dat autorijden nog veiliger en comfortabeler maakt. Dit Active Body Control-systeem (ABC) behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe Mercedes CL-coupé en gaat volop in productie vanaf het einde van 1999.

Voor specialisten vormt deze nieuwe ontwikkeling van Mercedes-Benz een belangrijke technische mijlpaal, omdat ze een oplossing biedt voor het belangenconflict dat traditioneel de kop opsteekt bij de afstelling van de ophanging : de keuze tussen veiligheid, dynamiek en rijcomfort. Daardoor is Active Body Control zonder meer superieur ten opzichte van conventionele passieve systemen met veren en dempers.
« Met de wereldpremière van Active Body Control als standaarduitrusting versterkt Mercedes-Benz zijn voortrekkersrol onder de autobouwers », zegt Dr. Hans-Joachim Schöpf, Directeur Ontwikkeling van de Afdeling Mercedes-Benz Personenwagens van DaimlerChrysler AG. « Active Body Control staat op hetzelfde niveau als andere belangrijke vernieuwingen, zoals het anti-blokkeersysteem (ABS), de anti-slipregeling (ASR), 4MATIC en het Electronic Stability Program (ESP). Die hebben hun wereldpremière ook in Mercedes-personenwagens gevierd en hebben de voorbije jaren in grote mate bijgedragen tot meer verkeersveiligheid. »

Veiligheid en rijcomfort op topniveau

Met behulp van hogedruk-hydraulica, krachtige sensoren en microprocessors past de actieve ophanging de vering van het koetswerk in een fractie van een seconde aan aan de rijomstandigheden. Op die manier zorgt Active Body Control voor een vermindering van de rolbewegingen met 68% bij het accelereren, draaien en remmen. De nieuwe Mercedes-Benz CL vertoont in bochten veel minder rolneigingen en ontwijkt hindernissen bij hoge snelheden veel veiliger dan auto’s met de klassieke ophangingstechnologie. In de slalomtest ligt de neiging tot dynamische rolbewegingen tot 50% lager dan bij de vorige CL, die uitgerust was met passieve veren en dempers.
Tegelijkertijd geniet het nieuwe tweedeursvlaggenschip van Mercedes-Benz met Active Body Control van het voorbeeldige comfort van de S-klasse, die standaard uitgerust is met het pneumatische « AIRmatic »-ophangingssysteem. Ophanging afhankelijk van twee programma’s

De bestuurder van de nieuwe CL kan de gewenste afstelling van de ophanging kiezen door middel van een knop op de middenconsole. Met het « Comfort »-programma rijdt de coupé even comfortabel als een berline ; met de schakelaar in de « Sport »-stand zijn de kenmerken van de ophanging vergelijkbaar met die van een sportwagen. In deze stand wordt de rolneiging van het koetswerk in bochten met nog eens 27% verminderd ten opzichte van de « Comfort »-stand en is ze dus bijna volledig verdwenen.

Active Body Control is gebaseerd op een betrouwbare wisselwerking tussen elektronische, hydraulische en mechanische componenten. Sensoren controleren de positie en de versnelling van het koetswerk en voorzien de microcomputers voortdurend van geactualiseerde gegevens. Met behulp van dit geavanceerde sensorensysteem ontdekt Active Body Control bewegingen van koetswerk op het moment dat ze zich voordoen en corrigeert het die bewegingen meteen.

Regelbare hydraulische cilinders in de veerpoten

Koetswerkbewegingen worden gecorrigeerd door hydraulisch gestuurde servocilinders in de veerpoten van de ophanging. Deze bevinden zich tussen de schroefveren en het koetswerk en oefenen op computercommando extra druk uit, waarbij ze de veerwerking regelen op basis van de rolbewegingen. Voor dit proces levert de besturingseenheid up-to-date gegevens in cycli van amper 10 milliseconden.
De aanpassingsschaal van Active Body Control is beperkt tot koetswerkbewegingen van maximaal 5 Hertz. Deze trillingen worden gewoonlijk veroorzaakt door oneffenheden in de weg of treden op bij het remmen of in bochten.

Voor trillingen van de wielen met een hogere frequentie gebruikt Mercedes-Benz net als vroeger passieve gasdrukschokdempers en schroefveren, maar met een afstelling die erg op comfort is gericht. Ook de afwezigheid van stabilisatorstangen voor en achter –wat mogelijk werd door de actieve ophanging- heeft een positieve invloed op het rijcomfort.

Sinds 1978 intensief bezig met onderzoek en ontwikkeling

Het vernieuwende Active Body Control-systeem is het resultaat van twee decennia van intensief onderzoek en ontwikkelingswerk. Na de uitvinding van de eerste actief regelbare veerpoot in 1978, stelde Mercedes-Benz het eerste onderzoeksvoertuig met deze actieve technologie voor in 1987. Daarna volgden talloze testwagens en prototypes, zoals de beroemde C112-sportwagen, een studie uit 1991. Active Body Control toonde zijn kunnen ook in de experimentele « Innovisia »-autobus.