25
februari
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Twee premières voor Mercedes-Benz:de nieuwe B-Klasse en de vernieuwde M-Klasse worden voor het eerst aan het Europese publiek voorgesteld

De Mercedes-stand beleeft een dubbele première ter gelegenheid van deze nieuwe editie van het salon van Genève: de B-Klasse wordt in wereldpremière onthuld terwijl de nieuwe M-Klasse er in aan het Europese publiek voorgesteld wordt. Daarnaast toont Mercedes-Benz er ook de CLK-Klasse, die stilistisch en technisch nog beter werd, en negen nieuwe modellen met zescilindermotoren uit de C-, E- en SLK-Klasse.

 

Mercedes-Benz B-Klasse

Het volledig nieuwe concept van Sports Tourer dat Mercedes-Benz ontwikkelde, zet onder de naam B-Klasse de stap naar de serieproductie. De nieuwe B-Klasse combineert de voordelen van verschillende ontwerpen om zo tot een nieuw, apart en interessant geheel te komen: de Compact Sports Tourer, een ruime en handige wagen met een voorbeeldig comfort, maar ook met een tot de verbeelding sprekend design en een grote portie rijplezier.

De Compact Sports Tourer beschikt over een belangrijke troef: de sandwichstructuur die Mercedes-Benz ontwikkelde. Dankzij de weloverdachte opstelling van de motor en de versnellingsbak vooraan, gedeeltelijk onder de passagiersruimte, biedt de nieuwe B-Klasse ondanks zijn compacte buitenafmetingen een binnenruimte die veel grotere berlines en breaks niet zou misstaan. Het koetswerk is 4.270 mm lang, wat overeenstemt met de meest voorkomende afmetingen in het compacte segment. Maar als het om het interieur gaat, steekt dit nieuwe model van Mercedes bepaalde grotere wagens de loef af, zeker op vlak van de breedte op schouderhoogte, de been- en de hoofdruimte, waardoor het comfortgehalte nog meer verhoogd werd.

Achterin profiteren de inzittenden van de lange wielbasis (2.778 mm) die toeliet om de plaats tussen de stoelen en de ruimte voor de benen bijna tot op het niveau van de S-Klasse te tillen.
Ook op vlak van moduleerbaarheid en laadruimte, verzet de B-Klasse bakens. Dankzij de in de hoogte verstelbare koffervloer, de asymmetrisch gedeelde, neerklapbare en verwijderbare achterbank en de wegklapbare passagiersstoel vooraan (een optie), tover je de comfortabele kilometervreter in een handomdraai om in een handige bestelwagen. Naargelang de positie en het aantal gemonteerde stoelen, varieert het laadvolume van 544 tot 2.245 liter (met de achterbank en passagiersstoel voorin weggeklapt), wat in de lijn ligt van een grote break. De maximale doorlaadlengte bedraagt 2,95 meter.

De moderne turbomotor ontwikkelt tot 142 kW/193 pk

Het concept van Sports Tourer staat voor moeiteloze prestaties en een intens rijplezier en dus wordt de B-Klasse aangeboden met moderne benzinemotoren en CDI-dieselmotoren die borg staan voor uitstekende hernemingen. De zes viercilindermotoren die het gamma rijk is, bieden een keuze tussen vermogens die gaan van 70 kW/95 pk tot 142 kW/193 pk. Helemaal bovenaan het gamma prijkt de B 200 TURBO, met zijn nieuwe twee liter grote viercilinder met turbocompressor en inlaatluchtkoeling. Deze motor levert zijn maximale koppel van 280 Nm vanaf 1.800 o/m en houdt dit constant aan over een groot toerentalgebied (tot 4.850 o/m). Het krachtigste model van de Compact Sports Tourer sprint zo in slechts 7,6 s van 0 tot 100 km/h, accelereert (in vijfde) van 80 tot 120 km/h in 7,3 s en heeft een topsnelheid van 225 km/h.

Een krachtige dieselmotor die slechts 5,6 l verbruikt

Het topmodel uit het dieselgamma is de B 200 CDI met 103 kW/140 pk. Met zijn maximumkoppel van 300 Nm beschikt deze motor over een opmerkelijk hernemingsvermogen. Deze turbodiesel van de nieuwe generatie, met directe inspuiting via common rail, laat de Compact Sports Tourer vanuit stilstand tot 100 km/h accelereren in 9,6 sec. In vijfde gebeurt een versnelling van 80 tot 120 km/h in 10,0 sec. Ondanks deze degelijke prestaties blijft het verbruik (volgens de Europese gemengde cyclus) met 5,6 l/100 km duidelijk onder de grens van zes liter. Zelfs zonder partikelfilter halen de CDI-modellen van de B-Klasse de strenge Euro 4-milieunorm.

Het geheim van het uitzonderlijke ruimteaanbod, is de sandwichstructuur die Mercedes-Benz ontwikkelde. Deze is uniek in zijn soort en staat ook centraal in het veiligheidsontwerp van de nieuwe B-Klasse. Dankzij de vernuftige opstelling van motor en versnellingsbak (in de sandwichstructuur) beschikt de wagen vooraan over een veel grotere bruikbare kreukelzone in het geval van een ernstige frontale aanrijding. De aandrijfgroep dringt dan niet het interieur binnen, maar wordt naar onderen gedwongen, onder de vloerplaat die ook schuin opgesteld staat. Dit standaard veiligheidsontwerp wordt aangevuld met adaptieve airbags vooraan (met twee ontplooiingssterktes), gordelspanners voor- en achteraan (met uitzondering van de middelste plaats), adaptieve spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en laterale hoofd- en borstkasairbags.

Voor het eerst biedt de dynamische stabiliteitscontrole (ESP®), hier in een verder geperfectioneerde versie, een extra functie: de actieve STEER CONTROL-besturing. Deze werkt samen met de elektromechanische stuurbekrachtiging en helpt de bestuurder zijn voertuig onder controle te houden door in lastige rijsituaties de gepaste stuurhulp te bieden.

Kwaliteitsmaterialen en een volledige standaarduitrusting

De inrichting van het interieur beantwoordt aan de strenge kwaliteitseisen van het automerk uit Stuttgart. Klimaatregeling, vierspakig stuur met multifunctionele knoppen, centrale armsteun voorin, elektrisch bediende en warmtewerende ruiten: de standaarduitrusting legt de klemtoon zowel op het comfort als op de elegantie met de prachtige aluminium inlegstukken op de centrale console, de bekleding van de transmissietunnel en de deurwanden.

Verscheidene uitrustingselementen uit het topgamma van Mercedes verhogen de comfort- en rijsensaties aan boord van de Compact Sports Tourer nog. Zo omvat de optielijst de automatische THERMOTRONIC-klimaatregeling, elektrisch verstelbare voorstoelen, lederen stoelen en COMAND APS en Audio 50 APS waarbij autoradio en navigatiesysteem gecombineerd worden. Standaard worden koplampen met helder afdekglas gemonteerd, maar Mercedes-Benz stelt ze daarnaast ook voor met de optionele bixenontechnologie, actieve bochtenverlichting en adaptieve verlichting.

CLK-Klasse: krachtige V6-motoren onder een nog sportievere lijn

In de lente van 2005 zullen de Mercedes-Benz-dealers de coupé en de cabriolet uit de CLK-Klasse voorstellen in een sportiever kleedje, met een opgewaardeerde uitrusting en aangedreven door krachtigere V6-motoren.
Het gamma zal verrijkt worden met de CLK 280 (170 kW/231 pk) en de CLK 350 (200 kW/272 pk), waarvan het vermogen tot 36 % hoger ligt in vergelijking met de vroegere zescilinders. De CLK 350 zal standaard uitgerust worden met de zeventrapsautomaat. Ook de onvoorwaardelijke aanhangers van dieselmotoren zullen op hun wenken bediend worden, want de CLK-Klasse zal voortaan meer rijplezier bieden en nog dynamischer rijden. De nieuwe CLK 320 CDI met zijn dieselmotor met directe inspuiting van de laatste generatie scoort op alle vlakken: vermogen (165 kW/224 pk), koppel (510 Nm met de 7G-TRONIC-automaat) en verbruik (7,2 l/100 km over de gemengde cyclus). De dieselmotor met vier cilinders van 110 kW/150 pk die de nadruk legt op een regelmatige werking, is eveneens verkrijgbaar in de CLK-coupé (220 CDI).

De CLK-modellen worden na deze ingrijpende facelift gekenmerkt door een herwerkte voorzijde die een nog sterkere persoonlijkheid en meer dynamisme uitstraalt. De uitrustingsniveaus ELEGANCE en AVANTGARDE zullen zich voortaan onderscheiden door nieuwe, specifieke uitrustings- en vormgevingsdetails.

Ook de veiligheidsuitrusting wordt opgewaardeerd en bevat voortaan de nieuwe actieve NECK-PRO-hoofdsteunen. Daarnaast vinden we in de standaarduitrusting ook de verklikker voor een verlies aan bandendruk (via het ESP®) en de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes terug. Om aan de wensen van de sportiefste bestuurders te voldoen, ontwierp Mercedes-Benz twee nieuwe Sport-packs die, naast de lichtmetalen achttienduimsvelgen, onder andere geperforeerde remschijven, omvattende sportstoelen en sportief afgestelde wieltreinen bevatten.

M-Klasse: verfijnde kracht

De nieuwe M-Klasse komt vanaf de lente van 2005 in de Verenigde Staten op de markt en daarna, in de zomer, ook in Europa.

Drie van de vier motoren in de M-Klasse zijn helemaal nieuw. Het koppel en het vermogen ligt tot 38 % hoger dan bij de motoren uit het vorige model. Dankzij de hypermoderne overbrenging en de uitstekende stroomlijn (Cx van 0,34), ligt ook het verbruik tot 10 % lager. Zo maakt een nieuwe V6-dieselmotor zijn entree in het gamma. Deze zal verkrijgbaar zijn in twee vermogensvarianten: de ML 320 CDI levert 165 kW/224 pk en een maximumkoppel van 510 Nm vanaf 1.600 o/m, terwijl ook de nieuwe ML 280 CDI het comfort en het dynamisme van een zescilinder biedt met zijn 140 kW/190 pk en een maximumkoppel van 440 Nm. Het verbruik van de CDI-modellen bedraagt 9,4 l/100 km (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), waardoor de nieuwe M-Klasse tot de zuinigste terreinwagens in zijn segment behoort.
Nieuw is ook de V6 op benzine in de ML 350 met 200 kW/272 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. Top of the bill is de ML 500 met zijn achtcilindermotor die voortaan 225 kW/306 pk levert.

De bediening van de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat gebeurt voor het eerst elektronisch via een hendel die dicht bij het stuur opgesteld werd. Mercedes-Benz noemt deze nieuwe technologie DIRECT SELECT. Bovendien laten ook de schakeltoetsen op het stuur toe om vlot de zeven verhoudingen van de automaat te doorlopen.

Mercedes-Benz perfectioneerde eveneens de permanente vierwielaandrijving en de 4-ETS-trekkrachtcontrole en vulde ze aan met andere functies zoals een snelheidsbegrenzer in afdalingen (DSR), starthulp en ABS aangepast aan het terrein. Wat de alleterreintechnologie betreft, worden voortaan twee varianten, die beantwoorden aan verschillende verwachtingen van de bestuurder, voorgesteld: naast de basisversie, kan optioneel voor het nieuwe Offroad Pro-pack gekozen worden waarmee de nieuwe M-Klasse de moeilijkste hindernissen overwint. Dit pack omvat onder andere een transferbak met twee reductieverhoudingen, waaronder een Low Range waarbij manueel of automatisch de vergrendeling van de differentiëlen over voor- en achteras verdeeld wordt, of enkel op de achteras, en een aan het terrein aangepaste pneumatische AIRMATIC-ophanging, waardoor de grondspeling met 110 mm vergroot kan worden tot 291 mm en de doorwaaddiepte tot 600 mm bedraagt.

De pneumatische ophanging draagt ook gevoelig bij tot een groter rijcomfort en dat is de reden waarom Mercedes-Benz deze technologie ook optioneel op de wegversie aanbiedt.

Een primeur in zijn klasse: NECK-PRO-hoofdsteunen en PRE-SAFE®

De M-Klasse van Mercedes-Benz blijft ook een referentie bij de terreinwagens als het om veiligheid gaat. De bescherming van de inzittenden is gestoeld op een zelfdragend koetswerk met grote kreukelzones voor- en achteraan en op de spitstechnologie die eerst op de topmodellen voorgesteld werd, maar nu ook standaard in de M-Klasse geleverd wordt. Die uitrusting omvat onder andere adaptieve airbags met twee ontplooiingssnelheden voor de bestuurder en de passagier voorin, laterale airbags vooraan, gordijnairbags en gordelspanners met spankrachtbegrenzer op alle plaatsen. Bij een aanrijding langs achteren bieden de nieuwe, actieve NECK-PRO-hoofdsteunen (een optie) de bestuurder en de voorste passagier meer bescherming.

Bovendien verzet deze nieuwe terreinwagen van Mercedes-Benz de bakens in zijn klasse met het preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE® (een optie). Deze meermaals bekroonde technologie stelt zichzelf automatisch in werking in kritieke situaties waarin een ongeval dreigt en bereidt de wagen en de inzittenden voor op een eventuele aanrijding. Zo zorgt PRE-SAFE® voor een preventieve aanspanning van de gordels van de bestuurder en de voorste passagier, zet het de elektrisch bediende passagiersstoel (een optie) in een betere positie, zowel in de lengte als wat betreft de helling van zitting en leuning en als de wagen over kop dreigt te gaan, wordt het (optionele) open dak gesloten.


Motoren : nieuwe zescilinders in de C-, E- en SLK-Klasse

De krachtige, nieuwe zescilindermotoren die Mercedes-Benz ontwikkelde, zullen vanaf de lente van 2005 ook beschikbaar zijn in de C-, E- en SLK-Klasse. Ze overtreffen hun voorgangers zowel op vlak van vermogen (de stijging bedraagt tot 32 %) als op vlak van koppel (tot 27,5 %).

Met de vier splinternieuwe zescilinders, neemt de C-Klasse plaats in de kopgroep van zijn segment als het om vermogen en koppel gaat. Het gamma omvat drie V6-motoren op benzine van 150 kW/204 pk (C 230), 170 kW/231 pk (C 280) en 200 kW/272 pk (C 350). Ook de V6-diesel van de laatste generatie is verkrijgbaar; met waarden als 165 kW/224 pk en 510 Nm is dit de krachtigste en koppelrijkste zescilinder in zijn cilinderinhoudklasse.

Vanaf de lente van 2005, stelt Mercedes-Benz in de E-Klasse, naast de nieuwe E 350-versie (200 kW/272 pk), het nieuwe E 280-model voor. Dit wordt aangedreven door een zescilinder met een vermogen van 170 kW/231 pk en een koppel van 300 Nm. De output van deze V6-versie ligt gevoelig hoger dan bij zijn voorganger, de E 240 (30 % meer vermogen en een stijging van het koppel met 25 %). Het dieselgamma van de E-Klasse wint eveneens aan aantrekkelijkheid en dynamisme met de nieuwe modellen E 280 CDI (140 kW/190 pk) en E 320 CDI (165 kW/224 pk).

Wat de SLK betreft, is er vanaf de lente van 2005 de nieuwe SLK 280. Deze roadster kan dus voortaan aan twee zescilinders gekoppeld worden. Aangedreven door de V6 van 170 kW/231 pk, haalt de SLK 280 100 km/h vanuit stilstand in slechts 6,3 s en bereikt hij een topsnelheid van 250 km/h. De SLK 280 verbruikt 9,7 l/100 km. De erg volledig standaarduitrusting van deze nieuwe V6-roadster zal onder meer bestaan uit een klimaatregeling, het interieurverlichtingspack, de manuele zesbak, laterale hoofd- en borstairbags geïntegreerd in de stoelen en een met leer bekleed stuur.