29
februari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

TrueBlueSolutions: schone en efficiënte aandrijving voor heel het gammaVision GLK BLUETEC HYBRID

Begin dit jaar liet dit model al aardig van zich spreken tijdens de algemene repetitie: voor het eerst maakte de indrukwekkende Vision GLK toen zijn opwachting in het segment van de vrijetijdsterreinwagens, ook wel SUV genoemd. Zijn compacte aanblik maakte hem meteen beroemd en hij luidde er een nieuw stilistisch tijdperk mee in voor deze categorie van voertuigen. Ter gelegenheid van het autosalon in Genève 2008 gaat Mercedes-Benz nog een stap verder door een model voor te stellen dat het plaatje compleet maakt: de Vision GLK BLUETEC HYBRID. Deze concept-car maakt duidelijk hoeveel potentieel er binnen het segment van de compacte SUV's schuilt achter de TrueBlueSolutions-strategie. Bij Mercedes-Benz wordt deze benaming gebruikt voor de krachtigste en milieuvriendelijkste motoren ter wereld. De Vision GLK BLUETEC HYBRID maakt die ambitie waar want hij koppelt de nieuwe generatie BLUETEC-viercilinderdieselmotoren aan een hybride aandrijfmodule. Dit huwelijk leidt tot een totaal vermogen van 165 kW (224 pk) en 560 Nm koppel. Met deze waarden spreken uitzonderlijke prestaties op de weg vanzelf. En toch heeft de Vision GLK BLUTEC HYBRID genoeg aan 5.9 liter per 100 km. 

 

Via zijn TrueBlueSolutions-strategie bereidt Mercedes-Benz de lancering voor van de zuinigste en milieuvriendelijkste voertuigen ter wereld. Tot de belangrijkste kenmerken van deze generatie revolutionaire motoren zoals de ultramoderne en krachtige dieselmotoren voorzien van het nieuwe BLUETEC-systeem voor de zuivering van uitlaatgassen, behoren hybride aandrijfmodules en een intelligent energiebeheersysteem zoals die hier worden toegepast op de VISION GLK BLUETEC HYBRID. De concept-car van deze compacte en raszuivere SUV die tegen de herfst van 2008 op de markt zal komen, haalt een totaal vermogen van 165 kW (224 pk) en een koppel van 560 Newtonmeter: het hoogste in zijn categorie. Daarmee trekt de VISON GLK BLUETEC HYBRID in 7,3 seconden op van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 215 km/h. Ondanks deze prestaties verbruikt dit karaktervolle allround-talent gemiddeld slechts 5,9 liter diesel per 100 kilometer en laat hij met 157 gram per kilometer de laagste CO2–uitstoot ooit optekenen binnen het segment van de SUV’s. Dankzij het uitzonderlijk krachtige zuiveringssysteem voor de uitlaatgassen, BLUETEC, dat gebruik maakt van een AdBlue-inspuiting, voldoet de GLK BLUETEC HYBRID aan de strengste uitstootnormen ter wereld zoals de Amerikaanse BIN5-norm en de Europese Euro 6-norm.

 

«Het typische werkingscomfort van een Mercedes-Benz, opwindend rijplezier, maximale rendabiliteit en een daadwerkelijke vermindering van de impact op het milieu zijn allemaal kwaliteiten waarmee de VISION GLK BLUETEC HYBRID tot in de perfectie vorm geeft aan het beeld dat wij hebben van de toekomstige generaties modellen binnen het SUV-segment», oordeelt Thomas Weber, directielid en verantwoordelijk voor de afdeling Research and Development van de groep Mercedes-Benz Cars.

 

Gemengd duo: ultramoderne BLUETEC-motor en hybride module

 

In het hart van het hybride aandrijfgeheel wordt de rol van verbrandingsmotor toevertrouwd aan een 2,2 liter grote viercilinder CDI-dieselmotor met een gloednieuw ontwerp. Inzake uitstoot is deze zelfontbrander nu al een van de milieuvriendelijkste ter wereld dankzij de ultramoderne BLUETEC-technologie met AdBlue-injectie. Van de technische eigenschappen van deze uitzonderlijk compacte en regelmatige CDI-motor vermelden we graag de directe common-rail-injectie van de vierde generatie die een inspuitdruk tot 2000 bar aankan, vernieuwende piëzo-injectoren en een getrapt drukvoedingssysteem. De compacte hybride module, een schijfvormige elektromotor tussen de CDI-krachtbron en de automatische versnellingsbak, draagt tegelijkertijd bij tot het ecologische karakter van de auto en zijn motorprestaties. De elektrische motor doet dienst als alternator en als startmotor, en blijkt daarbij dubbel te overtuigen. Enerzijds draagt hij in grote mate bij tot het lage verbruik, anderzijds zorgt hij dankzij het «booster-effect» voor aanzienlijk meer rijplezier.


Om tot deze resultaten te komen helpt de elektromotor de verbrandingsmotor tijdens de meest energieverslindende optrekfases met zijn koppel dat 160 Nm kan bedragen. Resultaat? De inzittenden genieten van een perfect beheerste krachtontplooiing bij het wegrijden. Bovendien wordt dit systeem aangevuld met een comfortabele start-stop-functie die de motor aflegt wanneer het voertuig stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Om opnieuw te vertrekken volstaat het dat de bestuurder het gaspedaal intrapt. De motor wordt in een paar milliseconden gestart en de VISION GLK is meteen vertrokken. Deze ogenblikkelijke start helpt dan ook om de vervuilende uitstoot en het brandstofverbruik te beperken.

 

Bij het vertragen worden de mechanismen omgekeerd: de elektromotor doet dan dienst als generator en stapelt via een recuperatiesysteem de elektrische energie op in een krachtige maar compacte lithiumion-batterij. Deze energie kan opnieuw gebruikt worden wanneer nodig, bijvoorbeeld bij de volgende acceleratie. Al deze mechanismen verlopen volledig geautomatiseerd en worden aangestuurd door de intelligente versnellingsbaksturing.

 

Zuiver koetswerkdesign in contrast met de heersende stilistische eenvormigheid.

 

De VISION GLK BLUETEC HYBRID luidt de komst in van een SUV met een heel uitgesproken karakter die zijn uitzonderlijke verleidingskracht puurt uit het contrast dat hij in zich draagt tussen enerzijds het oorspronkelijke design van de legendarische G-Klasse met zijn hoekige vormen en, anderzijds, de stijlkenmerken die typische zijn voor Mercedes-Benz-modellen van de nieuwe generatie. Het koetswerkdesign valt op door het heel rijzige lijnenspel en de grote glasoppervlakken die hier gekoppeld worden aan functionele aspecten die typisch zijn voor terreinwagens zoals korte overhangen, een gebald design voor de voorzijde, dunne voorruitstijlen, een rechtopstaande voorruit en een zuivere daklijn. Dit type van koetswerk maakt het door zijn ontwerp mogelijk om de voordelen te integreren die tot nu toe voorbehouden bleven voor terreinwagens uit het segment van de compacte SUV die nooit het asfalt verlaten. Het koetswerk met makkelijk in te schatten afmetingen, het vrije zicht rondom over 360° en de hogere zitpositie, vergroten de dagelijkse bruikbaarheid van het model en zorgen voor een ontspannen manier van rijden, zelfs in het drukke stadsverkeer. De speciale «blue alubeam»-koetswerkkleur vult het geslaagde design aan door met een onvergelijkbare intensiteit de sportieve accenten van het koetswerk naar voren te brengen. De speciaal voor dit model ontworpen 20-duimsvelgen in lichtmetaal en de gespierde wielkasten bezorgen de Vision GLK BLUETEC HYBRID een extra toets aan kracht en verleiding.

 

Binnenruimte: verfijnde sfeer en geslaagde ergonomie

 

De binnenruimte van de Vision GLK BLUETEC HYBRID, die doordrenkt is van kwaliteit en comfort, verleidt met zijn modern aangeklede oppervlakken, de uitzonderlijke kwaliteit van de materialen en de precisie die in de kleinste details is terug te vinden. Als dominerende element is het dashboard hier heer en meester. Het loopt door tot in de deurpanelen wat het al erg ruime interieur nog breder doet overkomen. Centraal verdeelt een schitterende sierplaat in geborsteld aluminium over de volledige breedte, het belangrijkste element in drie verticale oppervlakken. Het bovenste gedeelte van het dashboard is bekleed met zwart leder en overkoepelt zowel het geheel van wijzerplaten als het centrale display van het geïntegreerde COMAND APS-systeem. Het onderste gedeelte van de binnenruimte en de stoelen zetten het sportieve karakter van de concept-car in de verf met een lederen binnenbekleding in een helder maar fel marineblauw dat als weerwoord dient voor het «blue alubeam» van het koetswerk. De donkerblauwe afwerkingsnaden geven een geslaagd contrasterend effect. De armsteun voor de bestuurder en de bediening voor het COMAND APS-systeem kregen ergonomisch gezien de ideale opstelling.

 

De bescherming van de inzittenden wordt gewaarborgd door een erg volledig veiligheidsconcept met als belangrijkste onderdelen de passagierskooi met hoge weerstand en de kreukelzones voor- en achteraan die de botsenergie absorberen. Het veiligheidsprogramma omvat airbags vooraan, zijdelingse airbags, gordijnairbags en een knie-airbag voor de bestuurder, net als actieve hoofdsteunen. 

 

Uitrusting van het hoogste niveau voor de VISION GLK

 

Deze concept-car pakt uit met technische elementen en een uitrusting zoals die doorgaans zijn voorbehouden voor modellen uit een hoger gamma. Van deze elementen vermelden we het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE, het Intelligent Light System ILS, het infotainmentsysteem COMAND APS met intuïtieve bediening, harde schijf voor de navigatie en waarvan de werking gebaseerd is op de beproefde technologie uit de S-Klasse, maar ook een automatische comfortklimaatregeling THERMOTRONIC met 3 zones. Het koetswerk in staal met hoge weerstand staat borg voor een ongezien comfortpeil binnen het segment van de compacte SUV's: de wegligging, het ontbreken van trillingen en het akoestische comfort zullen in alle omstandigheden weten te overtuigen.

 

AGILITY CONTROL voor meer dynamiek en meer comfort

 

De AGILITY CONTROL-ophanging van de Vision GLK BLUETEC HYBRID, die verbeterd werd om nog meer te voldoen aan de eisen die eraan gesteld worden, weet het conflict op te heffen dat auto's met een sportief en lichtvoetig karakter plaatst tegenover wagens die op soepelheid en comfort zijn gericht. Bij normale rijomstandigheden reageert het systeem dankzij de adaptieve demping in alle zachtheid over weinig bochtige wegen of een onverharde ondergrond. Zelfs wanneer er snel geschakeld wordt of wanneer er onverwachte uitwijkmanoeuvres worden uitgevoerd, blijft het comfort ongewijzigd. In deze omstandigheden worden de dempers echter steviger aangesproken om de wegligging op een optimaal peil te houden. De bestuurder van de Vision GLK BLUETEC HYBRID wordt hier bovendien bijgestaan door een parametrische stuurinrichting. Daarmee worden parkeermanoeuvres kinderspel, want het bekrachtigingssysteem levert dan een maximale stuurbekrachtiging. Gaat het tempo de hoogte in, dan bouwt het systeem de bekrachtiging af voor een beter gevoel met de weg.

 

Jongste telg in het segment van de top-SUV’s

 

Mercedes-Benz behoudt zijn positie van marktleider op het vlak van terreinwagens die het sinds de lancering van de legendarische G-Klasse in 1979 veroverde. Met de eerste generatie ML-Klasse in 1997 hield Mercedes-Benz het segment van de Sports Utility Vehicle of de vrijetijdsterreinwagen boven de doopvont. Met het huidige model, dat in 2005 onthuld werd, steeg de verkoop van dit gamma al snel naar één miljoen exemplaren, wat van de ML-Klasse een van de meest verkochte SUV's uit het topgamma ter wereld maakte. Sinds 2006 staat er weer een SUV van Mercedes-Benz helemaal bovenaan in de categorie van de vrijetijdsterreinwagens: de GL-Klasse. Aan boord van deze laatste reizen de inzittenden in eerste klasse, ongeacht de omstandigheden of het terrein. Vandaag geeft de Vision GLK BLUETEC HYBRID vorm aan de mogelijkheden om in de toekomst uitzonderlijke rijprestaties te koppelen aan minimale verbruikscijfers. En dit huwelijk zal wellicht ook van toepassing worden op andere modellen dan de GLK-Klasse waarvan de commercialisering voorzien voor de herfst van 2008.