15
september
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Van de SLS AMG tot de drie liter van de S-Klasse:Mercedes bevestigt zijn pioniersrol bij het ontwikkelen van een boeiende en duurzame mobiliteit

Ter gelegenheid van de 63e editie van de internationale autotentoonstelling in Frankfurt-am-Main bewijst Mercedes-Benz opnieuw dat het bedrijf een innoverende pionier in de autowereld is. Met de internationale première van de ontwerpstudie S 500 Plug-in HYBRID in Frankfurt maakt Mercedes-Benz meteen ook duidelijk dat grote, luxueuze berlines een toekomst hebben. Dat hybride model is uitgerust met de vernieuwende en hybride aandrijving Plug-in waarmee de auto maar 3,2 liter benzine per 100 km verbruikt en hij 30 km lang uitsluitend elektrisch kan rijden. Twee andere blikvangers van Mercedes-Benz die eveneens de weg naar een emissieloze mobiliteit effenen, zijn de B-Klasse F-CELL en de ontwerpstudie BlueZERO E-CELL PLUS. De B-Klasse F-CELL beschikt over een zuivere aandrijving op basis van een brandstofcel die de auto een autonomie van bijna 400 km bezorgt. Vanaf 2009 gaat Mercedes-Benz van start met de productie van dit model. De BlueZERO E-CELL PLUS is uitgerust met het systeem Range Extender waardoor de auto een reikwijdte van 600 km heeft. De komst van de nieuwe generatie van de GLK, de nieuwigheden in het gamma Guard en de vernieuwing van de Viano maken het plaatje compleet. In het spoor van de opgemerkte aanwezigheid van Mercedes-Benz op de IAA 2007 en ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van het merk verzet Mercedes-Benz opnieuw de bakens voor de toekomst van de auto.

“Uiteindelijk beschikt geen enkel ander automerk over zoveel sterke troeven om in de toekomst aan de verwachtingen van de klanten op het vlak van een individuele en duurzame mobiliteit te voldoen,” verklaart Dieter Zetsche, algemeen directeur en voorzitter van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. “Het is onze ambitie om de drijvende kracht achter de innovatie in de autosector te blijven. Daarom blijven we op grote schaal in onderzoek en ontwikkeling investeren. We beschikken over de noodzakelijke strategie en technologieën; en we hebben vandaag al een groot aantal boeiende en milieuvriendelijke auto’s op de markt.”


De nieuwe break van de E-Klasse: intelligente ruimte

Met de nieuwe break van de E-Klasse stelt Mercedes-Benz vanaf november 2009 een nieuw en karaktervol familielid van de E-Klasse voor. Net zoals de berline en de coupé combineert de break een individueel silhouet met een voorbeeldige veiligheid. Bovendien onderscheidt hij zich door een hoog comfortniveau, een uitstekende kwaliteit en een grote bruikbaarheid. De nieuwe E-Klasse kondigt de komst van een reeks technische innovaties aan die hun gelijke niet hebben in deze categorie van auto’s – van het concentratiehulpsysteem over de adaptieve grootlichtassistent en de actieve motorkap tot de automatische werking van de remmen bij een acute botsingsdreiging. Uiteraard is de break met al die nieuwigheden uitgerust. Daarbij komen nog de pneumatische ophanging (standaard) met hoogteregeling op de achteras en enkele nieuwe voorzieningen die specifiek voor de koffer ontworpen zijn en de bruikbaarheid van de auto nog verhogen.

Dieter Zetsche: “De vernieuwing van het gamma van de E-Klasse, die het hart van het merk Mercedes-Benz vormt, komt op een ideaal moment. Zijn succes bewijst dat de waarden van het merk Mercedes-Benz zoals veiligheid en efficiëntie, in combinatie met een tijdloze elegantie en een hoogwaardig comfort, meer bepaald in moeilijke tijden een heel bijzonder belang krijgen. Zo is de E-Klasse een overtuigend bewijs van de innoverende kracht waarvan het merk Mercedes-Benz op uiteenlopende domeinen blijk geeft.”

Klaus Maier, verkoop- en marketingdirecteur van Mercedes-Benz Cars: “Sinds 1977 is de break van de E-Klasse de vertegenwoordiger van het hogere segment die de grootste bruikbaarheid biedt. Al meer dan een miljoen klanten hebben in die periode voor onze hoogwaardige break gekozen. Dankzij de innoverende veiligheidstechnologie, het aanzienlijk grotere aandrijfrendement en de voorbeeldige bruikbaarheid zet de vijfde generatie van de break dat succesverhaal voort.”


T E 63 AMG: de krachtige break

In het segment van de luxueuze en hoogwaardige breaks bezet de nieuwe E 63 AMG de polepositie. Zijn AMG V8-motor van 6,3 literontwikkelt een vermogen van 388 kW/525 pk en accelereert in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Met een koffervolume van 1.950 literbelichaamt de nieuwe break E 63 AMG een ongewone combinatie van maximale rijdynamiek, maximale bruikbaarheid en maximaal rendement.


SLS AMG: de nieuwe coupé met vlinderdeuren van Mercedes-Benz

De nieuwe en fascinerende coupé SLS AMG van Mercedes-Benz is een technologisch hoogtepunt. Dit is een echte superauto die met zijn zuivere lijnen, zijn lichtgewicht structuur, zijn dynamische eigenschappen en zijn voorbeeldige veiligheid een onuitwisbare indruk nalaat. De verklaring daarvoor is de unieke technologische uitrusting: het lichte Spaceframe-carrosserie in aluminium met vlinderdeuren, de AMG V8-motor van 6,3 litermet een dry-sump-smeersysteem, het maximumvermogen van 420 kW/571 pk, het koppel van 650 Nm, de transaxiaal gemonteerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling en de sportophanging met dwars geplaatste aluminium wielarmen. Die combinatie staat garant voor een rijdynamiek van het hoogste niveau. De ideale gewichtsverdeling (47 % op de vooras en 53 % op de achteras) en het erg lage zwaartepunt van de auto onderstrepen zijn uitgesproken sportieve ambities. Gemiddeld verbruikt deze coupé, die in 3,8 seconden van 0 tot 100 km/u kan accelereren en een topsnelheid van 317 km/u haalt, in de gecombineerde cyclus 13,2 literper 100 km(alle cijfers zijn voorlopig).


Een elektrische Mercedes-Benz SLS AMG

Op de IAA 2009 stelt Mercedes-Benz het concept van een elektrische SLS AMG voor, die aangedreven wordt door een hoogtechnologische en emissieloze motor. Dat toekomstbeeld van een krachtige en zuivere supercar krijgt concreet vorm in de coupé SLS AMG eDRIVE van Mercedes-Benz met zijn visionaire aandrijving: vier krachtige elektrische motoren die samen een vermogen van 392 kW ontwikkelen en een maximumkoppel van 880 Nm vrijgeven. De motoren zijn dicht bij de wielen geplaatst. Op die manier wordt de onafgeveerde massa aanzienlijk verminderd in vergelijking met motoren die op een as gemonteerd zijn. Een versnellingsbak op elke as staat in voor de krachtoverbrenging. Die intelligente integrale transmissie maakt dankzij de Torque Vectoring – de gerichte acceleratie van de verschillende wielen – een optimale en dynamische krachtoverbrenging zonder verlies mogelijk. De elektrisch aangedreven coupé SLS AMG haalt in een eerste proeffase zijn energie uit lithium-ionaccu’s met waterkoeling. Die hoogspanningsaccu’s hebben een vermogen van 48 kilowatt/uur en een capaciteit van 40 ampère/uur. Dankzij de gerichte energierecuperatie bij het remmen wordt de accu van 400 volt onderweg opgeladen. De elektrische versie van de coupé met vlinderdeuren accelereert in 4 seconden van 0 tot 100 km/u: dat is bijna even snel als de SLS AMG met de AMG V8-motor van 6,3 liter en 420 kW/571 pk.

 

Vision S 500 Plug-in HYBRID: luxe in de verbruikscategorie van drie liter

Meteen al na het succes van de S 400 HYBRID, de zuinigste limousine met een verbrandingsmotor die vandaag op de markt is, stelt Mercedes-Benz op de 63e editie van de IAA in Frankfurt de Vision S 500 Plug-in HYBRID voor, een topmodel dat zijn plaats inneemt in het segment van de “drie-liter-auto’s”. Deze technologische ontwerpstudie die aangeeft welke richting het hybride modulaire aandrijfsysteem van Mercedes-Benz uitgaat, verbruikt in de NEDC-cyclus maar 3,2 liter per 100 km. De auto kan gedurende 30 km zelfs zuiver elektrisch rijden zodat hij op dat moment helemaal geen emissies uitstoot. Met een CO2-uitstoot van maar 74 gram per kilometer tijdens de NEDC-cyclus bewijst dit nieuwe product van de onderzoekslaboratoria in Sindelfingen het toekomstpotentieel van de toekomstige generaties van de S-Klasse. De lage verbruiks- en emissiecijfers zijn te danken aan de combinatie van een hybride aandrijving Plug-in met een aantal

BlueEFFICIENCY-optimalisaties. Tegelijk geeft de S 500 Plug-in HYBRID blijk van alle kenmerken van de S-Klasse: een hoogwaardig comfort, een uitzonderlijke veiligheid en maximale prestaties. De aandrijving bestaat uit drie belangrijke onderdelen: een krachtige V6-benzinemotor met directe injectie, een hybride module met een vermogen van 44 kW/60 pk en lithium-ionaccu’s die meer dan 10 kWh kunnen opslaan en die aan laadpalen opgeladen kunnen worden. De Vision S 500 Plug-in HYBRID accelereert in 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u.

“De Vision S 500 Plug-in HYBRID is een nieuwe mijlpaal op de weg naar een emissieloze mobiliteit,” verklaart Dieter Zetsche, voorzitter en algemeen directeur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. “Een luxueuze en veilige S-Klasse die opmerkelijke prestaties levert en minder verbruikt dan een kleine, moderne auto: het bewijs dat in onze toekomstige topmodellen de liefde voor de auto perfect met een doorgedreven milieuzorg kan samengaan.”



De B-Klasse F-CELL van Mercedes-Benz: 100 % plezier, 0 % uitstoot

Met de B-Klasse F-CELL brengt Mercedes-Benz dit jaar zijn eerste serieauto met een brandstofcel op de weg. Deze milieuvriendelijke en elektrische auto overtuigt met zijn opmerkelijke prestaties die in niets moeten onderdoen voor die van een benzinemotor van 2,0 liter. Tegelijk is hij perfect geschikt voor een normaal dagelijks gebruik. In dit emissieloze model stelt de aandrijving zich tevreden met het equivalent van 3,3 liter diesel per 100 km in de NEDC-cyclus. De productie van de B-Klasse F-CELL gaat eind 2009 van start met een kleine reeks.

De brandstofcelauto biedt alles wat men van een Mercedes-Benz kan verwachten: een hoog comfort- en veiligheidsniveau, een bijzonder ruim interieur en een grote koffer. De bestuurder hoeft ook niet af te zien van het plezier van een dynamische rijstijl: de elektrische motor ontwikkelt immers een vermogen van 100 kW/136 pk en heeft een maximumkoppel van 290 Nm. De reikwijdte bedraagt ongeveer 400 km.


BlueZERO E-CELL PLUS: een grotere reikwijdte

De elektrische ontwerpstudie van Mercedes-Benz, de BlueZERO E-CELL PLUS die haast productierijp is, verzoent de elektrische en milieuvriendelijke mobiliteit in stedelijke gebieden met een grote reikwijdte. Dat wordt mogelijk gemaakt door de combinatie van een elektrische aandrijving op basis van een accu en een verbrandingsmotor. De compacte turbobenzinemotor met 3 cilinders en een vermogen van 50 kW is gemonteerd ter hoogte van de achteras en laadt tijdens de rit de accu op. Het doeltreffende ontwerp van het hele systeem maakt het, samen met de milieubonus die de elektrische bedrijfsmodus vertegenwoordigt, mogelijk dat de auto maar 32 gram CO2 per kilometer uitstoot. Met de Range Extender heeft de BlueZERO E-CELL PLUS een totale reikwijdte van 600 km, waarvan 100 km zuiver elektrisch gereden kunnen worden, dus zonder enige uitstoot.

Met zijn elektrische motor van 100 kW (constant vermogen: 70 kW) en een maximumkoppel van 320 Nm accelereert de BlueZERO E-CELL PLUS in minder dan elf seconden van 0 tot 100 km/u. De maximumsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 150 km/u om een optimale reikwijdte en een optimaal energierendement te verkrijgen.

Dit BlueZERO-model dat maar 4,22 m lang is, heeft ondanks zijn compacte buitenafmetingen toch een sierlijke vorm, een grote passagiersruimte en een grote koffer. Vijf echte zitplaatsen, 450 kg laadvermogen en een koffervolume van meer dan 500 liter maken van de BlueZERO E-CELL PLUS een echte gezinsauto.

De BlueZERO E-CELL PLUS is gebouwd op basis van het unieke sandwichchassis dat we uit de A- en de B-Klasse kennen. De belangrijkste onderdelen van de aandrijving zijn in de vloer van de auto ondergebracht waar ze een ideale gewichtsverdeling mogelijk maken, een minimum aan ruimte innemen en maximaal beschermd zijn. “Ons modulaire systeem maakt verschillende aandrijfconfiguraties mogelijk om aan de behoeften van onze klanten tegemoet te komen,” legt Thomas Weber uit, lid van de raad van beheer van Daimler AG, bevoegd voor het onderzoek binnen het concern en de ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars. “De nieuwe versie van het sandwichplatform leent zich perfect voor een ruim gamma elektrische auto’s.”


De nieuwe generatie van de GLK

Met twee nieuwe modellen – de GLK 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY met vierwielaandrijving en de GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY met achterwielaandrijving – breidt Mercedes-Benz zijn aanbod in het segment van de compacte terreinwagens uit tot in totaal zes modellen. De op de vier wielen aangedreven GLK 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY is met een krachtige viercilinder dieselmotor (150 kW/204 pk, 500 Nm) en met de automatische transmissie 7G-TRONIC uitgerust. Hoewel hij in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u kan spurten en een topsnelheid van 213 km/u haalt, verbruikt hij in de NEDC-cyclus gemiddeld toch maar 6,7 liter diesel (gecombineerde cyclus, voorlopige gegevens). Tegelijk voldoet hij al aan de emissienorm EU5 en heeft hij ook het potentieel om aan de norm EU6 en de Amerikaanse norm BIN 5 te voldoen. De GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY met achterwielaandrijving toont zich met een verbruik van 6,0 liter per 100 km nog zuiniger. Dat model is met de handgeschakelde 6-versnellingsbak uitgerust en valt op door zijn grote levendigheid (zoals die met een grotere motor mogelijk zou zijn) en zijn voor een viercilinder diesel opvallend geruisloze werking. Het maximumkoppel van 400 Nm is beschikbaar in een groot toerentalgebied van 1.400 tot 2.800 t/min zodat de motor in alle dagelijkse situaties een laag toerental kan aanhouden waardoor hij bijzonder zuinig is. Dit op de achterwielen aangedreven model sprint in 8,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 205 km/u.


InCar Hotspot: de internettoegang Wifi in de auto

Mercedes-Benz is de eerste autoconstructeur die een onbeperkte en draadloze internettoegang in de auto aanbiedt. Met InCar Hotspot worden de gegevenssignalen via de autoantenne opgevangen, net zoals de gsm’s met internettoegang. Een speciale Wifi-router en een SIM-gegevenskaart verwerken de ontvangen signalen en creëren de draadloze internettoegang in de auto. Tot 3 Wifi-toestellen (bijv. een laptop, een gsm) kunnen gelijktijdig en zonder enige beperking op het internet. Het systeem InCar Hotspot maakt gebruik van de bijzonder snelle transmissiestandaard HSDPA, alsook van UMTS en GSM/EDGE. Vanaf oktober 2009 is dat systeem als optie beschikbaar in de nieuwe E- en S-Klasse. Op de stand van Mercedes-Benz op de IAA zal er een auto te zien zijn die met InCar Hotspot uitgerust is.

 

Perscontact:

Nathalie Pierard – Press Relations Supervisor Mercedes-Benz Cars

Tel.: 02 724 14 74 – nathalie.pierard@daimler.com