11
juli
2011
|
02:00
Europe/Brussels

Technische hoogtepunten van de nieuwe Mercedes B-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse is een winnaar op elk vlak: hij werd een stuk wendbaarder en efficiënter maar bleef even comfortabel en ruim als zijn voorganger.Van bij de eerste aanblik laten de lagere rijhoogte en rechtere zithouding geen twijfel bestaan over het dynamische potentieel van deze compacte ‘sports tourer'.

En met zijn nieuwe viercilinderbenzinemotor met directe injectie en turbo, zijn nieuwe dieselmotor, zijn nieuwe transmissie met dubbele koppeling, zijn nieuwe handgeschakelde transmissie en zijn nieuwe rijhulpsystemen wijdt de voorwielaandrijver ook op technologisch vlak een nieuw tijdperk in voor de compacte wagens van Mercedes-Benz.
“Nooit eerder lanceerde een nieuw model van Mercedes-Benz zoveel nieuwe ontwikkelingen in een keer,” benadrukt Dr. Thomas Weber, Lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor groepsresearch en Hoofd van Ontwikkeling voor Mercedes-Benz Cars.“Toekomstige B-Klasse-kopers plukken de vruchten van die fenomenale vooruitgang in de vorm van een voorbeeldig laag brandstofverbruik, een overvloedige ruimte en het hoge veiligheidsniveau dat ze van Mercedes-Benz gewend zijn.”

De wereldpremière van de nieuwe B-Klasse (lengte/breedte/hoogte: 4.359/1.786/1.557 millimeter) is gepland voor het internationale autosalon van Frankfurt van 13 tot 25 september. Tegen november 2011 staat hij in de Europese showrooms.

 

Uitzonderlijke stroomlijn: verbazingwekkende cd-waarde ondanks achterkant van break

Een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt (cd) van 0,26 plaatst de nieuwe B-Klasse aan de top van zijn marktsegment.Behalve zijn aerodynamische koetswerkdesign, de talloze optimaliseringen aan detailpunten zoals de luchtstroom rond de voorwielen, het design van de bodem en de koelluchtstroom dragen eveneens in belangrijke mate tot die uitstekende aerodynamische prestaties. Er zijn patenten aangevraagd voor innovatieve details zoals de gekartelde wielkastspoiler. Met het optiepack ‘ECO Technology’ doet de B-Klasse zelfs nog beter dan de ongeëvenaarde aerodynamische eigenschappen van de E-Klasse Coupé, met een luchtweerstand (cd) van 0,24. Dat is simpelweg sensationeel voor een wagen met een breakachterkant.

Nieuwe motoren en transmissies voor een maximale efficiëntie

De nieuwe B-Klasse kreeg nieuwe benzine- en dieselmotoren en nieuwe handgeschakelde en automatische transmissies.Al die transmissies en motoren werden intern ontwikkeld en worden gebouwd in de fabrieken van Stuttgart-Untertürkheim en -Hedelfingen, Rastatt/Baden, Gaggenau/Baden en Kölleda/Thuringia. De gelijktijdige ontwikkeling garandeerde een perfecte samenwerking tussen de motoren en transmissies, bijvoorbeeld met betrekking tot de ECO start/stop-functie die standaard is voorzien op alle B-Klasse-modellen.

De nieuwe aandrijfsystemen hebben trouwens nog meer gemeen, zoals het gebruik van hypergeavanceerde technologieën voor een maximale efficiëntie, een erg soepele werking, een hoge trekkracht vanaf lage toerentallen, de compatibiliteit met de toekomstige emissienormen en het beperkte gewicht.Om een overdwarse inplanting mogelijk te maken werden afmetingen van de motoren, allemaal met turbo, en de twee transmissies tot een minimum beperkt. Daardoor kan de B-Klasse ook prat gaan op een draaicirkel van minder dan elf meter en dat is bijzonder klein voor een voorwielaangedreven wagen. Het ophangingssysteem voor motor en transmissie beschikt over een vierpuntsbevestiging, inclusief motorsteun, transmissiesteun en twee zelfregelende steunen. Dit ophangingssysteem werd specifiek ontwikkeld om te voldoen aan de vereisten van de koppelrijke motoren met betrekking tot een minimaal geluidspeil. De hydraulische schokdemping, die in de transmissiesteunen is geïntegreerd, draagt in aanzienlijke mate bij tot het uitzonderlijk hoge rijcomfort.

De nieuwe viercilinderbenzinemotoren (interne benaming M270) geeft het startschot voor een compleet nieuw motorgamma. De verbranding steunt op het nieuwste directe injectiesysteem van Mercedes-Benz, dat vorig jaar werd geïntroduceerd op de V6 en V8 BlueDIRECT-motoren. Met de introductie ervan in de B-Klasse wordt deze technologie voor het eerst ook toegepast in het compacte segment. De nieuwe viercilinders werden ontworpen met het oog op een overdwarse en overlangse inplanting. In de nieuwe B-Klasse worden ze in eerste instantie verkrijgbaar met een cilinderinhoud van 1,6 liter in de B 180 met 90 kW (122 pk) en de B 200 met een vermogen van 115 kW (156 pk). Hun maximumkoppel van 200 respectievelijk 250 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 t/min.

De nieuwe viercilinderdieselmotor is een verdere evolutie van de OM651-motor die in de C- tot S-Klasse wordt gebruikt, een rechtstreeks ingespoten common-rail motor van de derde generatie.Door de cilinderinhoud te reduceren tot 1,8 liter en tal van details te optimaliseren, kon de zelfontbrander voor het eerst overdwars worden ingeplant in een wagen van Mercedes-Benz. De B 180 CDI genereert een vermogen van 80 kW (109 pk) terwijl de B 200 CDI een vermogen van 100 kW (136 pk) haalt. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm vanaf 1.400 t/min voor de versie met 80 kW en 300 Nm vanaf 1.600 t/min voor de versie met 100 kW.

Nog een première voor de Mercedes-Benz B-Klasse is de nieuwe 7G-DCT-transmissie met dubbele koppeling.Die uitermate compacte transmissie toont zich dankzij haar zeven verhoudingen extreem variabel met betrekking tot de aanpassing aan het motortoerental. Ze beschikt ook over een elektrische oliepomp om de stop-startfunctie mogelijk te maken, schakelt zonder onderbrekingen in de trekkracht en combineert het comfort van een automaat met de zuinigheid van een handgeschakelde transmissie.

De al even compacte, nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met drie assen is nauw verwant met de DCT-transmissie.Zijn voornaamste eigenschappen? Een uitermate soepel schakelgedrag dat weinig inspanning vereist, een beperkte interne wrijving en een laag gewicht.

Chassis en ophanging: verfijnde sportiviteit, nu ook voor de sportieve toerwagen

“Fascinerend wendbaar”. Zo wordt de nieuwe B-Klasse omschreven door alle testrijders die hem tot nog toe aan de tand konden voelen.Drie factoren zijn cruciaal voor de dynamische prestaties, die ingrijpend verbeterden in vergelijking met zijn voorganger zonder daarbij aan het comfort te raken: het lagere zwaartepunt, de nieuwe vierarmige achteras en de opgewaardeerde elektronische stabiliteitsregeling (ESP®). Kopers kunnen ook opteren voor een sportophanging die het weggedrag nog levendiger maakt. Die ophanging werd 20 mm verlaagd om het zwaartepunt nog verder terug te dringen en beschikt over sportieve schokdempers met een variabele afstelling en een ‘Direct Steer’-systeem om het sportieve karakter van de wagen te benadrukken.

Stuurinrichting: mechanisch met elektrisch bekrachtiging

De elektromechanische stuurinrichting van de B-Klasse werd hertekend.De elektromotor van de stuurbekrachtiging bevindt zich nu rechtstreeks op de stuurkolom als een EPS-systeem met dubbel tandwiel om zo het geheel te optimaliseren. In combinatie met de sportophanging is ook een ‘Direct Steer’-systeem verkrijgbaar. Door de bekrachtiging rechtstreeks op de stuurkolom te monteren, kregen de ingenieurs met behulp van de variabele verhouding een directe stuurverhouding in vergelijking met de draaihoek. Dat kwam het weggedrag en de wendbaarheid van de wagen sterk ten goede.

Het elektromechanische stuursysteem draagt in aanzienlijke mate bij tot de globale efficiëntie van de wagen aangezien de bekrachtiging enkel energie vraagt wanneer de bestuurder daadwerkelijk aan het stuur draait.

Nieuw rijhulp- en remsysteem beperkt risico op kop-staartaanrijdingen

Als wereldprimeur voor het compacte segment beschikt de B-Klasse over een botswaarschuwing met radartechnologie en standaard adaptieve noodremhulp om het risico op kop-staartaanrijdingen te beperken.Het COLLISION PREVENTION ASSIST-systeem geeft visuele en akoestische signalen om een mogelijk afgeleide bestuurder te waarschuwen voor obstakels en bereidt de remassistent voor op een zo nauwkeurig mogelijke remrespons. Die wordt gestart zodra de bestuurder het rempedaal intrapt.

In tegenstelling tot andere bestaande systemen voor de compacte klasse is het nieuwe COLLISION PREVENTION ASSIST veel meer dan een rijhulpsysteem voor de stad om de impact van lichte aanrijdingen te beperken.De innovatieve oplossing van Mercedes-Benz werkt bij alle typische kop-staartaanrijdingen in gevaarlijke rijsituaties en bij snelheden van meer dan 30 km/u. De constructeur verwacht dan ook dat het nieuwe veiligheidssysteem een belangrijk positief effect zal hebben op de ongevalsstatistieken.

Deze democratisering van de veiligheid heeft ook betrekking op tal van andere rijhulpsystemen, die de B-Klasse overneemt van de grotere modellen.Enkele voorbeelden:

· Adaptieve koplampen

· Dodehoekassistent (Blind Spot Assist) en Rijstrookassistent (Lane Keeping Assist)

· De slaperigheidsdetectie (ATTENTION ASSIST) (standaard)

· De herkenning van snelheidsborden (Speed Limit Assist)

· De actieve parkeerhulp (Active Park Assist)

· Brake HOLD (standaard op 7G-DCT)

· De vertrekhulp voor hellingen

· De Linguatronic-spraakherkenning

· De Parkeercamera

· DISTRONIC PLUS met BAS

· PRE-SAFE® (voor het eerst in een auto van deze klasse).

Rijsimulator: ongeëvenaarde capaciteiten in de autosector

Alvorens ze in de praktijk werden getest, werden de veiligheidssystemen getest in de nieuwe rijsimulator in het Technology Centre van Sindelfingen.Met zijn 360°-scherm, zijn snelle elektrische voeding en de twaalf meter lange rail voor dwarse of overlangse bewegingen is dit de krachtigste rijsimulator in de hele autosector. Hij werd eind 2010 in gebruik genomen.

Een koepel met een diameter van 7,5 meter is gemonteerd op zes individueel verlengbare cilinders om een zogenaamde ‘hexapod’ te vormen, en op een lineaire bewegingssysteem.In de koepel wordt een volledige wagen geïnstalleerd. De binnenkant van de koepel dient als projectiepaneel waarop rijsituaties als levensechte realiteit worden geprojecteerd, inclusief voetgangers, tegenliggers en bebouwing. Het rijgedrag van elk huidig en toekomstig Mercedes-model kan mathematisch gesimuleerd worden en de testrijder ervaart de berekende voertuigbewegingen op realistische wijze en in realtime door middel van het bewegingssysteem.

 

Een zee van ruimte binnenin, voorbereid op alternatieve aandrijvingen

Het nieuwe voertuigconcept onderstreept de dynamische ambities van de nieuwe B-Klasse.Het meest opvallende aspect is de beperkte hoogte: met 1.557 millimeter is het nieuwe model bijna vijf centimeter lager dan zijn voorganger. De zetelhoogte ten opzichte van de weg werd eveneens gereduceerd (min 86 mm). Maar om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van heel wat klanten, staan de zetels verticaler opgesteld. Toch ging ook de hoofdruimte er op vooruit. Met 1.013 mm hoofdruimte vooraan (zonder schuifdak) behoort de B-Klasse trouwens ook op dat vlak tot de ruimste wagens in zijn klasse.

De B-Klasse kan optioneel worden uitgerust met het zogenaamde EASY-VARIO-PLUS-systeem.Daarmee kan men het interieur op eenvoudige wijze reorganiseren om het transport van grote voorwerpen mogelijk te maken. Eigenschappen van het EASY-VARIO-PLUS-systeem zijn het overlangse verstelbereik tot 140 millimeter voor de achterbank en de passagierszetel waarvan de rugleuning op de zitting kan worden neergeklapt.

De nieuwe B-Klasse beschikt ook over een verbeterde versie van de sandwichvloer. Met zijn moduleerbaar ‘Energy Space’-concept werd hij ontworpen om plaats te bieden aan versies met een alternatief aandrijfsysteem. Met de nodige interfaces in het koetswerk kan het vloerpaneel worden aangepast en kan er een trap worden geproduceerd voor de alternatief aangedreven versies. Die multifunctionaliteit begint onder de bestuurderszetel en biedt ruimte voor de alternatieve energieaccumulatoren.