22
oktober
2013
|
02:00
Europe/Brussels

TecDay C-Klasse

Mercedes-Benz TecDay – De nieuwe C-Klasse

Interieurupgrade – meer Klasse

Brussel - Mercedes-Benz begint een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de C-Klasse. Het interieur met een opwindende, hoogwaardige sfeer, touchpad en head-up display, het lichtste koetswerk in zijn segment, de uitgebreide veiligheidsuitrusting, de nieuwe, wendbare en comfortabele ophanging en de gps-gestuurde airconditioning onderstrepen stuk voor stuk de kernwaarden van de nieuwe C-Klasse. Samen voelen zijn innovaties en zijn verfijnde uitrusting en afwerking aan als een upgrade naar een hogere klasse.

Het interieurdesign van de toekomstige C-Klasse oogt helder en sensueel en pakt uit met tal van nieuwe, ongewone stijlelementen. Hij ademt sportiviteit maar werpt zich met zijn sensuele vormen en hoogwaardige materialen tevens op als het toppunt van eigentijdse luxe. Hij beantwoordt ook perfect aan de designverwachtingen die vandaag de dag worden gecreëerd door technologieën zoals smartphones.

De meest prominente nieuwe stijlelementen zijn het vrijstaande centrale scherm en de volledig hertekende middenconsole, die door haar progressieve lijnen een uitnodigend en open gevoel van ruimte creëert. De hoogwaardige materialen en het verleidelijke samenspel van organische oppervlakken en nauwkeurig gebeitelde lijnen onderstrepen zijn nieuwe esthetiek en stijlvolle karakter.

Het innovatieve touchpad, dat Mercedes-Benz voor de nieuwe C-Klasse ontwikkelde, betekent eveneens een aanzienlijk stap voorwaarts. Net als bij een smartphone laten alle functies van de hoofdeenheid zich eenvoudig bedienen met vingerbewegingen. De gebruiker krijgt ook een duidelijke, haptische feedback bij het bedienen van het touchpad.

Bovenop het centrale scherm beschikt de nieuwe C-Klasse ook over een head-up display. Net als bij een gevechtsvliegtuig projecteert dat display belangrijke gegevens rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder onder de vorm van een virtueel beeld. Dat beeld lijkt boven de motorkap te zweven, zo’n twee meter voor de bestuurder, waardoor die laatste minder wordt afgeleid van de weg. Het systeem geeft de snelheid, de geldende snelheidsbeperking, de navigatie-instructies en berichten van DISTRONIC PLUS weer. Het werkt met virtuele beelden in hoge resolutie, die de bestuurder volledig naar wens kan aanpassen.

Intelligente lichte constructie

Een lager gewicht, een hoge stijfheid voor een schitterend rijgedrag in combinatie met optimale geluids- en trillingseigenschappen en een doorgedreven crashveiligheid: dat zijn de uitmuntende eigenschappen die de nieuwe C-Klasse met zijn aluminium hybridekoetswerk tot de lichtgewichtkampioen in zijn segment maken. Dankzij zijn intelligente en innovatieve lichte constructie weegt het koetswerk zo’n 70 kilogram minder dan bij klassieke wagens uit staal. De volledige wagen is ongeveer 100 kilogram lichter dan zijn voorganger. Die gewichtsbesparing dringt het brandstofverbruik sterk terug waardoor de C-Klasse nieuwe normen vestigt in zijn segment.

Dat technologische hoogstandje is in de eerste plaats te danken aan het volledig nieuwe design van Mercedes-Benz en het doorgedreven gebruik van aluminium, bij hoge temperaturen gevormd staal en ultrasterk staal, een ongewone combinatie voor seriemodellen. De ingenieurs beperkten zich niet tot het vervangen van staal door aluminium. Ze hertekenden elk detail en implementeerden een productierijp concept, dat erin bestaat het juiste materiaal te gebruiken op de juiste plaats: dat is de essentie van een lichte constructie.

Tegelijk werden de koetswerkstructuur en koetswerkpanelen hertekend met het oog op een toonaangevende bescherming bij ongevallen. De berline voldoet niet alleen aan alle huidige veiligheidsnormen maar ook aan de strengste interne normen van Mercedes-Benz, die de constructeur ‘Best Real Life Safety’ heeft gedoopt. Dat werd mogelijk dankzij een uiterst sterke veiligheidskooi voor de inzittenden, die volledig is vervaardigd uit heel sterke en ultrasterke staalsoorten, alsook speciaal ontwikkelde vervormingszones met een geoptimaliseerde energieverspreiding vooraan en achteraan door het gebruik van een aluminium hybridestructuur en koetswerkpanelen die nagenoeg volledig van aluminium zijn gemaakt.

Ophanging – wendbaar en comfortabel tegelijk

De nieuwe C-Klasse voelt erg lichtvoetig en wendbaar aan en verzekert zo een hoogstaand rijplezier op bochtige wegen in combinatie met een in dit segment ongekend comfortpeil. De nieuw ontworpen vierpuntsas, die borg staat voor een uitzonderlijke askinematica, draagt daar in grote mate toe bij.

De nieuwe C-Klasse Berline wordt standaard geleverd met een stalen ophanging. Als alternatief kan hij echter als eerste wagen in zijn segment ook worden uitgerust met een luchtvering (AIRMATIC) op de voor- en achteras. Dankzij de elektronisch gestuurde, continu variabele schokdemping verzekert deze een uitmuntende demping van rolgeluiden en trillingen en biedt de bestuurder bovendien keuze uit diverse demperinstellingen.

Nieuwe veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen

De sensor voor de nieuwe frontale passagiersairbag van de toekomstige C‑Klasse kan elk geïnstalleerd kinderzitje detecteren. De airbag wordt dan automatisch uitgeschakeld. Wanneer het kinderzitje wordt verwijderd, wordt de airbag opnieuw geactiveerd.

De nieuwe C-Klasse omvat ook heel wat nieuwe rijhulpsystemen alsook bekende systemen met nieuwe functies, zoals die nauwelijks enkele maanden geleden werden voorgesteld in de S-Klasse. Mercedes-Benz Intelligent Drive.

‘Feel good’-sfeer

De nieuwe C-Klasse biedt als enige wagen in zijn segment een airconditioning met automatische luchtrecirculatie die tunnels detecteert met behulp van het satellietnavigatiesysteem. Het AIR-BALANCE-pakket met actieve geurverspreiding en ionisatie, dat eveneens zijn première vierde in de S-Klasse, draagt ook bij tot de ‘feel good’-sfeer.

Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Tel.: 0032 (0)2 724.14.74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie van Mercedes-Benz vindt u op het internet: www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be