28
mei
2008
|
02:00
Europe/Brussels

TrueBlueSolutions – naar een uitstootvrije mobiliteit

De duurzaamheidstrategie van Mercedes-Benz heet TrueBlueSolutions. Alles draait daarbij rond het combineren van een passie voor auto’s met ecologische verantwoordelijkheid, om het bedrijf op weg te zetten naar een uitstootvrije toekomst. TrueBlueSolutions garandeert het duurzame karakter van alle activiteiten bij Mercedes-Benz die te maken hebben met ontwikkeling, productie en service – van de keuze van grondstoffen over innovatieve voertuigtechnologieën tot recyclage. Het bedrijf dat de auto heeft uitgevonden, investeert iedere dag ongeveer elf miljoen euro aan onderzoek en ontwikkeling.

Haar duurzaamheidstrategie TrueBlueSolutions is sterk gericht op het efficiënter maken van de auto en de aandrijfgroep. Elke nieuwe reeks die wordt gelanceerd, pakt dankzij een speciaal concept van modulaire technologie ontwikkeld door Mercedes-Benz, uit met een fors gedaald brandstofverbruik en een duidelijk lagere uitstoot. Dat concept van modulaire technologie kan worden toegepast op alle modellen uit het gamma en wordt constant geoptimaliseerd. Het wordt gekenmerkt door een intelligent energiebeheer in alle relevante voertuigcomponenten, geoptimaliseerde verbrandingsmotoren en op maat ontworpen hybride oplossingen.

BlueTEC – de schoonste diesel ter wereld

De BlueTEC-technologie van Mercedes-Benz is een mijlpaal op de weg naar het terugdringen van de uitstoot van voertuigen. BlueTEC is een door Mercedes-Benz ontwikkelde technologie die ontworpen is om de uitstoot van dieselvoertuigen effectief te verminderen - en dan vooral wat betreft stikstofoxides – om dieselmotoren even schoon te maken als hun tegenhangers op benzine. Voertuigen met BlueTEC-technologie zijn in staat om zelfs de strengste uitstootnormen ter wereld te overtreffen. De E 320 BlueTEC werd als gevolg van deze baanbrekende technologie verkozen tot "World Green Car of the Year 2007". In Europa is BlueTEC-technologie sinds 2007 verkrijgbaar in de E 300 BlueTEC. Dit jaar lanceert Mercedes-Benz in de VS BlueTEC-versies van de modelreeksen ML-, GL- en R-Klasse. Ze voldoen aan ‘s werelds strengste uitstootnormen en kunnen worden gehomologeerd in alle staten van de VS.

De combinatie van de schone BlueTEC-dieseltechnologie en een hybride module maakt een nog grotere daling van het verbruik - en dus een nog lagere uitstoot - mogelijk. De S 400 BlueTEC HYBRID is een voorbeeld van een auto die deze combinatie van kenmerken vertoont.

DIESOTTO – het beste van twee werelden

De DIESOTTO-motor die werd getoond op de IAA 2007, heeft precies de nodige eigenschappen om een benzinemotor even zuinig te maken als zijn dieseltegenhanger. Hij combineert de troeven van een lage uitstoot van een benzinemotor met de verbruiksvoordelen van dieseltechnologie. De F 700, een onderzoeksvoertuig van het formaat van de S-Klasse met een DIESOTTO- en een hybridemotor, verbruikt slecht 5,3 liter per 100 kilometer wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van slechts 127 gram per kilometer, wat vergelijkbaar is met die van een moderne middenklasser met dieselmotor.

BlueEFFICIENCY voor zuinig rijplezier

Naast de aandrijftechnologie en de uitstootcontrole zijn nog heel wat andere voertuigcomponenten van essentieel belang voor een laag verbruik en dito CO2-uitstoot. De BlueEFFICIENCY-pakketten van Mercedes-Benz verenigen innovatieve technologieën met kenmerken, die het brandstofverbruik met 12 procent kunnen verminderen zoals een intelligente lichtgewichtconstructie, een geoptimaliseerde stroomlijn, banden met lage rolweerstand, een elektrische ECO-stuurbekrachtiging, een nieuwe achterwielaandrijving en een intelligente sturing van de alternator. De BlueEFFICIENCY-versies van de C-Klasse zijn uitgerust met een 1,2 kilogram lichtere voorruit, achterlichten met ventilatiesleuven die de luchtweerstand verminderen en een stuurbekrachtiging, die enkel wanneer nodig aangedreven wordt door de servopomp.

Hybride – een doorbraak in batterijtechnologie

De combinatie van een verbrandingsmotor met een elektromotor vermindert het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot aanzienlijk. Daarom zullen alle toekomstige modellen van Mercedes-Benz hybridevoorbereid zijn. Daimler heeft een belangrijke doorbraak geforceerd wat betreft de ontwikkeling van efficiënte batterijen voor elektrische motoren.

Mercedes-Benz dan is ook de eerste autoconstructeur ter wereld die lithium-iontechologie, die gewoonlijk gebruikt wordt voor consumptie-elektronica, met succes heeft aangepast aan het veeleisende karakter van toepassingen in auto's. Lithium-ionbatterijen zijn veel efficiënter dan conventionele nikkel-metaalhybridebatterijen. Deze nieuwe batterijen zullen vanaf 2009 standaard worden gebruikt voor de S 400 BlueHYBRID, waardoor deze auto met V6-motor een van de zuinigste limousines ter wereld zal zijn, met een brandstofverbruik van slechts 7,9 liter. Volgend jaar zal Mercedes-Benz de ML 450 BlueHYBRID lanceren. Het innovatieve, efficiënte en compacte hybridesysteem levert bovendien alle voordelen van hybride aandrijving bij hoge snelheden.

Brandstofcel – uitstootvrije mobiliteit gaat in productie

Mercedes-Benz beheert de grootste brandstofcelvloot van alle autoconstructeurs, bestaande uit meer dan 100 auto’s, bussen en bestelwagens. De wereldwijde brandstofcelvloot van het merk heeft al een totale afstand van vier miljoen kilometer afgelegd en heeft uitgebreide ervaringen verschaft die zullen worden geïntegreerd in de volgende generatie brandstofcelvoertuigen. In 2010 zal de B-Klasse F-Cell als eerste in serie worden geproduceerd. Die pakt uit met een nieuwe generatie brandstofcel, die kleiner en efficiënter is dan de vorige, met een 30 procent hoger vermogen en een 16 procent lager verbruik. De B-Klasse F-Cell heeft een maximumvermogen van 100 kW/136 pk. Naast het opwekken van schone energie om de auto aan te drijven kan de brandstofcel ook dienen als mobiele krachtbron waarvan het elektrische vermogen ruimschoots zou volstaan om verschillende vrijstaande huizen van stroom te voorzien.