10
oktober
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Van 18 tot 20 oktober stelt de Belgian Mercedes-Benz Club 50 jaar SL voor op het Brussels “Retro Mobile” Salon

De SL zag in maart 1952 het levenslicht. Dit juweeltje van de automobielgeschiedenis, en vaak het prestigesymbool van Mercedes-Benz genoemd, vindt zijn roots terug in de autoracerij

& Vijftig jaar geleden besloot Mr. Fritz Nallinger, voorzitter van Daimler-Benz, om met Mercedes-Benz opnieuw in de autorace aan te treden. Ingenieur Rudolf Uhlenhaut kreeg als opdracht een nieuwe racewagen te ontwikkelen. Zijn eerste doel was het verbeteren van de stabiliteit van de wagen. Daarom richtte hij zijn ontwerp op de stevigheid van het geraamte waarbij hij opteerde voor een buizengeraamte als structuur. Zo kon hij 20 kg besparen op het gewicht van de wagen, met nochtans een betere stevigheid in vergelijking met het geraamte van de W154, de vooroorlogse F1 renwagen. Hij verbeterde ook de aerodynamica van het koetswerk door de motor met 50 graden te kantelen waardoor het voorste deel van de wagen verlaagd kon worden. In september 1951 was het geraamte klaar, maar er konden geen deuren geplaatst worden. De stalen buizen van het geraamte liepen immers zeer hoog langs de flanken van de wagen. Er was met andere woorden geen plaats voor gewone deuren!
Alfred Neubauer, de legendarische baas van het Mercedes-Benz team, analyseerde het reglement en lanceerde het idee om « vlinderdeuren » te plaatsen. Het traditioneel deuropeningsysteem was, volgens het reglement inderdaad geen verplichting. Dit liet de mogelijkheid open om SL’s deuren naar boven te openen. Zo werd het legendarisch « Gullwing » koetswerk geboren. In april 1952 namen de eerste SL prototypes deel aan de Mille Miglia. Twee Mercedes-Benz eindigden bij de eerste vier. Kling kwam als 2de en Caracciola als 4de over de eindstreep. Datzelfde jaar, verzamelde de 300SL een indrukwekkende reeks overwinningen in internationale wedstrijden. Ondanks een dubbel overwinning in de 24 Uren van Le Mans is het meest gedenkwaardig succes van de 300SL ongetwijfeld de overwinning in de Carrera Panaméricana in 1952. Deze wedstrijd liep dwars door Mexico en onderwierp de piloten en de wagens aan hoogteverschillen van 3.000 meter en dit over amper berijdbare wegen.

In 1953 kreeg Stuttgart de vraag van de amerikaanse Mercedes-Benz invoerder om een “klant” uitvoering van de 300SL te produceren. De voorstelling van de 300SL “klant versie” vond plaats in 1954 op het salon van New York. Sindsdien kenden alle SL reeksen, opvolgers van de beroemde « Gullwing »,een onafgebroken internationaal succes.

De eerste SL reeks door Mercedes-Benz op de markt gebracht, was rechtstreeks afgeleid van de racewagen. Hij werd in 1954 onder de benaming « 300SL » verkocht, maar hij is beter bekend door zijn bijnaam « Gullwing », Engelse naam voor « vlinderdeur ». Deze coupé waarvan 1.400 exemplaren werden verkocht, werd tot in 1957 gebouwd.

De Mercedes-Benz 300SL roadster, opvolger van de coupé, werd gebouwd van 1957 tot 1963. De fabriek leverde 1.858 exemplaren van dit model.
De Mercedes-Benz 300SLS roadster uit 1957 was een speciaal aangepaste 300SL roadster voor deelname aan de wedstrijden van het Amerikaans kampioenschap voor sportwagens. Het gewicht werd tot 970 kg verlaagd en de motor ontwikkelde 235 pk. Deze wagen won drie opeenvolgende kampioenschappen met Paul O'Shea aan het stuur.

De Mercedes-Benz 190 SL roadster werd verkocht van 1955 tot 1963. Het dashboard refereerde aan dat van het 300SL type, maar de 190SL, uitgerust met een 4 cilindermotor met een vermogen van 105 pk was afgeleid van de 180 personenwagen. Er werden 25.881 exemplaren geproduceerd.
De Mercerdes-Benz 230SL/ 250SL/ 280SL roadster, ook « Pagode » genoemd door zijn concaaf dak, ontstond in 1963. De 230SL versie werd tot in 1967 aan 19.831 eigenaars geleverd. Van het 250SL type, tussen 1966 tot 1968 gebouwd, werden 5.196 exemplaren gemaakt en de 280SL werd van 1967 tot 1971 aan 23.885 klanten verkocht.

De Mercerdes-Benz SL roadster type « 107 » is het langst geproduceerde SL type. Hij werd gedurende 18 jaar, van 1971 tot 1989, gebouwd. Oorspronkelijk werd hij met een 3.5L V8 motor uitgerust, maar na de 350SL kwamen de 280SL, 450SL, 380SL, 500SL, 420SL en 300SL de familie vergroten.

De Mercerdes-Benz SL roadster type « 129 » werd van 1989 tot 2001 gebouwd. Het voorlaatste SL model werd onder de benamingen 300SL, 300SL-24, 500SL, 600SL, SL280, SL320, SL60 AMG, SL500, SL600, SL55 AMG en SL73 AMG geleverd.
De huidige Mercerdes-Benz SL roadster type « 230 », is sinds 2001 op de markt. Hij is verkrijgbaar in twee uitvoeringen; de SL500 en de SL55 AMG.
Al deze modellen zijn van 18 tot 20 oktober 2002 op de stand van de Belgian Mercedes-Benz Club op het Brussels Retro Mobile Salon (Heyzelpaleizen n°11 en 12) te bewonderen.