28
januari
2013
|
01:00
Europe/Brussels

Strategische samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan alliantie sluit overeenkomst met Ford.

STRATEGISCHE SAMENWERKING TUSSEN DAIMLER EN RENAULT-NISSAN ALLIANTIE SLUIT OVEREENKOMST MET FORD OM COMMERCIALISATIE VAN ELEKTRISCHE AUTO’S MET BRANDSTOFCELTECHNOLOGIE TE VERSNELLEN

* Daimler AG, Ford Motor Company en Nissan Motor Co., Ltd., hebben een unieke drie-partijenovereenkomst getekend voor de gezamenlijke ontwikkeling van een gemeenschappelijk brandstofcelsysteem om de beschikbaarheid van nul-emissietechnologie te bespoedigen en de investeringskosten aanzienlijk te beperken

* Samenwerking leidt naar verwachting al in 2017 tot de lancering van ‘s werelds eerste betaalbare, voor een breed publiek beschikbare elektrisch aangedreven brandstofcelauto’s

* Unieke samenwerking van drie ondernemingen op drie continenten helpt wereldwijde specificaties en standaardisering van componenten te realiseren

* Partnerschap geeft een duidelijk signaal af aan leveranciers, beleidsmakers en de industrie om de verdere ontwikkeling van een wereldwijde waterstofinfrastructuur te stimuleren

STUTTGART, Duitsland (28 januari 2013) – Daimler AG, Ford Motor Company en Nissan Motor Co., Ltd. hebben een unieke drie-partijenovereenkomst getekend om de commercialisatie van elektrische auto’s met brandstofceltechnologie (FCEV) te bespoedigen.

Het doel van de samenwerking is om gezamenlijk een gemeenschappelijk brandstofcelsysteem voor elektrische auto’s te ontwikkelen en daarmee de investeringskosten te beperken die gemoeid zijn met de ontwikkeling van de technologie. Elke onderneming investeert een gelijk deel in het project. De strategie om uniformiteit in ontwikkeling te maximaliseren, volume te genereren en efficiency te bewerkstelligen door schaalvoordelen te behalen, zal bijdragen om al in 2017 ’s werelds eerste betaalbare, voor een breed publiek beschikbare FCEV’s te lanceren.

Daimler, Ford en Nissan hebben samen meer dan zestig jaar ervaring in de ontwikkeling van FCEV’s. Hun FCEV’s hebben als onderdeel van demonstratieprojecten wereldwijd onder uiteenlopende condities meer dan tien miljoen testkilometers afgelegd met consumenten achter het stuur. De partners zijn voornemens een gemeenschappelijk brandstofcelpakket en –systeem te ontwikkelen die door de afzonderlijke ondernemingen kunnen worden gebruikt voor het lanceren van zeer gedifferentieerde, emissievrije FCEV’s onder de individuele merknamen.

De samenwerking geeft een duidelijk signaal af aan leveranciers, beleidsmakers en de industrie om de verdere ontwikkeling van waterstof vulstations en de overige infrastructuur die noodzakelijk is voor een brede introductie van dit type auto’s, te stimuleren.

Een FCEV wordt door elektriciteit aangedreven, welke aan boord in de brandstofcel wordt opgewekt. Tijdens het rijden komt er alleen waterdamp vrij. FCEV’s worden gezien als opvolgers van de batterij-elektrische auto’s van vandaag en zullen bijdragen aan de verdere uitbreiding van het aanbod emissievrije mobiliteitsopties voor consumenten.

“Elektrische brandstofcelauto’s zijn in het proces naar duurzamere mobiliteitsopties de logische volgende stap na de huidige batterij-elektrische auto’s,” verklaart Mitsuhiko Yamashita, lid van de Raad van Bestuur en Executive Vice President van Nissan Motor Co., Ltd., verantwoordelijk voor Research amp; Development. “We kijken uit naar een toekomst waar we op veel behoeften van consumenten een antwoord kunnen geven door het nul-emissieportfolio van batterij-EV’s aan de bovenkant uit te breiden met FCEV’s.”

“Wij zijn ervan overtuigd dat brandstofcelauto’s een centrale rol gaan spelen in het realiseren van toekomstige emissievrije mobiliteit. Dankzij de grote toewijding van alle drie partners kunnen we brandstofcel e-mobiliteit op een bredere basis inzetten. Dat betekent dat we de technologie dankzij deze samenwerking voor veel consumenten wereldwijd beschikbaar kunnen maken,” aldus Prof. Thomas Weber, lid van de Board of Management van Daimler AG, Group Research amp; Mercedes-Benz Cars Development.

“Samenwerken helpt aanzienlijk om deze technologie sneller op de markt te brengen tegen een betaalbaardere prijs voor onze klanten,” vertelt Raj Nair, group vice president Global Product Development van Ford Motor Company. “Wij profiteren allemaal van dit partnerschap omdat het resultaat dat daaruit voortkomt beter zal zijn dan dat van elke willekeurige individuele onderneming.

”Het ontwikkelingswerk voor zowel het brandstofcelpakket als het brandstofcelsysteem wordt door de drie ondernemingen gezamenlijk gedaan op diverse locaties wereldwijd. De partners onderzoeken tevens de mogelijkheid van een gezamenlijke ontwikkeling van andere FCEV-componenten om nog meer synergiën te bewerkstelligen.

De unieke samenwerking van de drie ondernemingen op drie continenten zal bijdragen aan het vaststellen van wereldwijde specificaties en standaardisering van componenten, wat een belangrijke voorwaarde is voor het realiseren van grotere schaalvoordelen.

Hoe werkt een elektrische auto met brandstofcel?

Net als de batterij-elektrische auto’s van vandaag zijn FCEV’s zuiniger dan conventionele auto’s en maken ze gebruik van andere energiebronnen dan aardolie.

De elektriciteit voor een FCEV wordt in de auto geproduceerd in het brandstofcelpakket waar de stroom wordt opgewekt via een elektrochemische reactie tussen waterstof en zuurstof uit de lucht. De waterstof wordt in speciaal ontworpen hogedruktanks in de auto opgeslagen. De enige restproducten zijn waterdamp en warmte.

Media contactpersonen:

Dhr. Erik Van den Heuvel

Tel : 0032 / 2 724 14 75 

Mail : erik.vandenheuvel@daimler.com

Over de ondernemingen:

Daimler AG

Daimler AG is one of the world's most successful automobile companies. With its Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services divisions, the vehicle manufacturer is one of the largest producers of premium cars and the largest globally operative manufacturer of commercial vehicles. Daimler Financial Services offers financing, leasing, fleet management, insurance and innovative mobility solutions. The company's founders, Gottlieb Daimler and Carl Benz, made history by inventing the automobile in 1886. As a pioneer of vehicle manufacturing, Daimler continues to shape the future of mobility. To this end it deploys innovative and green technologies and designs safe, high-quality vehicles which exude a very special fascination. For many years now, Daimler has been investing consistently in the development of alternative drives in pursuit of the long-term aim of zero-emission driving. Alongside hybrid vehicles, these ongoing efforts enable Daimler to offer the broadest range of battery- and fuel cell-powered local emission-free electric vehicles. Daimler is committed to championing a responsible approach in the interests of society and the environment. Daimler markets its vehicles and services in virtually every country throughout the world and has production facilities on five continents. In addition to Mercedes-Benz, the world's most valuable premium automobile brand, today's brand portfolio also includes smart, Maybach, Freightliner, Western Star, BharatBenz, Fuso, Setra, Orion and Thomas Built Buses. The company is listed on the Frankfurt and Stuttgart stock exchanges (stock exchange abbreviation DAI). Group sales totalled 2.1 million vehicles in 2011, with a workforce of more than 271,000. Revenue stood at € 106.5 billion and EBIT totalled € 8.8 billion.

Ford Motor Company

Ford Motor Company, a global automotive industry leader based in Dearborn, Mich., manufactures or distributes automobiles across six continents. With about 172,000 employees and 65 plants worldwide, the company’s automotive brands include Ford and Lincoln. The company provides financial services through Ford Motor Credit Company. For more information regarding Ford and its products worldwide, please visit http://corporate.ford.com.

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan Motor Co., Ltd., Japan's second-largest automotive company, is headquartered in Yokohama, Japan, and is part of the Renault-Nissan Alliance. Operating with more than 248,000 employees globally, Nissan provided customers with more than 4.8 million vehicles in 2011, generating revenue of 9.4 trillion yen ($118.95 billion U.S.). With a strong commitment to developing exciting and innovative products for all, Nissan delivers a comprehensive range of 64 models under the Nissan and Infiniti brands. A pioneer in zero-emission mobility, Nissan made history with the introduction of Nissan LEAF, the first affordable, mass-market, pure-electric vehicle and winner of numerous international accolades, including the prestigious 2011-2012 Car of the Year Japan and 2011 World Car of the Year awards. Visit www.nissan-global.com/EN/for more about Nissan’s products, services and commitment to sustainable mobility.