30
juli
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Toekomstgerichte innovaties maken van de S-Klasse van Mercedes-Benz een technologische leider

4MATIC Wereldpremière van PRESAFE-standaarduitrusting
Een nieuwe 368 kW/500 pk sterke twaalfcilinder biturbomotor
Zeven hoogtechnologische motoren
Zescilinders met meer vermogen en een hoger koppel
Designo couture

In de herfst 2002 wordt het vernieuwde topmodel van het automerk uit Stuttgart voor het eerst aan het publiek voorgesteld.
Bij de toekomstgerichte en hoogtechnologische innovaties gaat de aandacht in de eerste plaats naar PRE-SAFE, het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden, waarmee Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in de verkeersveiligheid inluidt. PRE-SAFE merkt op voorhand wanneer er een ongeval dreigt en bereidt de inzittenden en de auto op de eventuele klap voor.
Bij de overige nieuwigheden voor de S-Klasse horen onder andere een 368 kW/500 pk sterke twaalfcilinder biturbomotor, de permanente vierwielaandrijving 4MATIC en een rijdynamische multicontourszetel die zich bliksemsnel aan elke rijsituatie aanpast. Als opvolger van de huidige S320 komt in de herfst de nieuwe S 350 op de markt met een 180 kW/245 pk sterke V6-motor. De zescilinder diesel S 320 CDI ontwikkelt op zijn beurt een vermogen van 150 kW/ 204 pk (tot nu toe 145 kW/197 pk) en heeft met 500 Nm een ongeveer 6 % hoger koppel.

Een marktaandeel van 40 tot 58 % in de grote economische regio’s

Sinds de S-Klasse eind 1998 op de markt kwam, heeft hij in de hele wereld al meer dan 325.000 bestuurders van zijn kwaliteiten overtuigd en heeft hij zich in alle streken aan de top van zijn marktsegment genesteld. In West-Europa neemt het topmodel van Mercedes ongeveer 46 % van de nieuwe inschrijvingen in de hoogste klasse voor zijn rekening, in de VS ongeveer 40 % en in Japan 58 %.

De nieuw getekende voorzijde maakt een nog krachtiger indruk

Discrete designaanpassingen kenmerken de S-Klasse van het modeljaar 2003 en onderstrepen nog beter het even snelle als sierlijke karakter van de limousine. De stilistische vernieuwing is het duidelijkst merkbaar in de sierlijk getekende koplampen, die met hun modern en helder dekglas en glanzende reflectorvlakken de limousine nog meer uitstraling bezorgen. Ook de behuizingen van de buitenspiegels en de achterlichten hebben een nieuwe en sierlijker vorm gekregen.

In het interieur van de S-Klasse hebben de ontwerpers van Mercedes meer dan 40 elementen opnieuw getekend of ze door het gebruik van nieuwe materialen opgewaardeerd. Dat verhoogt nogmaals het comfort van de passagiers en maakt het interieur nog luxueuzer.

De klanten van Mercedes kunnen voor een exclusief uitrustingspakket kiezen met de naam designo couture. Dat omvat onder andere bijzonder hoogwaardige nappa- en nubukledersoorten, zwart gelakte sierlijsten uit populieren- of ahornenhout, alsook een dakbekleding in fijn alcantara.

PRE-SAFE luidt een nieuw tijdperk in op het vlak van de veiligheid in personenauto’s

De voorbeeldige veiligheidstechniek van de S-Klasse heeft Mercedes-Benz nog geperfectioneerd met PRE-SAFE, dat de inzittenden een nieuwe en vooruitziende bescherming biedt. Daarmee stelt het automerk uit Stuttgart als eerste een toekomstgericht systeem voor dat een eventueel ongeval al op voorhand kan opmerken en meteen aan de situatie aangepaste en preventieve beschermingsmaatregelen activeert.

Een element in de vooruitziende passagiersbescherming aan boord van het topmodel van Mercedes is bijvoorbeeld het bliksemsnel opspannen van de veiligheidsgordels zodat de bestuurder en passagier nog voor een dreigende botsing al de best mogelijke zithouding aannemen en de airbags bij een ongeval optimaal kunnen werken. Tegelijk plaatst PRE-SAFE de passagierszetel en de elektrisch verstelbare aparte zetels van de achterpassagiers in de beste positie en gaat het schuifdak automatisch dicht wanneer de auto in een slip geraakt.

Om een dreigend ongeval op voorhand te kunnen opmerken, maakt PRE-SAFE gebruik van sensoren van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® en van de remassistent waarmee een kritieke rijsituatie opgemerkt kan worden. De onderdelen van het systeem zijn reversibel: als het ongeval op het laatste moment vermeden wordt, dan worden de veiligheidsgordels automatisch weer iets gelost en kunnen de inzittenden de stoelen en het schuifdak weer in hun oorspronkelijke positie zetten. PRE-SAFE is dan onmiddellijk weer bedrijfsklaar.
De vierwielaandrijving 4MATIC als optie voor de zes- en achtcilinders

Op het vlak van de rijveiligheid en tractie stelt de S-Klasse vanaf de herfst 2002 een nieuwe norm met de elektronisch gestuurde 4MATIC. De permanente vierwielaandrijving is als optie beschikbaar voor benzinemodellen met een zes- of achtcilindermotor. IJs of sneeuw, gladde kasseien, regenweer of andere ongunstige omstandigheden: altijd weer biedt de 4MATIC een nog betere tractie terwijl het voor Mercedes kenmerkende rijcomfort ongewijzigd blijft. Tegelijk helpt het systeem dat in combinatie met ESP® functioneert, de bestuurder om kritieke situaties veilig en rustig te overwinnen.

Een 500 pk sterke V12-motor en verder ontwikkelde zescilindermotoren

Met twee zescilinders, vier V8-motoren en een twaalfcilinder heeft de S-Klasse het grootste motorenaanbod in dit marktsegment. Het vermogen van de motoren gaat van 150 kW/204 pk tot 368 kW/ 500 pk in het topmodel S 600.

De topmotor in het aanbod van Mercedes wordt de nieuw ontwikkelde twaalfcilinder met biturbo-oplading, watergekoelde laadlucht en andere hoogtechnologische innovaties. Uit een cilinderinhoud van 5,5 liter ontwikkelt deze met moderne lichtgewicht materialen gebouwde V12 een vermogen van 368 kW/500 pk. Daarmee is deze krachtbron één van de krachtigste motoren in zijn klasse. Zijn maximumkoppel van 800 Nm bereikt de nieuwe twaalfcilinder van Mercedes al bij 1800 t/min. De toplimousine S 600 heeft dan ook maar 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand tot 100 km/h te versnellen.

De beproefde zescilinders voor de S-Klasse hebben de ingenieurs van Mercedes nog eens extra onder handen genomen. Daarbij hebben ze zowel het vermogen als het koppel opgevoerd:

- De V6-benzinemotor heeft nu een grotere cilinderinhoud, namelijk 3,7 liter, zodat het vermogen met 12,5 % kon toenemen tot 180 kW/245 pk. Het koppel is op zijn beurt 13 % groter en bedraagt nu 350 Nm bij 3000 t/min. Het verbruik van de nieuwe S 350 blijft met 11,1 liter per 100 km (gemiddeld verbruik volgens NEFZ) voorbeeldig laag voor een motor van deze omvang.

- De gewijzigde zescilinder dieselmotor behoort tot de tweede generatie van de door Mercedes-Benz ontwikkelde common-rail-motoren die een groter acceleratievermogen en soepelheid bieden bij een nog lager verbruik. Het vermogen van de 3,2-litermotor stijgt tot 150 kW/204 pk en het maximumkoppel bereikt met 500 Nm bij 1800 t/min een nieuwe topwaarde. Het verbruik van de S 320 CDI bedraagt maar 7,7 liter per 100 km (gemiddeld verbruik NEFZ) – haast 4 % minder dan nu.

De bijzonder sportieve limousine S 55 AMG krijgt vanaf de herfst 2002 de krachtige achtcilinder compressormotor van de SL 55 AMG. Die heeft in vergelijking met zijn voorganger een ongeveer 39 % groter vermogen en een 32 % hoger koppel. In getallen uitgedrukt: 368 kW/500 pk en 700 Nm vanaf 2750 t/min.

De rijdynamische multicontourstoel biedt een perfecte zijsteun in het bochtenwerk

Het bedienings- en weergavesysteem COMAND maakt in de toekomst deel uit van de standaarduitrusting van alle modellen in de S-Klasse.
In het topmodel S 600 is COMAND standaard gecombineerd met het navigatiesysteem.

Mercedes-Benz heeft de stoelen van de S-Klasse grondig herwerkt, zodat de bestuurder en de passagier dankzij de zachtere structuur en de nieuwe bekledingstechniek een nog hoger comfort ervaren dan tot nu toe het geval is.
Als het nec plus ultra van de moderne zeteltechniek geldt de nieuwe rijdynamische multicontourszetel die als optie in de S-Klasse leverbaar is. Deze zetel is met meerdere luchtkamers uitgerust die zich afhankelijk van de situatie automatisch vullen of ledigen zodat de bestuurder en de passagier in de bochten een perfecte zijdelingse steun krijgen. Voor de elektropneumatische sturing zorgt een computer in de stoel. Hij verwerkt in een fractie van een seconde verschillende gegevens, zoals de stuurhoek, de dwarsversnellling en de rijsnelheid zodat hij de vuldruk en het volume van de luchtkamers volgens de situatie kan variëren. Zo pompt het systeem bijvoorbeeld in een linkse bocht de luchtkamers in het rechterstuk van de leuning sterker op en verhoogt het op die manier de zijdelingse steun van de passagier.