07
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

Traditie:50 jaar voor de legendarische sportwagenreeks van Mercedes-Benz

  • 1957-1963: van vleugeldeuren tot roadster

  • 1963-1971: de 'pagode', een exclusieve tourer

  • 1971-1989: een indrukwekkende productieperiode van 18 jaar

  • 1989-2001: roadsterveiligheid zonder compromissen

  • Sinds 2001: de nieuwe SL-Klasse, een technologische trendsetter

Al meer dan een halve eeuw behoren de Mercedes-Benz-sportwagens met de legendarische SL-benaming tot de meest tot de verbeelding sprekende en meest gezochte wagens ter wereld. De verschillende generaties van de SL, door velen beschouwd als de ultieme droomwagen, delen allemaal dezelfde tijdloze klasse van een betoverend design, pioniertechnologie en ongeëvenaard rijplezier. Aan al deze kwaliteiten werd de laatste 50 jaar niets veranderd, en dat is niet anders voor het huidige SL-model waarvan de geüpdatete versie op dit ogenblik aan zijn première begint.
Het SL-verhaal begint in New York in februari 1954, wanneer het automerk uit Stuttgart niet één maar twee SL-modellen presenteert. Twee modellen die sindsdien de status van autolegende hebben verworven: de 300 SL coupé met vleugeldeuren en de 190 SL cabriolet.
De 300 SL met zijn opvallende vleugeldeuren en de prestaties van een pure racewagen was onmiddellijk een hit bij de gangmakers van die tijd. De 190 SL daarentegen was een sportcabriolet met een zachte kap die de basis legde voor de rijke roadster-traditie van Mercedes-Benz. Pas in 1957 kwam de 300 SL uit in een versie met open dak en evolueerde hij van een coupé met vleugeldeuren naar een echte roadster.

U kunt het complete document '50 jaar voor de legendarische sportwagenreeks van Mercedes-Benz', in PDF formaat, onder Document & Foto's vinden.