28
september
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Tien jaar SLK-Klasse:de buitengewoon succesvolle trendsetter in het segment van de open auto’s

Precies tien jaar geleden maakte de Mercedes-Benz SLK-Klasse zijn debuut in de showrooms. De compacte roadster was een van de blikvangers in het eerste strategische productinitiatief van Mercedes-Benz en staat vandaag nog altijd symbool voor het nieuwe en dynamische merkimago van de autobouwer uit Stuttgart. Bovendien riep de SLK-Klasse in 1996 een nieuw marktsegment in het leven, een segment dat sindsdien een uitzonderlijk snelle groei gekend heeft.
Dankzij het stalen variodak dat de tweezitter in enkele seconden omtovert tot een wind- en waterdichte coupé, was en is de roadster de inspiratiebron voor tal van andere open auto’s. Ook de huidige SLK-Klasse dient zich als een trendsetter aan met innovaties zoals AIRSCARF, een systeem voor nekverwarming. Sinds 1996 heeft Mercedes-Benz in de hele wereld ongeveer 459.000 SLK-modellen verkocht. Met een gemiddeld marktaandeel van 34 % neemt de huidige SLK-Klasse de internationale leiderspositie in het segment van de compacte roadsters in.
'Het rijplezier van een roadster in een nieuwe, perfecte vorm”. Dat was de korte omschrijving die Mercedes-Benz van de SLK-Klasse gaf toen die in de herfst 1996 uitkwam. De bewering van de Stuttgartse autoconstructeur werd kracht bijgezet door de onweerstaanbare vormgeving, de verfijnde technologie en de voorbeeldige veiligheid van de roadster. Die eigenschappen legden de basis voor zijn succes en hielpen hem om de status van een hedendaagse cultwagen te veroveren.
Het innovatieve variodak was wat de SLK van andere open auto’s onderscheidde. Het biedt al de voordelen van een normaal dak, maar is even flexibel als een linnen kap. De volledig automatische transformatie van roadster tot coupé – of omgekeerd – duurt maar enkele seconden. Bovendien is het variodak zo ingenieus ontworpen dat het in de koffer opgeborgen kan worden. Een druk op een knop volstaat om het dak open te vouwen, naar voren te schuiven en te vergrendelen zodat de inzittenden tegen de weerselementen beschermd worden.
Dat variodak – een uitvinding van Mercedes – maakte van de 1996 SLK de trendsetter voor een nieuwe generatie van open auto’s die allemaal een vergelijkbare techniek toepassen. Een variodak biedt immers duidelijke voordelen op het vlak van de geluidsisolatie en zorgt het hele jaar door voor een hoog comfortniveau. Tien jaar nadat die innovatieve daktechnologie in de SLK haar wereldpremière beleefde, hebben heel wat autoconstructeurs haar voor hun cabrio’s en roadsters overgenomen.
Met de SLK-Klasse schreef Mercedes-Benz ook een nieuw hoofdstuk op het vlak van de veiligheid in een cabriolet. De veiligheidsvoorzieningen in de tweezitter – airbags, zijdelingse airbags, gordelspanners, spankrachtbegrenzers, de automatische detectie van een kinderzitje en de doeltreffende bescherming tegen een koprol (met buisvormige verstevigingen in de A-stijlen en rolstangen in hoogvast staal) – bezorgden hem een grote voorsprong op andere open auto’s.
Innovatie: de enige auto ter wereld met een warme-luchtblazer in de zetels
De nieuwe SLK-Klasse die sinds maart 2004 op de markt is, legt nog meer nadruk op zijn sportieve karakter en voert met zijn baanbrekende technologie eveneens nieuwe trends in. Er is niet alleen het verbeterde variodak, dat nu nog sneller opengaat en dat dankzij de draaiende achterruit nog minder plaats in de koffer inneemt, maar daarnaast is er ook het unieke systeem voor nekverwarming, AIRSCARF. Dat gepatenteerde systeem, dat alleen in de sportauto van Mercedes beschikbaar is, wordt in de rugleuning van de zetels ingebouwd en blaast vanuit openingen in de hoofdsteun warme lucht naar het hoofd, de keel en de nek van de inzittenden. AIRSCARF fungeert dus als een onzichtbare sjaal zodat de eigenaars van een SLK-Klasse zelfs tijdens een koudere periode van een ritje in de open lucht kunnen genieten. Kortom, AIRSCARF stelt SLK-rijders in staat om langer en vaker met de kap open te rijden.
De tweezitter van Mercedes onderscheidt zich ook van andere sportauto’s in zijn segment door een aantal uitrustingselementen – waaronder de adaptieve, tweetraps airbags en de nieuw ontwikkelde zijdelingse hoofd- en thoraxairbags.
Een verbluffend succes: de vraag naar de SLK overtrof alle verwachtingen
Naast de baanbrekende technologie is de vormgeving een ander opvallend kenmerk van de SLK-Klasse. Toen de roadster tien jaar geleden op de markt kwam, vielen zijn stijlvolle lijnen onmiddellijk in de smaak. Ze waren een van de belangrijke factoren die het verbluffende succes van dit model verklaarden. Het enthousiasme voor de tweezitter was zo groot dat de SLK al kort nadat hij op de markt gekomen was, uitverkocht was en de productiecapaciteit aanzienlijk opgevoerd moest worden.
Tussen de herfst van 1996 en maart 2004 werden er meer dan 311.000 stuks van de eerste generatie van de SLK-Klasse gebouwd. Bovendien maken niet minder dan 40 internationale prijzen en bekroningen de immense populariteit van deze compacte roadster duidelijk.
Sinds maart 2004 zet de nieuwe SLK-Klasse die succesvolle lijn voort. De klanten kunnen kiezen uit vier varianten, waaronder de zescilinders SLK 280 en SLK 350 alsook de SLK 55 AMG die door een achtcilinder aangedreven wordt. Het vermogen van de SLK-modellen varieert van 120 kW/163 pk tot 265 kW/360 pk. Sinds eind zomer 2006 biedt Mercedes-Benz een nieuw sportpakket voor de SLK-Klasse aan die de tweezitter een nog dynamischer uiterlijk bezorgt.
Tot op vandaag heeft Mercedes-Benz ongeveer 148.000 stuks van de huidige SLK-Klasse gebouwd en neemt de constructeur met een marktaandeel van 34 % de leidersplaats in dat segment in. In Duitsland en andere West-Europese landen is haast een op twee nieuwe inschrijvingen in dat segment van sportauto’s een SLK-model.
Modelgeschiedenis: de Mercedes-Benz SLK-Klasse
22 april 1996
Wereldpremière op het Autosalon van Turijn
14 september 1996
Lancering op de Europese markt
November 1996
Bekroond met de 'Goldenes Lenkrad' [gouden stuurwiel] door 'Bild am Sonntag'
Februari 1997
Tot 'Bestes Cabrio 1997' [beste cabrio van 1997] gekozen door de lezers van 'auto, motor und sport'
Maart 2000
Modelvernieuwing, verbetering aan ontwerp en technologie
>ESP®, manuele zesversnellingsbak en zijdelingse airbags standaard o De nieuwe SLK 200 KOMPRESSOR van 120 kW/163 pk
>Het vermogen van de SLK 230 KOMPRESSOR verhoogd tot 145 kW/197 pk
>De nieuwe SLK 320 met V6-motor (160 kW/218 pk) en airconditioning standaard
Lente 2001
Lancering van de SLK 32 AMG van 260 kW/354 pk
Zomer 2002
Volgens het bedrijf EurotaxSchwacke voor internationale marktanalyses behoudt de SLK-Klasse het best zijn waarde
Lente 2003
'Final Edition', een speciaal model met lichtmetalen velgen van 16 inch, een bekleding in nappaleer en een verchroomd radiatorrooster
Lente 2004
>Wereldpremière van de nieuwe SLK-Klasse op het Autosalon van Genève
>De nieuwe SLK 55 AMG maakt tijdens de Australische Grand Prix in Melbourne zijn debuut als veiligheidswagen in de F1 o Lancering van de nieuwe SLK-Klasse op 27 maart 2004
November 2004
Bekroond met de 'Goldenes Lenkrad' [gouden stuurwiel] door 'Bild am Sonntag'
April 2005
Winnaar in de categorie “Cabriolet” van de “Autonis” competitie, georganiseerd door het tijdschrift 'mot'
Juni 2005
Uitbreiding van het gamma met een nieuwe variant: de SLK 280 met V6-motor (170 kW/231 pk)
Februari 2006
Uitgeroepen tot 'Wertmeister 2006' [de auto die in 2006 het best zijn waarde behouden heeft] door 'Auto-Bild'
September 2006
Nieuw sportpakket (optie) met lichtmetalen velgen van 18 inch, sportophanging en andere extra’s

Modelaanbod: de huidige SLK-Klasse
Periode Modellen en motoren
Sinds 2004
SLK 200 KOMPRESSOR: 4-cilinder in lijn,120 kW/163 pk SLK 350: V6, 200 kW/272 pk
SLK 55 AMG: V8, 265 kW/360 pk
Sinds 2005
SLK 280: V6, 170 kW/231 pk